Iranian Agriculture News Agency

۳۰ درصد از جمعیت کردستان در حوزه کشاورزی شاغل هستند

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: 30 درصد از جمعیت استان کردستان در حوزه کشاورزی شاغل هستند چرا که در سایر بخش‌ها مانند تولید و صنعت ظرفیت لازم برای اشتغال‌زایی مردم فراهم نشده است

۳۰ درصد از جمعیت کردستان در حوزه کشاورزی شاغل هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، خالد جعفری در دیدار با نخبگان اقتصادی کردستان اظهار کرد: یک سری از چالش‌هایی که بیان شد ناشی از وضعیت اقتصادی حاکم کشور است.

وی تصریح کرد: کمترین درصد اشتغال و جی پی جی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان مربوط به بخش کشاوزی است.

وی اذعان کرد: 30 درصد از جمعیت استان کردستان در حوزه کشاورزی شاغل هستند چرا که در سایر بخش‌ها مانند تولید و صنعت ظرفیت لازم برای اشتغال‌زایی مردم فراهم نشده است.

جعفری خاطرنشان کرد: 71 درصد جمعیت استان شهری و 29 درصد در روستاها ساکن هستند و به دلیل اینکه در سایر بخش‌های صنعت و غیره نتوانسته‌ایم برای روستانشینان و در کل مردم اشتغال ایجاد کنیم فشار روی بخش کشاورزی سرازیر می‌شود.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان تصریح کرد: رنگ و بوی روستاها قبلا چیز دیگری بود و ما نتوانسته‌ایم بسته به نیاز امروز روستائیان در زمینه اقتصادی و رفاهی امکانات و ظرفیت لازم فراهم سازیم.

وی اضافه کرد: در زمینه برندسازی محصولات کشاورزی زمانی می‌توانیم ورود پیدا کنیم که پاسخگوی نیاز بازار در سطح وسیع باشیم و این کار بدون افزایش تولید ممکن نخواهد بود.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: ضعف بنیه در جذب سرمایه موجب تضعیف بنیه افزایش تولید می‌شود.

وی به برخی موانع در مسیر سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: امروز تحریم‌ها موجب شده که سرمایه‌گذاری لازم صورت نگیرد.

جعفری اظهار کرد: امروز تیتر و محتوای تولیدی در یک رسانه موجب دلسرد شدن سرمایه‌گذاران می‌شود و همین عدم تمایل سرمایه‌گذاری مانع از جبران عقب‌ماندگی‌ها می‌شود.

وی گفت: کشاورز ثروتمند می‌تواند برای خود جاده درست کند ولی اگر کشاورزی درآمد نداشته باشد عملا درست کردن جاده هم هیج دردی دوا نمی‌کند.

جعفری با بیان اینکه کشاورزی در کردستان فرصتی برای رسیدن به توسعه است، افزود: در استان ظرفیت بالای آب و خاک داریم و این ظرفیت در کنار تلاش کشاورزان و متولیان این حوزه موجب شده در تولید ارقام مختلف گندم به خوبی عمل کنیم.

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری این نشست‌ها این است که با هم‌فکری و بهره‌گیری از توان نخبگان راهکارهای مناسبت برای استفاده از ثروت بزرگی که داریم را اتخاذ کنیم.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان با عنوان اینکه امروز جامعه مطالبه‌گر است و ما به راه حل نیاز داریم، خاطرنشان کرد: در این شرایط تحریم که بر کشور حاکم است، کشاورزی به دلیل درون‌زا بودن یک فرصت است که باید به نحو شایسته از آن بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: قانون یکپارچه‌سازی اراضی در کشور وجود دارد، اما نتوانسته‌ایم آن را اجرایی کنیم چون همه چیز ریشه در فقر دارد و افراد حاضر نیستند از احساس مالکیت‌های اندک خود بگذرند.

جعفری افزود: 2.2 اسب بخار در هکتار مکانیزاسیون استان اگر در زمین‌های یکپارچه استفاده شود افزایش بهره‌وری را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی به دنبال برنامه‌های درازمدت نیستیم، باید با توجه به واقعیت‌های موجود نسخه بپیچیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید