Iranian Agriculture News Agency

گرمک، شیرینی بخش بازار میوه سروآباد

کار برداشت گرمک از سطح ۳۰ هکتار دیمزارهای سروآباد از اوایل مرداد آغاز و تا اواخر شهریور ادامه دارد تا ابن محصول شیرینی بخش بازار این شهرستان شود.

گرمک، شیرینی بخش بازار میوه سروآباد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، گرمک که در زبان کردی به آن کالک،‌ زرک و یا گرکه نیز می گویند محصول جالیزی خوشمزه، خوش بو و خوش رنگ است که هر ساله در اردیبهشت ماه در دیمزارهای سروآباد به صورت دیم کشت شده و با اولین بارش باران بهاری رشد می‌کند.

در استان کردستان گرمک دیم‌زارهای شهرستان سروآباد بسیار مشهور هستند و در مسیر اصلی سروآباد مریوان سنندج کمتر مسافر و رهگذری است که از گرمک های روستای ذکریان این شهرستان خرید نکرده و طعم خوشمزه آن را نچشیده باشد. گرمک یا گرکه دیم دارای انواع مختلف بزرگ و کوچک و با طعم های متفاوت ترش و شیرین است که از روی نوع و رنگ پوست آن می توان طعم آن را تشخیص داد، از انواع گرکه دیم یا گرمک می توان به گرکه روشه، گرکه ساده و شمامه اشاره کردکه قابلیت تزئینی نیز دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد اظهار کرد: در این شهرستان ۳۰ هکتار از مزارع و دیمزارها به کشت گرمک اختصاص یافته و متوسط برداشت گرمک در هر هکتار ۲۲ تن است و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۷۰ تن گرمک در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.

اسماعیل منوچهری افزود: کار کاشت، برداشت و فروش گرمک در سروآباد به صورت مستقیم برای ۹۰ خانوار ایجاد اشتغالزایی کرده و باتوجه به اینکه تنها ۲ ماه زمان برداشت و فروش این محصول است درامد خوبی عاید گرمک کاران می شود.

وی اضافه کرد:‌ زمان کاشت گرمک در دیم زارهای سروآباد همزمان با اتمام بارندگی های اردیبهشت ماه است و زمان برداشت آن نیز مرداد ماه تا اواسط شهریور ماه است که مقدار بذر مصرفی در هنگام کاشت ۴ کیلوگرم است.

مدیر جهاد کشاورزی  سروآباد افزود: بیشترین میزان تولید گرمک در روستاهای ذکریان، حسین آباد، خشکین و قلعه جی شده که باتوجه به اینکه در کاشت و برداشت آن از آبیاری و هیچ نوع سم و کود شیمیایی استفاده نمی شود محصولی کاملا ارگانیک و طبیعی است.

منوچهری گفت:‌ در سروآباد باتوجه به بارش های بسیار خوب باران که در طول سال با میانگین بارش ۷۰۰ میلی متر وجود دارد، باعث شده این شهرستان به یک گلخانه تولید محصولات کشاورزی تبدیل شده و کشاورزان این شهرستان به کشت محصولات دیمی روی بیاورند.

یکی از کشاورزان روستای ذکریان، گفت: امسال پنج هزار  متر مربع از مزارع دیم خود را به کشت کرمگ اختصاص داده و روزانه بیش از ۳۰۰ کیلوگرم محصول از آن برداشت می‌کنیم.

سیوان احمدی افزود: گرمک‌های برداشت شده را در مسیر اصلی سنندج - سروآباد - مریوان به صورت مستقیم و بدون واسطه به فروش می رسانیم و برای مدت ۲ ماه برای ما ایجاد اشتغال می‌کند.

وی یادآور شد: فروش گرمک مزارع این منطقه نسبت به سال های قبل کمتر شده و در شهرهای همجوار نظیر مریوان نیز گرمک را به صورت کشت آبی پرورش داده می‌شود.

احمدی تاکید کرد: گرمک محصولی دیمی است نه آبی و از قدیم الایام تاکنون کاشت و برداشت این محصول مختص دیمزارهای این منطقه بوده و در تولید آن از آب و هیچ نوع سم و کود شیمیایی استفاده نمی شود.

وی از گردشگران، مسافران و مردم خواست گرمک های دیمی، ارگانیک و مرغوب را از منطقه شامراوا در مسیر اصلی جاده سنندج - سروآباد - مریوان خریداری کنند.

یکی دیگر از کشاورزان روستای زکریان نیز گفت: به دلیل سود اقتصادی کم در مقایسه با سایر محصولات، کشت گرمک یا گرکه دیم در بین کشاورزان این روستا جایگاه قبلی خود را از دست داده است. 

فرزاد زارعی افزود: در فصل برداشت گرمک که همزمان با رسیدن سایر میوه های تابستانی در منطقه است، کشاورزان محصول خود را با قیمت بسیار نازلی به دلالان یا به صورت سنتی در کنار مزارع خود به رهگذاران جاده ای می فروشند که سود چندانی عاید کشاورزان نمی شود. 

وی بر لزوم حمایت مسئولان از کشاورزان برای یافتن بازارهای فروش در خارج از استان تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه گرمک در مزارع دیم بدون هیچ گونه سم پاشی و کود شیمیایی و با نیاز کم آبی تولید می‌شود می توان با ارایه راهکارهای مختلف کشت آن را گسترش داد و بازارهای استان و خارج استان را تحت پوشش این محصول قرار داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید