Iranian Agriculture News Agency

96 طرح صنایع تبدیلی در کردستان در حال اجراست

ایجاد ۱۴۰۰ شغل جدید با اتمام طرح‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر 96 طرح صنایع تبدیلی در سطح استان در دست احداث است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال یک ‌هزار و 400 نفر فراهم می‌شود.

96 طرح صنایع تبدیلی در کردستان در حال اجراست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، صنایع تبدیلی از اقدامات بسیار اساسی در راستای توسعه صنعت کشاورزی است موضوع مهمی که میزان بیکاری­‌های دائمی و فصلی را به ویژه در مناطق روستایی کم می‌کند و زمینه مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی را فراهم می‌کند.

افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت­‌های شغلی، تامین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش‌‌های اقتصادی و کاهش نابرابری­‌های منطقه‌ای از دیگر خروجی‌های ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی است.

صنایع تبدیلی پیش نیاز راهبرد صنعتی شدن و تامین کننده امنیت غذایی در کشور است چرا که این صنایع می‌تواند از نقش تامینی مواد غذایی و امنیت غذایی بالایی برخوردار باشد.

کارشناسان و صاحبنظران دنیا براین باور و عقیده هستند که صنایع غذایی بیش از ۸۵ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است و با توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیمی که این صنایع از نظر تولید و اشتغال در بخش کشاورزی بر جای می‌گذارد موجب رشد و شکوفایی اقتصاد در سطح کلان می‌شود.

اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را زمانی بیشتر می‌توان دریافت که پس از صنایع سنگین، صنایع غذایی از نظر وسعت و گستردگی، دومین مقام را در دنیا به خود اختصاص داده است.

کردستان در تولید اکثر محصولات کشاورزی جز رتبه‌های ۱۰ کشور است، این استان رتبه اول تولید توت فرنگی، رتبه دوم تولید میوه در باغات دیم، رتبه سوم تولید نخود، رتبه چهارم تولید گندم، رتبه پنجم تولید سیب زمینی و رتبه ۶ تولید آفتابگردان را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر چرخ زندگی ۱۶۰ هزار بهره‌بردار با جمعیت بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر در این استان بر مدار تولید انواع محصولات کشاورزی می‌چرخد.

استان کردستان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار برابر با ۸۸ درصد از این اراضی دیم و ۱۴۲ هزار و ۷۶ هکتار برابر با ۱۲ درصد آبی است.

سالانه حدود سه میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود که ۳۲۰ هزار تن از این میزان مربوط به محصولات باغی و مابقی بخش زراعت است.

کردستان با تولید 3 میلیون تن محصولات کشاورزی چه سهمی در میزان واحدهای تولید فرآوری کشاورزی در سطح کشور به خود اختصاص داده است و اهمیت توجه به این مهم را از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان جویا شدیم.

96 طرح صنایع تبدیلی در کردستان در حال اجراست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: ایجاد صنایع در مناطق کشاورزی از یک سو منجر به توسعه بخش‌های متناظر و از سوی دیگر موجب توسعه هر یک از زیر بخش‌های کشاورزی را فراهم می‌کند.

فرید سپری با بیان اینکه قابلیت‌های خاص و ویژه بخش کشاورزی، قطعاً یکی از محورهای اصلی توسعه استان به شماره می‌آید، عنوان کرد: این مهم تنها زمانی تحقق خواهد یافت که تمام زیر بخش‌های کشاورزی هم زمان و متوازن رشد وتوسعه پیدا کند.

سپری اضافه کرد: صنایع تبدیلی و غذایی یکی از این زیر بخش‌ها مهم و به تعبیری موتور محرکه بخش کشاورزی است که باید با نگاه ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه این بخش محسوب می‌شود، اذعان کرد: ایجاد رشد و توسعه این صنعت می‌تواند در افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی، اشتغال، توسعه صادرات، کاهش ضایعات و از همه مهم‌تر تأمین امنیت غذایی کشور تأثیر گذار باشد.

به گفته وی، این صنعت شامل چهار گروه صنایع دام و طیورو آبزیان، زراعی، باغی و سردخانه­‌ها می‌شود که تا پایان سال گذشته با صدور 154 فقره پروانه بهره‌برداری صنایع تبدیلی زمینه ایجاد اشتغال برای یک‌هزار و 835 نفر و ظرفیت تبدیلی و ذخیره‌گذاری  یک‌میلیون و 151 هزار تن محصول کشاورزی در استان فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: ‌روند ایجاد صنایع تبدیلی در کردستان تقریبا از سال 96 رشد قابل توجهی به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 37 پروانه بهره‌برداری با اشتغال 425 نفر و ظرفیت تولید 350 هزار و 74 تن و 80 جواز تأسیس با اشتغال 788 نفر و ظرفیت تولید 247 هزار تن در استان صادر شده است.

سپری اضافه کرد: در سال 98 بالغ بر450 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت از محل اعتبارات تبصره 18 و 60 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به طرح‌های صنایع تبدیلی به طرح‌های دارای پروانه بهره‌برداری پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 96 طرح صنایع تبدیلی در سطح استان در دست احداث است، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال  یک‌هزار و 400 نفر فراهم می‌شود.

سپری اظهار کرد:‌ با توجه به تصویب سه طرح پیشران  بخش کشاورزی در استان کردستان شام، طرح افزایش تولید گوشت قرمز30 هزار تن، طرح توسعه 50 هزار هکتاری باغات و طرح تبدیلی 100 هزار هکتار از اراضی دیم استان به اراضی آبی و باغیجایگاه صنایع تبدیلی در استان از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، در صورت تأمین اعتبار و ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز، صنایع متناظربا این طرح‌ها در استان پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه از طرح‌های شاخص استان کردستان که جایگاه ویژه ای در غرب کشور و حتی در پاره‌ای از موارد در کل کشور را دارد می‌توانیم به هلونیگ شرکت غرب دانه اشاره کنیم،گفت:  با ایجاد زنجیره تولید و تأمین در بخش دام و طیور شامل کشتارگاه طیور، خوراک آماده دام وطیور و آبزیان، طرح فرآوری کود ومکمل های خوراک دام و طیور تقریبا تمامی بخش‌های صنعتی را در خود جای داده است.

بهره‌برداری از فاز یک ژینانوش در مریوان

وی گفت: شرکت ژینانوش روژهلات در منطقه مرزی مریوان در خصوص فرآوری محصولات باغی انگور سیاه در آستانه بهره‌برداری فاز یک است و تا پایان سال فاز 2 هم به بهره‌برداری می‌رسد.

سپری افزود: ظرفیت این طرح 264 هزار و 500 تن و جذب مواد خام 86 هزار و 500 تن با اشتغال 330 نفر است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از طرح‌های شاخص صنایع تبدیلی که در ابتدای فرایند مجوزمی باشد شرکت شرکت کشت و صنعت سبز لاوین شاهو است که در زمینه تولید رب و خشک کردن گوجه فرنگی منطقه کامیاران به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی  شروع به فعالیت می‌نماید ومی‌تواند ضامن ایجاد یک منطقه ویژه و تخصصی تولید محصولات کشاورزی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: شهرستان دهگلان به عنوان یکی از دشت‌های مهم تولید محصولات کشاورزی استان، در تولید 2 محصول بسیار حائز اهمیت است اول گندم است که صنایع مرتبط شامل سیلو و فرآوری بذر فراتر از نیاز شهرستان ایجاد و در حال احداث است.

وی با بیان اینکه محصول شاخص دیگری که در شهرستان دهگلان کشت می‌شود سیب زمینی است، افزود:نخستین موضوعی که در  رابطه  با این محصول در صنایع تبدیلی مورد توجه قرار می‌گیرد نگهداری در شرایط مناسب به جهت جلوگیری از ضایعات و تعادل بین عرضه و تقاضا است.

به گفته سپری، در حال حاضر تعداد 13 واحد سردخانه بالای صفر در این شهرستان به ظرفیت 25 هزار و 900 تن صادر و در حال بهره برداری هستند و هم چنین تعداد 20 واحد سردخانه به ظرفیت 90 هزار و 750 تن جواز تأسیس دریافت و در حال طی مراحل اخذ تسهیلات و مجوزهای ساخت در بخش اداری است که پیش بینی می‌شود با راه‌اندازی این واحدها نیاز شهرستان در بخش ذخیره‌گذاری تا حد زیادی تأمین می‌شود.

‌اجرای طرح زنجیره تولید و تأمین در خصوص گندم

وی عنوان کرد: شهرستان دهگلان به علت دارا بودن شهرک صنعتی از تنوع بسیار خوبی در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی، شامل« تولید خوراک دام و طیور، عرقیات گیاهی، بسته بندی و قطعه بندی ماهی، کشتارگاه مرغ، تولید کودهای آلی و... بر خوردار است که شامل 27 واحد پروانه بهره‌داری به ظرفیت 213 هزار و 988 تن و 42 واحد پروانه تأسیس به ظرفیت 150518 تن است.

وی گفت: ‌اجرای طرح زنجیره تولید و تأمین در خصوص گندم شامل سیلوی‌های نگهداری به ظرفیت 80 هزارتن، فرآوری و بسته‌بندی بذر با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا به ظرفیت 12هزار تن، سردخانه بالای صفر به ظرفیت 15 هزار تن، انبار نگهداری محصولات کشاورزی به ظرفیت 10 هزار تن و اشتغال 79 نفر مستقیم که 22 نفر از این تعداد کارشناسان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است که در پیک خرید گندم این تعداد اشتغال به 150 نفر افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: شرکت قزل پروتئین سامی غرب در زمینه قطعه‌بندی و بسته بندی ماهی به ظرفیت هزار تن و اشتغال 12 نفر اولین شرکت ایرانی است که اجازه صادرات به کشور روسیه را دارا است.

وی اضافه کرد: شرکت کشتارگاهی بالداران زاگرس از مجهزترین کشتارگاه‌های طیور استان در غرب کشور است که هم‌زمان قابلیت قطعه‌بندی و بسته‌بندی طیور کشتار شده به ظرفیت کشتار 6 هزار و 720 تن و اشتغال 35 نفر را داراست.

سپری اذعان کرد: شرکت کشت‌گستر بعنوان اولین شرکت دارای گریدB بوجاری و فرآوری بذر استان و شرکت کردستان سبز در زمینه نگهداری محصولات کشاورزی در انبار و سردخانه و همچنین بوجاری و بسته‌بندی بذر فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید