Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان

در 25 درصد اراضی کشاورزی استان طرح کاداستر اجرا می شود

۱۰پلاک از اراضی کشاورزی استان در مرحله صدور سند مالکیت قرار دارد

سپری گفت: مساحت کل اراضی کشاورزی کردستان یک میلیون و 285 هزار هکتار بوده که تا اکنون برای اجرای طرح کاداستر قرار 25 درصد از این اراضی منعقد شده است.

در 25 درصد اراضی کشاورزی استان طرح کاداستر اجرا می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، اولین جلسه کارگروه کاداستر اراضی کشاورزی استان کردستان به منظور رفع موانع پیشرفت امور، هماهنگی بشتر بین دستگاهی و ارائه راهکارهای مناسب برای تسریع در کار در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه داشتن اطلاعات و داده های صحیح و جامع از بخش کشاورزی استان بخصوص میزان اراضی کشاورزی، موقیت اراضی و مشخصات بهره برداران می تواند منجر به برنامه ریزی صحیح و تدوین الگوی کشت مناسب در کشور و به تبع در استان شود.

محمد فرید سپری با بیان اینکه رفع تداخل اراضی کشاورزی بیش نیاز اجرای طرح کاداستر است تصریح کرد: خوشبختانه این مهم با همراهی و همکاری دستگاه های متولی در استان به خوبی دنبال شده و امید واریم در آینده نزدیک در راستای اجرای طرح کاداستر و رفع تداخل اراضی استان به نقطه مطلوب برسیم.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف ما در اجرای  طرح کاداستر اراضی کشاورزی پایش، تعیین کاربری و سند دار کردن اراضی کشاورزی است تاکید کرد، این مهم در نهایت به نفع بهره برداران بخش کشاورزی استان خواهد بود.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح در راستای قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور  مصوب ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی است که  کلیه دستگاههای دولتی را  مکلف کرده تمام مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود از جمله مشخصات ثبتی، کاربری، نام بهره بردار و نقشه های مختصات جغرافیایی املاک را تهیه کرده و جهت صدور سند مالکیت حدنگار در اختیار سازمان ثبت اسناد واملاک قرار دهد.

سپری خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی کارگروه هایی شهرستانی و استانی و در نهایت کار گروه هماهنگی استانی کار نظارت بر اجرای دقیق طرح کاداستر اراضی کشاورزی را بر عهده داشته و با اجرای این مهم، زمینه سنددار کردن اراضی کشاورزی و همچنین پایش کاربری اراضی، افزایش بهره وری و ایجاد پایگاه اطلاعات در سطح استان محقق می شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تاکید کرد:  با اجرای طرح کاداستر اراضی در راس مالکین و بهره برداران بخش کشاورزی، بسیاری از دستگاه های اجرایی، برنامه ریزان کلان کشوری و مجموعه جهاد کشاورزی منتفع خواهند شد.

سپری یادآورشد: ثبت اطلاعات توصیفی و مکانی اراضی کشاورزی، تعیین تکلیف اراضی غیر ملی با حدود وصغور دقیق، جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و منابع ملی، ایجاد بستر مدیریت مزرعه، پیش بینی سطح زیر کشت و میزان تولید محصولات کشاورزی، و تعیین تکلیف بهره برداران بخش کشاورزی و برنامه ریزی در خصوص ساماندهی ارائه خدمات به آنها از مهمترین مزایای اجرای طرح کاداستر و رفع تداخل اراضی است.

وی با اشاره به دستاوردهای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی برای سازمان جهاد کشاورزی اذعان کرد: شناخت دقیق وضع موجود اراضی کشاورزی، امکان برنامه ریزی و تصمیم سازی صحیح، امکان تحلیل های پیچیده و دقیق و از همه مهمتر مدیریت صحیح منابع و بحران ها را برای مجموعه فراهم خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در زمینه قراردادهای منعقده کاداستر ورفع تداخلات اراضی در استان یادآورشد: مساحت کل اراضی کشاورزی کردستان یک میلیون و 285 هزار هکتار بودهکه تا اکنون برای اجرای طرح کاداستر قرار 25 درصد از این اراضی یعنی حدود 321 هزارو 250 هکتار منعقد شده است.

وی ادامه داد در راستای اجرای رفع تداخلات اراضی استان هم قرارداد 43 درصد اراضی استان با مشاورین پیمانکار منعقد شده که امیدواریم این حجم از عملیات در سال جاری اجرا شود.

سپری با تاکید بر اینکه لازمه اجرای طرح کاداستر اراضی عکس برداری هواهی از تمام اراضی استان است گفت:  عکسبرداری هوایی جهت تهیه نقشه کاداستر در سطح یک میلیون و 200 هزار هکتار در شهرستان های قروه، دهگلان، بیجار و دیواندره صورت گرفته و قرارداد تهیه اورتوفتو با شرکت مهندسین مشاور در سطح 500 هزار هکتاردر  سه شهرستان استان منقعد شده است.

وی اذعان کرد: تاپایان خرداد 99  اجرای طرح کاداستر اراضی استان کردستان در  153 پلاک از اراضی استان انجام شده و 95 پلاک هم برای جانمایی به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ارسال شده است که حدود 36 هزار و 95هکتار آن در سامانه کاداستر کشورجانمایی شده است.

سپری ادامه داد: در راستای اجرای تفاهم نامه صدور اسناد کاداستر تعداد 10 پلاک در ده شهرستان استان به صورت پایلوت به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان معرفی شده است که بهره برداران این پلاکها میتوانند درخواست صدور سند مالیت اراضی کشاورزی خود را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تحویل بدهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خواستار تسریع در اجرای طرح کاداستر اراضی استان شد و تاکید کرد: کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می توانند بازوی توانمند و کارمدی برای تسریع در  اجرای این طرح در استان باشند و این توانایی را در گذشته اثبات کرده اند.

سپری تاکید کرد: اطلاعات و داده های جمع اوری شده باید صحیح و دقیق باشند چو پایه و اساس تمام برنامه ریزی ها در آینده خواهند شد و به همین منظور باید نظارت بر اجرای این مهم به صورت مداوم در تمام مراحل کار صورت بگیرد.

 درادامه جلسه مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مسائل فرهنگی و عدم همکاری مردم در بحث جمع آوری اطلاعات توصیفی و  عدم حضور مالکین و بهره برداران در محل روستا از مشکلات موجود در اجرای کاداستر اراضی استان است.

پیمان ملکی افزود:  مشکلات مالکیتی، عدم تخصص شرکتهای مشاور نقشه برداری در خصوص پرونده خوانی و اطلاعات توصیفی و نیز عدم همکاری برخی از مالکان اراضی در معرفی اراضی مورد مالکیت از مهمترین موانع پیش رو برای اجرای طرح کاداستر اراضی استان است.

*** گفتنی است این جلسه  با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی و نمایندگان اداره کل منابع طبیعی، اداره کل ثبت اسناد و املاک و اداره کل راه و شهرسازی استان برگزارشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید