Iranian Agriculture News Agency

برداشت محصول و افزایش مشکلات گندمکاران؛ دیم‌کاران کردستانی حمایت شوند

آغاز برداشت و خرید تضمینی گندم مصادف است با رشد مجدد مشکلات گندمکاران کردستانی که هر سال امید به رفع آن دارند ولی امسال را با چالش جدیدی آغاز کردند.

برداشت محصول و افزایش مشکلات گندمکاران؛ دیم‌کاران کردستانی حمایت شوند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فصل برداشت و خرید تضمینی گندم که شروع می‌شود زخم مشکلات گندمکاران کردستانی هم سرباز می‌کند؛ امسال هم مشکل دیگری بر مشکلات پیشروی دیم کاران این محصول در استان اضافه شده است.

یک هفته‌ای از آغاز برداشت و خرید تضمینی گندم در کردستان می‌گذرد و گندمکاران این استان از تغییر اندازه الک گندم که میزان افت مفید این محصول را افزایش می‌دهد گلایه دارند و خواستار تدبیر اساسی در این خصوص و جلوگیری از ضرر به کشاورزان دیم کار هستند.

افت غیرمفید دانه گندم به وجود شن و ماسه، ساقه و قسمت‌های سبزگیاه، کاه و کلش، بذر علف‌های هرز و… برمی گردد و ناخالصی‌هایی نظیر دانه‌های آسیب دیده، دانه‌های چروکیده و لاغر، دانه‌های شکسته، دانه‌های نارس، دانه‌های تغییر رنگ یافته و دانه‌های سایر غلات افت مفید نامیده می‌شود.

طی سالیان گذشته بحث‌های مختلفی درخصوص نحوه خرید تضمینی گندم از گندمکاران در سطح کشور از استاندارد کردن الک تا اجرای طرح خرید گندم براساس کیفیت ذاتی شده است.

استاندارد کردن الک به طور مستقیم توسط سازمان ملی استاندارد که متولی تدوین استاندارد است انجام نشده است ولی این اقدام با تأیید و موافقت متولیان این بخش در وزارت کشور انجام گرفته است.

افزایش درصد افت مفید گندم

رئیس اداره اجرای استاندارد اداره‌کل استاندارد کردستان، اظهار داشت: به منظور افزایش کیفیت گندم و در نتیجه آرد تولیدی در سطح وزارت کشور تصمیم به تغییر اندازه الک در خرید تضمینی گندم گرفته شده است.

مهدی سحری با اشاره به اینکه خبازی‌ها همواره از کیفیت پایین آرد و کارخانه‌های آرد هم از وجود گندم‌هایی که کیفیت لازم را ندارند، گلایه‌مند هستند، افزود: کارخانه‌های آرد مجبور می‌شوند برای افزایش کیفیت آرد تولیدی اقدام به اختلاط ارقام گندم خارجی با گندم‌های داخلی کنند.

وی یادآور شد: با تغییر سایز سوراخ‌های الک مورد استفاده در مراکز خرید تضمینی گندم درصد افت مفید این محصول افزایش می‌یابد.

رئیس اداره اجرای استاندارد اداره‌کل استاندارد کردستان اظهار داشت: استاندارد گندم اجباری نیست بنابراین درصورت درخواست سازمان جهاد کشاورزی و شرکت غله و خدمات بازرگانی به طور موردی اقدام به تدوین استاندارد برای آنها خواهیم کرد.

از دیگر مشکلاتی که گندمکاران نه تنها در کردستان بلکه در دیگر نقاط کشور همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تعیین قیمت خرید تضمینی گندم بدون در نظر گرفتن افزایش نرخ نهادهایی هم چون بذر، کود و سم و همچنین افزایش هزینه ماشین آلات کشاورزی، حمل و نقل و قیمت سوخت است.

خودکفایی گندم مستلزم حمایت از گندمکاران است

نماینده تشکل‌های بخش کشاورزی کردستان و یکی از گندمکاران نمونه در سطح ملی اظهار داشت: امسال باتوجه به نامگذاری سال به نام جهش تولید انتظار حمایت بیشتر از بخش تولید به ویژه کشاورزی داشتیم.

سید حسین رحیمی با اشاره به اینکه دست‌های پنهانی درصدد ضربه زدن به تولید و تولیدکننده هستند، افزود: امسال نه تنها شاهد افزایش نرخ خرید تضمینی گندم متناسب با نرخ تورم نبودیم بلکه با با تغییر سایز الک ها به دنبال افزایش افت مفید گندم هم هستند.

وی افزایش اندازه سوراخ الک ها را به ضرر گندمکاران ذکر کرد و گفت: با این اقدام دیم کاران گندم به ویژه در استان کردستان که سطح اراضی دیم آنها زیادتر است، بیشتر ضرر می‌کنند.

مسؤولان اگر خواهان خودکفایی در تولید گندم هستند باید از اجرای شیوه‌ها و اقداماتی که موجب آسیب به گندمکاران می‌شود، خودداری کنند

نماینده تشکل‌های بخش کشاورزی کردستان یادآور شد: مسؤولان اگر خواهان خودکفایی در تولید گندم هستند باید از اجرای شیوه‌ها و اقداماتی که موجب آسیب به گندمکاران می‌شود، خودداری کنند.

رحیمی اظهار داشت: جهش تولید در بخش کشاورزی زمانی محقق می‌شود که در کشاورزان انگیزه فعالیت بیشتر و بهتر ایجاد کنند نه اینکه آنها را از ادامه کار در این بخش دلسرد و ناامید کنند.

وی افزود: اگر قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۴۷ درصد افزایش یافته قیمت سموم کشاورزی و ادوات و ماشین آلات این بخش ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

سهمیه لاستیک به خودروهای کشاورزی هم تعلق گیرد

نماینده تشکل‌های بخش کشاورزی کردستان گفت: قیمت لاستیک ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور ۱۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و بی شک کشاورزان توان تأمین آن را ندارند.

رحیمی یادآور شد: یکی از مطالبات و خواسته کشاورزان این است که سهمیه لاستیک با نرخ دولتی برای ماشین آلات کشاورزی هم در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه فصل کار ماشین آلات کشاورزی در طول سال حداقل سه و حداکثر چهار ماه است، افزود: بیمه یک ساله و پرداخت هزینه کارشناسی مربوط به آن حدود دو میلیون تومان برای هر دستگاه هزینه در بردارد.

نماینده تشکل‌های بخش کشاورزی کردستان اضافه کرد: با این وجود کشاورزان باید هزینه یک سال بیمه ماشین آلات کشاورزی خود را پرداخت کنند و این هم به ضرر کشاورزان تمام می‌شود.

تغییر اندازه الک گندم تصمیم ملی است

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان، اظهار داشت: نرخ پایه خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۹-۹۸ با چهار درصد افت مفید و یک درصد غیرمفید هر کیلوگرم ۲۵ هزار ریال تعیین شده است.

جمال صالحی اضافه کرد: این میزان نسبت به قیمت سال زراعی گذشته که ۱۷ هزار ریال بود، ۴۷ درصد رشد داشته است و به ازای هر درصد پاکی گندم هم مبلغ ۳۷۵ ریال به عنوان جایزه پاکی به قیمت پایه افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اندازه توری (الک) خرید تضمینی گندم امسال به ۲۰ در ۱.۷ میلیمتر تغییر کرده است، گفت: این تصمیم در سطح ملی گرفته شده و به تمام استان‌های تولیدکننده گندم ابلاغ شده است.

برداشت گندم توسط ۸۲ هزار بهره بردار کردستانی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، گفت: ۵۹۰ هزار و ۴۵۰ هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص دارد که از این میزان ۵۸۸ هزار هکتار دیم و ۳۲ هزار هکتار اراضی آبی است.

محمد صالح احمدی پیش بینی تولید گندم در استان را یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۶۰۲ تن ذکر کرد و افزود: ۸۲ هزار بهره بردار در استان کار برداشت گندم را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برداشت و خرید گندم تاکنون در سه شهرستان استان شامل سقز، کامیاران و بیجار آغاز شده است، گفت: عملکرد برداشت گندم به طور متوسط در هر هکتار اراضی دیم شامل یک هزار و ۴۰۰ کیلوگرم و در مزارع آبی پنج هزار کیلوگرم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری برای جلوگیری از سو استفاده دلالان از وضعیت بازار و تحقق حقوق بهره برداران، ۵۰ درصد بهای گندم خریداری شده را در سریع‌ترین زمان ممکن به حساب گندمکاران واریز می‌کند.

حدود ۹۴ درصد از اراضی زیرکشت گندم کردستان به کشت دیم این محصول اختصاص دارد

حدود ۹۴ درصد از اراضی زیرکشت گندم کردستان به کشت دیم این محصول اختصاص دارد که کوچک‌ترین تغییر شرایط آب و هوایی می‌تواند بر روی عملکرد در واحد سطح و وزن هزار دانه آن تأثیر بگذارد علاوه بر این ۸۲ هزار بهره بردار کردستانی هم در زمینه تولید گندم فعالیت دارند که بیشتر این افراد هم به کشت دیم این محصول مشغول هستند و اجرای هر گونه طرحی می‌تواند بر معیشت این جمعیت هم تأثیرگذار باشد.

امسال که تغییر اندازه الک خرید گندم اجرایی شد و زمزمه‌هایی هم مبنی بر اجرای طرح خرید گندم براساس کیفیت شنیده می‌شود، اجرای چنین طرح‌هایی به ضرر استان‌هایی که سطح گندم دیم آنها بیشتر است، خواهد بود.

بنابراین می‌طلبد قبل از اجرای این طرح‌ها فکری برای دیم کاران گندم در استان‌هایی هم چون کردستان شود یا اراضی آنها را به آبی و یا اینکه محصول جایگزین که از لحاظ اقتصادی به صرفه و شرایط کشت آن هم در این استان مهیا باشد، معرفی کنند.

با توجه به اینکه کردستان دومین استان کشور در خرید گندم و سومین استان کشور از لحاظ تولید این محصول استراتژیک است بی شک نمی‌توان اراضی گندم در این استان را به کشت محصول دیگری اختصاص داد بنابراین افزایش مهارت و دانش گندمکاران و در اختیار نهادن نهاده‌های باکیفیت به ویژه ارقام پربازده امری ضروری است که با این اقدامات اجرای طرحی مانند خرید گندم براساس کیفیت دیگر آسیب و ضرری به این قشر وارد نمی‌کند.

بی شک همه مردم از هر برنامه و طرحی که در راستای افزایش کیفیت گندم و در نتیجه آرد و سپس نانی که در سفره آنها قرار می‌گیرد استقبال می‌کنند ولی قطعاً تحقق این مهم مستلزم زیرساخت‌هایی هم چون رعایت موارد ذکر شده است تا نه سیخ بسوزد نه کباب.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید