Iranian Agriculture News Agency

قیمت مرغ در کردستان کاهش می‌یابد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: قیمت مرغ در کردستان به تدریج کاهش می‌یابد تا به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور یعنی سقف ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان نزدیک شود.

قیمت مرغ در کردستان کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان،خالد جعفری، در ستاد تنظیم بازار استان کردستان اظهار کرد: در حال حاضر حدود هشت درصد با قیمت مصوب ستاد فاصله داریم و برای رسیدن به این قیمت اتخاذ برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ با استان‌های همجوار هم لازم است.

وی افزود:  نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها با ارز دولتی وارد کشور می‌شود اما وقتی با تاخیر در اختیار مرغدار قرار می‌گیرد باعث ایجاد بازار ثانویه نهاده می‌شود.

جعفری با بیان اینکه مولفه‌های مختلفی بر میزان قیمت، تولید و عرضه مرغ تاثیر می‌گذارد که باید در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار بگیرد اضافه کرد: اگر از تولیدکنندگان مرغ حمایت نمی‌شد سال گذشته ۱۳ میلیون جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان نداشتیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: ستاد تنظیم بازار یکطرفه عمل نمی‌کند و به تولیدکننده هم در کنار مصرف کننده توجه می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این نشست گفت: سال گذشته ۱۱ میلیون و ۲۹۱ هزار قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که امسال در این مدت شاهد جوجه ریزی ۱۰ میلیون و ۱۱۷ هزار قطعه بودیم که نشان دهنده کاهش ۱۰ درصدی است.

فرید سپری با اشاره به اینکه ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت مرغداری کردستان فعالیت می‌کنند اظهار داشت: با تمام پیگیری‌ها برای تامین نهاده تنها توانستیم ۴۰ درصد نهاده سفارش داده شده را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: قیمت‌های تعیین شده برای فروش مرغ در تنظیم بازار کشور با شرایط واقعی هزینه‌های تولید منطبق نیست و نیاز به تجدیدنظر در این قیمت‌ها وجود دارد.

سپری افزود: صنعت مرغداری بعد از بحران کرونا دو روز است که نفس می‌کشد و قیمت کنونی مصوب به نفع تولیدکننده نیست و مصرف کننده هم متضرر می‌شود.

شفیعی نماینده مرغداران هم در این نشست گفت: طی سه ماه گذشته مرغداران متضرر شدند و اکنون فروش مرغ با قیمت حدود ۱۰ هزار تومان آن هم در شرایطی که در استان‌های همجوار تا ۱۲ هزار تومان فروخته می‌شود، عملی نیست.

وی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن سود ۱۲ درصد باید قیمت مرغ ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان باشد یادآور شد: در این سه ماه ۶ هزار و ۸۰۰ تُن ذرت و هفت هزار و ۱۲۰ تُن سویا دریافت کرده‌ایم این درحالی است که نیاز ماهانه مرغداری‌های کردستان هشت هزار تن سویا و ۱۲ هزار تن ذرت است که به جای ۶۰ هزار تن، ۱۴ هزار تن در این سه ماه دریافت کرده‌ایم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم خطاب به مرغداران گفت: هیچ وقت تابع تنظیم بازار کشور نبوده‌اند اما برخوردی هم صورت نگرفته است.

محمد دره‌وزمی در دفاع از مصوبات تنظیم بازار کشور افزود: قیمت‌های تعیین شده باید با قیمت تمام شده متناسب باشد و اعضای تنظیم بازار از همه دستگاه‌ها تشکیل شده است و نمی‌توان گفت از موضوع و هزینه‌ها آگاه نیستند.

موضوع تورم در استان کردستان یکی دیگر از موضوعات تنظیم بازار استان کردستان بود که بخش‌ها و کالاهایی که گران شدن آنها بر کلیت تورم استان تاثیر گذاشته است مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در این رابطه گفت: تورم ماهیانه استان ۵.۵ درصد افزایش یافته است که باید دلایل افزایش تورم خرداد نسبت به اردیبهشت را جزیی تر بررسی کرد.

مسعود سالمی بوکانی چند گروه شاخص مورد بررسی بر افزایش تورم تاثیر بیشتری داشته‌اند افزود: نان و غلات در کردستان ۱۳.۴ درصد افزایش داشته است که در مقایسه با میانگین ۶.۷ درصدی کشور ۷.۳ بیشتر و جایگاه دوم از نظر افزایش در کشور بوده است.

وی اضافه کرد: گروه گوشت قرمز و ماکیان در استان ۷.۳ درصد افزایش یافته است که در مقایسه به چهار درصد افزایش کشور ۳.۳ درصد بیشتر بوده است.

سالمی یادآور شد: گروه میوه و خشکبار هم در استان ۱۵.۲ درصد افزایش قیمت یافته است که در مقایسه با افزایش ۴.۳ درصدی کشور ۱۱.۲ درصد افزایش بیشتری را نسبت به کشور نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: قیمت آب، برق، گاز و سوخت قسمت اعظم تورم استان کردستان را با ۵۱.۶ درصد افزایش به خود اختصاص داده است که در مقایسه با قیمت کشوری که منفی ۲.۲ درصد و کاهشی بوده است ۵۳.۸ درصد افزایش یافته است.

سالمی بوکانی سپس به بررسی جزیی‌تر گروه‌ها پرداخت و گفت: در گروه نان و غلات شاهد افزایش ۱۳.۹ درصدی برنج خارجی درجه، افزایش ۱۸ درصدی برنج خارجی درجه ۲، هشت درصدی نان لواش، ۶.۵ درصدی سنگک، ۹.۶ درصدی ماکارونی و ۷.۵ درصدی آرد گندم بوده‌ایم.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان اضافه کرد: در گروه گوشت قرمز و ماکیان افزایش ۱۶.۹ درصدی مرغ ماشینی بیشترین تاثیر را در این گروه بر افزایش تورم داشته است.

وی یادآور شد: در گروه میوه و خشکبار سیب خارجی با ۶۲ درصد افزایش، سیب قرمز با ۴۰ درصد افزایش، سیب زرد با هفت درصد افزایش و کیوی با ۲۳.۴ درصد افزایش بیشترین میزان افزایش قیمت را در میان میوه‌ها در استان داشته است.

سالمی بوکانی افزود: این میوه‌ها در این فصل بسیار کمتر در بازار پیدا می‌شده و کمترین مصرف را در سبد خرید خانواده است. با توجه به اینکه در اردیبهشت هم در کردستان از سیستم گرمایشی استفاده می‌شود و افزایش قیمت سوخت در این فصل رخ داده بر افزایش تورم این گروه بر خلاف بسیاری از نقاط کشور تاثیر گذاشته است.

وی گفت: یکی دیگر از دلایل بالا رفتن نرخ تورم کردستان در ارزیابی ماهانه گران شدن قیمت نان در اردیبهشت و دیرتر از دیگر نقاط کشور بوده که این افزایش قیمت هم بر تورم کلی استان موثر بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید