Iranian Agriculture News Agency

امکان تولید ۲.۷ میلیون تن محصول زراعی و باغی در کردستان فراهم است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه امسال در این استان ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می‌شود، گفت: می‌توان با مدیریت جهادی این میزان را بدون افزایش سطح به ۲ میلیون و ۷۶۵ تن در هر سال رساند.

امکان تولید ۲.۷ میلیون تن محصول زراعی و باغی در کردستان فراهم است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدصالح احمدی، اظهار کرد: امسال ۲ میلیون و ۳۶۵ تن محصول این استان از ۷۴۵ هزار هکتار اراضی زراعی و ۴۰۰ هزار تن نیز از ۵۰ هزار هکتار باغات زیر کشت برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: بهره برداران این استان با مدیریت کاشت و داشت طبق نظر کارشناسان می توانند بدون افزایش سطح تولیدات خود را به بیش ‌از ۲ میلیون و ۷۶۵ هزار تن در هر سال برسانند که سازمان جهاد کشاورزی از چند سال گذشته سیاست‌های انتقال یافته‌های علمی به داخل مزارع و باغات تشدید کرده است.

حفظ رتبه دوم خرید گندم در اولویت سازمان جهاد کشاورزی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال گندم سهم یک میلیون و ۱۳۰ هزار تنی از محصولات زراعی استان داشته باشد، گفت: خرید تضمینی یک میلیون تنی این محصول در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی یادآور شد: سال گذشته این استان در رتبه دوم خرید تضمینی گندم کشور قرار داشت که امسال نیز در صدد هستیم با خرید حداکثری محصول مازاد بر نیاز کشاورزان این رتبه را کماکان حفظ کنیم.

احمدی افزود: برای این منظور هم اکنون ۹۰ مرکز خرید تضمینی گندم در کردستان راه اندازی شده و از هفته گذشته که برداشت محصول از مزارع شروع شده همزمان خرید تضمینی گندم  آغاز شده است.

وی یادآور شد: همچنین خرید تضمینی دانه‌های روغنی (کلزا) در این استان براساس سیاست های جهاد کشاورزی به منظور تامین روغن مورد نیاز کشور در دستور کار قرار دارد و امسال ۶ مرکز برای انجام این ماموریت تجهیز شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال زراعی جاری یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشت شده کلزا به مرحله برداشت رسیده است که پیش بینی می‌شود ۲ هزار و ۷۰۰ تن از این محصول برداشت و خریادری شود.

احمدی همچنین از اختصص ۳۱ هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت جو خبر داد و تاکید کرد: از این میزان ۲۶ هزار هکتار اراضی زراعی به صورت دیم و پنج هزار هکتار اراضی به صورت آبی کشت شده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود از این اراضی ۵۲ هزار تن محصول برداشت شود و با انجام برخی اقدامات علوفه و جو مورد نیاز دام استان تامین می‌شود و در راستای تامین بذر اصلاح شده با اجرای عملیات کشت مکانیزه به موقع استفاده از کودهای گیاهی و شیمیایی در واحد سطح افزایش داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید