Iranian Agriculture News Agency

توسعه گیاهان دارویی در اولویت جهاد کشاورزی کردستان

اختصاص ۵۰ هزار هکتار اراضی استان به باغ

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: توسعه گیاهان دارویی یکی از طرح‌های جهاد کشاورزی استان است و عامل اصلی ایجاد مزیت گیاهان دارویی میزان اسانس آنها است.

توسعه گیاهان دارویی در اولویت جهاد کشاورزی کردستان

 

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان،  استان کردستان یکی از استان‌های مستعد و باظرفیت طبیعی بالا در زمینه کشاورزی و زراعت در کشور است، خاک حاصلخیز، پراکنش مناسب در این دیار زمینه را برای توسعه باغات فراهم کرده است از سوی دیگر فرهنگ باغداری در میان مردمان کرد ایران از گذشته تا امروز وجود داشته و  سیاستهای سنتی در باغات احداث شده کردستان در میان کردهای برخی نقاط کشور مانند خراسان وجود دارد.

مردمان کردستان در میان کوه و کمر در مناطق صعب‌العبور با تلاش خستگی‌ناپذیر از محصولات باغی را تولید می‌کنند که در کمتر نقاط کشور یافت می‌شود تا جاییکه انار، انجیر و گردوی این منطقه به لحاظ کیفیت زبانزد خاص و عام است.

زاهد حاجی‌میرزایی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان در این باره می‌گوید: ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان به اراضی باغبانی و باغات اختصاص دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۰۰ هزار تن محصول باغی در کردستان تولید شود.

وی افزود: پنج هزار و ۵۸۱ هکتار  محصولات شامل سیب، ۷۳ هزار و ۱۶۶ تن گلابی، ۹ هزار و ۱۳۷ تن زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلو و گوجه در باغات استان تولید می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: پیش‌یسنی می‌شود امسال ۱۰۴ هزار و ۸۲۵ تن محصولات هسته‌دار در استان تولید شود.

تولید  بیش از ۵۱۰۰۰ تن توت‌فرنگی در کردستان

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۶ هزار و ۳۳۳ هکتار باغات انگور دیم و ۱۲۷ هزار تن باغات دیم زیر کشت قرار دارد، گفت: سه هزار و ۴۰۰ هکتار باغات استان به کشت توت‌فرنگی اختصاص دارد و پیش‌بینی می‌شود ۵۱ هزار و ۶۳۰ تن توت‌فرنگی تولید شود.

سه هزار و ۴۰۰ هکتار باغات استان به کشت توت‌فرنگی اختصاص دارد 

وی اظهار کرد:  هفت هزار و ۴۲۶ هکتار باغات استان باغ گردو است پیش‌بینی می‌شود ۱۷ هزار و ۹۰۰ تن گردو تولید شود.

به گفته حاجی‌میرزایی، ۴۰۰ هزار تن محصولات توت درختی، سنجد، زردآلو، سماق، انار و انجیر تولید می‌شود.

به گفته وی، سالانه هزار و ۵۱۳ هکتار به سطح باغات استان اضافه می‌شود.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه ۷۱۲ هکتار باغات استان آبی و ۸۱۲ هکتار باغات دیم تشکیل می‌دهد گفت: سال‌جاری ۵۴،۴۶ درصد به  سطح باغات استان اضافه شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: کردستان در زمینه تولید توت‌فرنگی مقام نخست کشوری و از حیث تولید گردو رتبه هشتم کشوری را داراست.

وی باغبانی و طرح توسعه گلخانه‌ها را جزء سیاست‌های مورد تایید جهاد کشاورزی دانست و گفت: سال گذشته پروژه ۸.۵ هکتاری مجتمع گلخانه‌ای صادق آباد دهگلان با هزینه‌ای حدود ۴۶ میلیارد تومان راه‌اندازی شد.

وی یادآور شد: این پروژه هم‌اکنون از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسد، این پروژه برای ۱۲ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه ۲۲،۵ هکتار اراضی گلخانه‌ای در استان وجود دارد، افزود: در این اراضی ۱۰ برابر افزایش عملکرد در تولید داشته‌ایم.

وجود ۸۸ واحد گلخانه‌ای در کردستان

وی گفت: تعداد ۸۸ واحد گلخانه‌ای در استان وجود دارد، ۴۸ واحد در قالب  مجتمع و ۴۰ واحد شخصی چهار هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای شامل گل و گیاه زینتی تولید می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان سرشاخه‌کاری باغات گردو را جزء پروژه‌های شاخص استان دانست و گفت: ۲۰۰ هکتار باغات گردو در این راستا سرشاخه شده است.

وی اظهار کرد: جهاد کشاورزی در راستای برنامه‌های توسعه‌ای و اقتصادی روی ارقام غالب گردو کار می‌کند و در کنار این مهم امسال کردستان در زمینه سرشاخه کردن باغات انگور جز هشت استان رده اول کشور است.

توجه جدی به توسعه گیاهان دارویی در کردستان

حاجی‌میرزایی توسعه گیاهان دارویی را یکی از طرح‌های جهاد کشاورزی استان برشمرد و گفت: عامل اصلی ایجاد مزیت گیاهان دارویی میزان اسانس گیاهان دارویی است.

وی اولویت کاری توسعه گیاهان دارویی را مزارع گل محمدی دانست و گفت: ۱۷۰ هکتار مزارع و ۴۰ هکتار اراضی گل محمدی با استفاده از قلمه یارانه‌ای توسعه یافته است.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، در حال حاضر صنایع تبدیلی صدور پروانه مزارع نعنا، آویشن، موسیر، رازیانه، گشنیز، بیدمشک در مزارع استان کشت و کار می‌شود.

وی همچنین اراضی باغ پسته استان را ۳۱ هکتار اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۱۵ هکتار بارور و ۱۶ هکتار غیر بارور است و در حال حاضر در تمام شهرستان‌ها بجز دهگلان باغ پسته وجود دارد که البته بخش عمده آن مربوط به مرکز استان است.

حاجی‌میرزایی تاکید کرد: در راستای توسعه باغ پسته ۱۲ رقم پسته پیوندی در ۸۰ هزار متر مربع باغات استان در انواع مختلف کشت شده است.

۱۲ رقم پسته پیوندی در ۸۰ هزار متر مربع باغات استان کشت شده است

 وی تعداد نهالستان فعال در استان را ۶ نهالستان ذکر کرد و گفت: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار  انواع نهال نشا توت‌فرنگی تولید می‌شود، بخشی داخل استان مصرف و بخشی نیز صادر می‌شود.

به گفته حاجی‌میرزایی، طرح توسعه ۵۰ هزار هکتار اراضی مثمر در استان هدف گذاری شده، زیرساخت‌های لازم آماده  است و برای توسعه سطح باغات نیازمند تخصیص اعتبارات هستیم.

وی افزود: احداث باغ تجاری افزون بر ایجاد اشتغال و بالا بردن سطح معیشت مردم از حاشیه‌نشینی در شهرها جلوگیری می‌کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان توسعه مزارع زعفران را جزء برنامه‌های جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: کشاورز باید با همکاری جهاد کشاورزی اقدام به تولید زعفران کند.

گفتنی است؛ بدون شک برای توسعه باغات به صورت هماهنگ تمام بخش‌ها باید تلاش کنند، چرا که انسجام و همکاری بیشتر در رفع موانع اجرای طرح توسعه باغات لازم و ضروری است.

ایجاد صنایع فراوری محصولات باغی در استان و افزایش متقاضیان توسعه باغات در اراضی شیب‌دار می‌توانند زمینه توسعه باغداری در نتیجه ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی را در استان به دنبال داشته باشد.

بازارمحور کردن تولید در بخش کشاورزی از دیگر نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، موضوعی زمینه سودآوری محصولات را برای کشاورزان فراهم در نتیجه انگیزه برای فعالیت در این حوزه را در بین مردم روستانشین افزایش و حتی موجب کاهش مهاجرت به سمت شهرها می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید