Iranian Agriculture News Agency

رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان

توسعه سامانه‌های نوین آبی در کردستان حدود چهار هزار نفر را شاغل کرد

رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی این استان موجب ایجاد شغل برای سه هزار و ۹۸۰ نفر و تثبیت شغل ۹۹۴ نفر در بخش‌های مختلف زراعی و باغی شده است.

توسعه سامانه‌های نوین آبی در کردستان حدود چهار هزار نفر را شاغل کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، مهدی فتحی اظهار کرد: از سال ۱۳۷۲ تا اواخر خرداد امسال حدود ۵۶ هزار و ۵۰۳ هکتار شامل ۴۰ درصد از اراضی آبی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شد که با اجرای این میزان سیستم آبیاری سالانه حدود ۲۲۶ میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی استان صرفه جویی می‌شود.

وی اضافه کرد: ۵۶ هزار و ۵۰۳ هکتار سامانه‌های نوین آبیاری شامل ۴۸ هزار و ۸۷۷ هکتار بارانی، چهار هزار و ۸۵۴ هکتار قطره‌ای و ۲ هزار و ۷۷۲ هکتار کم فشار است.

رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید (سال ۱۳۹۲) تاکنون ۱۴ هزار و ۹۲۲ هکتار ازاراضی آبی استان به سیستم‌های آبیاری نوین کشاورزی تجهیز شده که حدود ۲۶.۵ درصد از ۵۶ هزار و ۵۰۳ هکتار اجرا شده از سال ۱۳۷۲ تاکنون است.

فتحی افزود: تاکنون یک هزار میلیارد ریال برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کردستان هزینه شده و با این فرصت علاوه بر تثبیت ۹۹۴ شغل حوزه کشاورزی موجب ایجاد شغل برای سه هزار و ۹۸۰ نفر در زیربخش‌های مختلف کشاورزی شده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون نیز استان کردستان با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در ۴۰ درصد اراضی خود رتبه اول کشور را داشته و حدود ۱۸ درصد از میانگین ۲۲ درصد کشور بالاتر است.

رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشارزی کردستان گفت: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از طرح‌های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی بوده و هر ساله اعتبارات بلاعوض قابل توجهی به این طرح اختصاص می‌یابد.

وی یادآور شد: سیاست سازمان جهاد کشاورزی بر این اصل استوار است که یکی از شرایط توسعه اراضی آبی (تبدیل اراضی دیم به آبی) تجهیز به سامانه‌های نوین آبی باشد.

فتحی اظهار داشت: این سازمان در نظر دارد امسال با همکاری بهره‌برداران و پرداخت تسهیلات بلاعوض سه هزار هکتار از اراضی این استان را به سامانه‌های نوین آبیاری شامل یک هزار و ۹۰۰ هکتار به سامانه بارانی، ۳۰۰ هکتار قطره‌ای و یک هزار و ۳۰۰ هکتار کم فشار مجهر کند.

وی با بیان اینکه دولت در نظر دارد به منظور افزایش بهره‌وری استفاده از آب و راندمان تولید در مزراع و باغات برای اجرای این طرح‌ها تسهیلات یارانه‌ای بلاعوض در ۲ بخش اراضی خرده مالکی و تجمیعی تخصیص دهد، اضافه کرد: هم اکنون سهم این تسهیلات اراضی خرده مالکی هر هکتار آبیاری قطره‌ای ۱۷۵ میلیون ریال، بارانی ۱۰۵ میلیون ریال و کم فشار ۷۰ میلیون ریال است.

فتحی افزود: همچنین اگر کشاورزان اراضی خود را به صورت تجمیعی یا یکپارچه سازی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز کنند تا ۸۵ درصد هزینه‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود و تنها ۱۵ درصد هزینه به عهده مالکین است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید