Iranian Agriculture News Agency

برداشت کلزا از مزارع کردستان آغاز شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برداشت کلزا از سطح یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشت شده در مناطق گرمسیری این استان آغاز شد.

برداشت کلزا از مزارع کردستان آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدصالح احمدی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۲ هزار و ۸۰۰ تُن از این محصول از اراضی زیر کشت استان برداشت شود، اظهار کرد: تمام محصول تولیدی بهره برداران به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود، افزود: برداشت این محصول از روز گذشته در شهرستان کامیاران آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در مناطق سردسیر استان تا ۱۵ مرداد ادامه داشته باشد.

احمدی میانگین برداشت کلزا در هر هکتار از مزارع کلزای استان را ۲ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم اعلام کرد و یادآور شد: این میزان نزدیک به ۳۵ درصد از میانگین یک هزار و ۱۸۸ کیلوگرم کشور برتری دارد.

وی اضافه کرد: کشت دانه های روغنی از جمله کلزا از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی در برنامه ششم توسعه است تا با تلاش کشاورزان و حمایت دستگاه های اجرایی بتوان از چالش های جدی تولید دانه های روغنی و روغن خوراکی خارج شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد مان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در این راستا علاوه بر حمایت وزارت جهاد کشاورزی از بهره برداران کشت کلزا، تمامی محصول نیز در به صورت تضمینی به قیمت ۵۰ هزار ریال خریداری می شود که در استان کردستان ۶ مرکز برای این کار شامل سنندج، کامیان، مریوان، قروه، دهگلان و سقز راه اندازی شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۶۰۰ بهره بردار در بخش کلزا کردستان تاکید کرد: کامیاران با حدود ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت بیشترین میزان کشت را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر خودکفایی در تولید دانه های روغنی، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، کنترل آفات، درآمد ۲ برابری از هر هکتار نسبت به کشت گندم و رعایت تنوع کشت در مزارع از دیگر مزایای کشت کلزا است.

استان کردستان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

در کردستان حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تن در سال است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید