Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان :

90 مرکز گندم کشاورزان کردستان را خریداری‌ می‌کند

پیش بینی خرید یک میلیون تن گندم از کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۹۰ مرکز خرید با ظرفیت ۷۲۰ هزار تن فضای سیلویی و ۱۸۰ هزار تن فضای انباری برای خرید گندم از کشاورزان استان سازماندهی شده است.

90 مرکز گندم کشاورزان کردستان را خریداری‌ می‌کند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فرید سپری صبح امروز در دومین جلسه کارگروه خرید تضمینی گندم که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در سال زراعی امسال 98ـ99 در کل کشور 6 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم است که حدودا 30 درصد یعنی 2 میلیون هکتار آبی و 4 میلیون هکتار دیم است.

وی افزود: پیش‌بینی امسال تولید 14 میلیون تن گندم است و براساس آنچه از سوی دفتر گندم به وزارت کشاورزی اعلام شده امسال 10 میلیون و 500 هزار تن گندم مازاد بر نیاز باید از کشاورزان خریداری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: 17 هزار کمباین در سال زراعی امسال کار برداشت گندم را در سطح کشور انجام می‌دهد که 12 هزار و 500 دستگاه از این تعداد مهاجر است.

برداشت گندم به وسیله 1885 دستگاه کمباین در کردستان

سپری اضافه کرد: یک هزار و 885 دستگاه کمباین در استان کردستان برداشت گندم را انجام می‌دهد که 500 دستگاه از این تعداد مهاجر است.

وی به میزان خرید گندم تا این لحظه گریزی زد و افزود: متوسط خرید گندم براساس نرخ پاکی در سرجمع کشور کیلویی 2هزار و 500 تومان بوده است.

وی اظهار داشت: برداشت گندم یک رویداد بزرگ اقتصادی در پهنه کشور است سالانه 36 هزار میلیارد تومان گردش برداشت گندم است و اگر جو و کلزا را به آن اضافه کنیم تقریبا به  50 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: برداشت گندم تاثیر خیلی زیادی در حمل و نقل و صنعت دام و طیور، صنایع تبدیلی و تولید خوراک دام در کشور خواهد داشت.

خرید 3.4 میلیون تن گندم در کشور

سپری افزود: آخرین میزان خرید گندم در کشور در سال زراعی جاری 3 میلیون و 473 هزار تن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 100 هزار تن بیشتر خرید گندم انجام شده است.

وی با بیان اینکه خوزستان، گلستان و فارس سه رقیب استان کردستان در خرید گندم هستند، اذعان داشت: خوزستان 390 هزار هکتار سطح زیرکشت اراضی آبی و 168 هزار هکتار سطح زیرکشت دیم دارد تا امروز حدود یک میلیون 200 هزار تن گندم در این استان خریداری شده است و قطعا مقام نخست را در زمینه خرید تضمینی گندم به خود اختصاص خواهد داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: استان گلستان با 267 هزار هکتار سطح زیرکشت گندم آبی و 145 هزار هکتار دیم تا این لحظه 627 هزار تن خرید انجام داده است و استان فارس هم با 130 هکتار اراضی آبی و 225 هزار هکتار دیم تاکنون 468 تن خرید تضمینی انجام داده است.

سپری افزود: این استان‌ها سطوح اراضی آبی این استان ها افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر استانی مانند گلستان از لحاظ بارندگی سال پر باران و مناسبی را پشت سر گذاشته است و این موضوع بالاترین میزان تولید در محصول را برای این استان رقم می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: استان فارس براساس پیش بینی‌های صورت گرفته نسبت به دهه اخیر بالاترین تولید را داشته باشد و خوزستان هم به همین صورت است.

67 درصد بهای گندم به کشاورزان در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان آماری هم از میزان پرداخت بهای خرید گندم تا این لحظه در کشور داد و افزود: 67 درصد از مبلغ خرید گندم تضمینی به حساب کشاورزان واریز شده است.

سپری با بیان اینکه نحوه پرداخت بهای گندم در کل کشور زیر ۲۰ روز است، اظهار داشت: دولت تامین مالی لازم را در این راستا انجام داده و امیدواریم این روند در ادامه نیز استمرار داشته باشد و در استان نیز برنامه‌ریزی لازم برای پرداخت سریع بهای گندم به گندم‌کاران انجام شده است.

وی اذعان کرد: با وجود تمام این تفاسیر پیش‌بینی ما در استان کردستان هم خرید تضمینی یک میلیون تن گندم را داشته باشیم.

آغاز خرید گندم از هفته اول تیرماه در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه از هفته اول تیر ماه برداشت گندم در مناطق معتدل سرد مانند کامیاران، سروآباد، مریوان، سنندج و بانه شروع می‌شود،اضافه کرد:۹۰ مرکز خرید با ظرفیت ۷۲۰ هزار تن فضای سیلویی و ۱۸۰ هزار تن فضای انباری برای خرید گندم از کشاورزان استان سازماندهی شده است.

به گفته این مقام مسئول،کار ثبت نام گندم‌کاران در سامانه جامع پهنه بندی با هدف کوتاه کردن دست دلالان  از مهر ماه سال گذشته در استان آغاز شده و گندمکارانی که تا این لحظه در این سامانه ثبت نام نکرده‌اند هنوز امکان ثبت‌نام دارند و باید هرچه سریعتر نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های جهاد کشاورزی امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم در کردستان تولید می‌شود و  بالغ بر یک میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان برای امسال پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید