Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

۹۰ مرکز آماده خرید گندم کشاورزان است

پیش‌بینی تولید ۱.۱ میلیون تن

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با توجه به اینکه از اول تیر ماه سال جاری برداشت گندم در استان آغاز می شود، ۹۰ مرکز آماده تحویل و خرید گندم از گندمکاران کردستانی است.

۹۰ مرکز آماده خرید گندم کشاورزان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری اظهار کرد: از هفته اول تیر ماه برداشت گندم در مناطق معتدل سرد مانند کامیاران، سروآباد، مریوان، سنندج و بانه شروع می‌شود و از همین رو شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ۹۰ مرکز خرید با ظرفیت ۷۲۰ هزار تن فضای سیلویی و ۱۸۰ هزار تن فضای انباری را سازماندهی کرده تا بتواند خرید گندم از گندمکاران را به خوبی انجام دهد.

وی افزود: از مهر ماه سال گذشته کار ثبت نام گندمکاران در سامانه جامع پهنه بندی با هدف کوتاه کردن دست دلالان انجام شد و انتظار داریم گندمکارانی که تا این لحظه در این سامانه ثبت نام نکرده‌اند، هر چه سریعتر نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند تا زمان تحویل محصول به مراکز خرید با مشکل مواجه نشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های جهاد کشاورزی پیش بینی شده که امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تُن گندم در کردستان تولید شود، ادامه داد: در سال زراعی جاری علیرغم کاهش ۲۹ درصدی بارندگی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، به دلیل پراکنش بهتر، وضعیت سبز و مزارع یک دست بهتری را در استان داشتیم.

سپری یادآور شد: با برنامه‌ریزی مدونی که طی سه سال اخیر انجام شده امروزه شاهد کشت ۹ رقم گندم دیم و شش رقم گندم آبی در اراضی کردستان هستیم و این تنوع ژرم پلاسمی از لحاظ کمیت و کیفیت بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری تغذیه بسیار خوبی در سطح اراضی استان داشتیم و حتی ۱۰ درصد محلول‌پاشی انجام شده است و همین امر باعث افزایش سطح تولید شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه خرید بالغ بر یک میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان برای امسال پیش‌بینی شده است، گفت: قیمت گندم در سال زراعی جاری رشد ۴۷ درصدی را نسبت به سال زراعی قبل داشته است.

سپری با بیان اینکه نحوه پرداخت بهای گندم در کل کشور زیر ۲۰ روز است، اظهار داشت: دولت تامین مالی لازم را در این راستا انجام داده و امیدواریم این روند در ادامه نیز استمرار داشته باشد و در استان نیز برنامه‌ریزی لازم برای پرداخت سریع بهای گندم به گندمکاران انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید