Iranian Agriculture News Agency

۴۲ طرح کشاورزی در مریوان و کامیاران به بهره‌برداری رسید

۴۲ طرح کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با صرف ۳۳۲ میلیارد و ۴۹۱ میلیون ریال در شهرستان‌های کامیاران و مریوان به بهره‌برداری رسید.

۴۲ طرح کشاورزی در مریوان و کامیاران به بهره‌برداری رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، مدیر جهاد کشاورزی مریوان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۱۱ پروژه زیربنایی و تولیدی در بخش کشاورزی این شهرستان با صرف اعتبار۲۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

محمد رحیمی افزود: مهمترین این طرح ها کارخانه خوراک دام و طیور واقع در شهرک صنعتی بیلو است که با اعتبار ۲۰۵ میلیارد ریال در زمینی به مساحت هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع شامل یک انبار و سیلوی ۱۰ هزار تنی ذرت به بهره‌برداری رسید.

وی یادآور شد: این کارخانه ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن خوراک دام و طیور را در سال دارد و برای ۲۲ نفر به صورت مستقیم و ۳۲ نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغالزایی کرده و یکی از پروژه های مهم بخش کشاورزی استان کردستان به شمار می‌رود.

رحیمی اضافه کرد:‌ سایر پروژه‌های افتتاح شده در بخش‌های دامی، ‌ گیاهی، فنی و زیربنایی شامل مرغداری، ‌ پرواربندی، ‌آبیاری نوین پرورش گوسفند داشتی و انگور روسیمی (داربستی) است که به علت شیوع ویروس کرونا به صورت غیرحضوری افتتاح و به بهره‌برداری رسیدند.

وی گفت: میزان تسهیلات پرداختی برای پروژه های کشاورزی ۲۰۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اشتغال پایدار روستایی و برای آبیاری نوین ۴۵ میلیارد ریال اعتبارات دولتی هزینه شده و بقیه آورده شخصی متقاضیان بوده است.

رحیمی تاکید کرد: ‌شهرستان مریوان دارای ۲۴ هزار هکتار اراضی زراعی و ۵۵ هزار هکتار اراضی باغی است که مهمترین محصولات تولیدی این شهرستان را انگور و توت فرنگی تشکیل می‌دهد و قطب تولید این محصولات در استان کردستان به شمار می رود.

۱۰۷ شغل پایدار در بخش کشاورزی کامیاران ایجاد شد

مدیر جهاد کشاورزی کامیاران نیز گفت: با سرمایه گذاری ۷۱ میلیارد و ۹۹۱ میلیون ریال در بخش کشاورزی شهرستان ۱۰۷ نفر صاحب شغل پایدار در این بخش شدند.

بهرام کوشکی روز شنبه اظهار کرد: این میزان سرمایه گذاری برای اجرای ۳۱ طرح در زیر بخش های زراعت، باغبانی، امور دام، آب و خاک، صنایع کشاورزی هزینه شده است و در طول هفته جهاد کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در کلیه برنامه توسعه اقتصادی شهرستان کامیاران نقش محوری دارد، افزود: از دیرباز کشاورزی جایگاه ویژه ای در تولید و معیشت و اشتغال داشته و فرهنگ ایرانی با کشاورزی پیوندی ناگسستنی دارد و امروز این بخش با اتکا به دانش روز یکی از ارکان پیشرفته تولید و اقتصاد مقاومتی به شمار می‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: تولید سالیانه محصولات زراعی این شهرستان شامل بیش از ۲۷۰ هزار تن بوده که گندم سهم ۶۵ هزار تنی و ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای نیز به عنوان قطب تولید این محصول در استان سهم ۱۲ هزار تنی دارد.

کوشکی یادآور شد: همچنین در این شهرستان سالانه ۵۳ هزار  و ۱۳۲ تن محصولات باغی تولید می‌شود که توت فرنگی، گردو و انگور بیشترین میزان این تولیدات را دارند.

بهره‌برداران بخش دامن و طیور کردستان با پرورش ۳۰۶ هزار واحد دامی سالانه ۳۰ هزار تن شیر، سه هزار تن گوشت قرمز را تولید و روانه بازار می‌کنند.

هفته جهاد کشاورزی ۲۱ تا ۲۷ خرداد نامگذاری شده که امسال بدلیل شیوع ویروس کرونا، طرح ها بدون حضور مسوولان و برخی به صورت ویئو کنفرانس افتتاح می‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید