Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان

کشاورزان هیچ نگرانی بابت تحویل گندم‌های تولیدی خود به سیلو و مراکز خرید در استان نداشته باشند

امسال میزان تولید گندم در استان کردستان بیش از سال قبل برآورد شده در حالی‌که سال گذشته یک میلیون تن بود. علی‌رغم اینکه امسال میزان بارندگی نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما بر حسب منطقه شرایط تولید گندم با کیفیت‌تر پیش‌بینی شده است.

کشاورزان هیچ نگرانی بابت تحویل گندم‌های تولیدی خود به سیلو و مراکز خرید در استان نداشته باشند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فرید سپری با اشاره به برآورد تولید گندم در سال‌جاری اظهار داشت: امسال میزان تولید گندم در استان کردستان بیش از سال قبل برآورد شده در حالی‌که سال گذشته یک میلیون تن بود. علی‌رغم اینکه امسال میزان بارندگی نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما بر حسب منطقه شرایط تولید گندم با کیفیت‌تر پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه قیمت فروش هر کیلو گندم در سال گذشته یک هزار و 700 تومان و امسال به دو هزار و 500 تومان رسیده است، افزود: در سال‌جاری قیمت هر کیلو گندم مازاد بر نیاز که کشاورزان تحویل سیلو و مراکز خرید گندم داده می‌شود، حدود 43 درصد رشد کرده است.

وی بیان کرد: کشاورزان هیچ نگرانی بابت تحویل گندم‌های تولیدی خود به سیلو و مراکز خرید در استان نداشته باشند چراکه به اندازه کافی سیلوهای دولتی و هماهنگی‌های لازم در این راستا انجام شده تا مشکلی در این حوزه نداشته باشیم.

سپری خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد زیادی از کشاورزان گندم‌های تولیدی خود را به‌دلیل قیمت پایین خرید تحویل سیلوها ندادند اما امسال به‌دلیل افزایش قیمت‌ها، پیش‌بینی ما این است که گندم‌های خود را تحویل این مراکز در استان بدهند.

وی به اجرای طرح امنیت غذایی در استان اشاره کرد و گفت: در گذشته 2 رقم گندم دیم (آذر2 و سرداری) کشت می‌شد اما هم‌اکنون 9 رقم گندم جدید و پرعملکرد همچون «باران، واران، صدرا، اوحدی، هما» در کردستان پرورش داده می‌شود که می‌تواند در مقابل آفات بیشتر مقابله و نویدبخش توسعه دیم‌زارهای گندم باشد.

واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا در بخش کشاورزی کردستان حمایت می‌شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه ارقام جدید گندم نسبت به ارقام گذشته پایداری تولید و درصد پروتئین‌شان بیشتر است، ادامه داد: یقیناً کیفیت آرد در آینده نزدیک بهتر خواهد شد چراکه این اراقام جدید جایگزین گندم سرداری شده و تولید مناسبت‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشاورزی حفاظتی سه اصل «حفظ بقایای محصول سال قبل، تناوب و کشت مستقیم» رعایت می‌شود، عنوان کرد: 82 درصد از زراعت استان دیم بوده و سالانه 600 هکتار از اراضی کردستان به زیر کشت گندم می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا در بخش کشاورزی استان حمایت می‌شوند، افزود: براساس ابلاغیه معاونت رئیس‌جمهور رسته «واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای، مراکز عرضه گل، گیاه و ماهیان زینتی» که از بیماری کرونا خسارت دیده‌اند، از تسهیلات دولت برخوردار می‌شوند.

252 پروژه کشاورزی با اعتبار بیش از 75  میلیارد تومان در کردستان به بهره‌برداری می‌رسد

وی اضافه کرد: برای میزان و شیوه حمایت از واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا در بخش کشاورزی استان منتظر دستورالعمل جدید هستیم چراکه در نظرگرفتن یک‌میزان خسارت برای یک مرغداری با واحد گلخانه‌ای تفاوت دارد.

سپری در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه امسال هفته جهاد کشاورزی از 21 تا 27 خردادماه با شعار، «کشاورزی، جهش تولید و امنیت غذایی» نامگذاری شده است، اظهار کرد: در این هفته 252 پروژه با سرمایه‌گذاری 75 میلیارد و 645 تومان و اشتغال مستقیم و تثبیت شغلی 490 نفر افتتاح می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید