Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان

۱۸۸۵دستگاه کمباین برداشت غلات کردستان را بر عهده دارند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال بهره‌برداران این استان با استفاده از یک هزار و ۸۸۵ دستگاه کمباین محصول غلات خود را از مزارع برداشت می‌کنند.

۱۸۸۵دستگاه کمباین برداشت غلات کردستان را بر عهده دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدصالح احمدی عصر چهارشنبه در نخستین جلسه ستاد برداشت غلات استان کردستان اظهار کرد: این تعداد کمباین شامل یک هزار و ۳۸۵ دستگاه کمباین بومی و ۵۰۰ دستگاه کمباین مهاجر است که از اواخر خرداد تا شهریور اقدام به برداشت محصولات غلات در سطح ۷۲۴ هزار هکتار زمین زراعی می‌کنند.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود در سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصول غلات شامل گندم، جو و کلزا از مزارع استان برداشت شود که یک میلیون ۱۱۳ هزار تن آن گندم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: با توجه به اینکه خرید تضمینی یک میلیون تنی محصول گندم در این استان از سوی وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی شده است انتظار می‌رود بهره‌برداران نهایت استفاده را از امکانات برای برداشت محصول با کمترین میزان ریزش بکار گیرند.

احمدی افزود: سال گذشته حدود ۶ درصد از محصول گندم این استان حین برداشت ریزش داشت که امسال تلاش داریم این میزان را به حداقل برسانیم چرا که طبق برآورد سال گذشته ارزش هر یک درصد گندم حدود ۲۵۰ میلیارد ریال بود.

وی با بیان اینکه میزان ریزش گندم حین برداشت در این استان به نسبت برخی استان‌ها که ۱۲ درصد بود مقدار ناچیزی است، گفت: اما این میزان هرچقدر پایین تر باشد به نفع کشاورزان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جها  کشاورزی کردستان با بیان اینکه در راستای نظارت دقیق بر برداشت و کاهش افت کیفی سازمان جهاد کشاورزی نظارت و بازرسی عملکرد کمباین‌های بومی و مهاجر را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: در این راستا ۱۷ گروه بخش خصوص و چندین گروه بخش دولتی تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: در هر شهرستان به نسبت سطح کشت گروه‌های دولتی تشکیل شده اما گروه‌های بخش خصوصی شامل چهار مورد بیجار، دیواندره و قروه هر کدام سه مورد، سنندج و کامیاران هر کدام ۲ مورد و دهگلان یک مورد است.

احمدی اضافه کرد: در بانه، مریوان و سروآباد نیز به علت سطح کشت پایین غلات تنها گروه‌های دولتی بر روند کار نظارت دارند.

وی یادآور شد: در زمان شروع برداشت گندم کمباین‌ها در هر شهرستان با اعلام حضور کارت معاینه فنی از اکیب‌های خصوصی دریافت و تا پایان فعالیت آن را به همراه خواهند داشت.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید