Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی دهگلان

کردستان رتبه چهارم تولید محصول سیب زمینی در کشور را دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان با بیان اینکه محصول سیب زمینی یکی از محصولات استراتژیک در سبد خانوار ایرانی به شیوه های مختلف قابل مصرف است گفت: شهرستان دهگلان با توجه به شرایط بالقوه و بالفعل یکی از قطبهای تولید سیب زمینی در استان کردستان شناخته شده است.

کردستان رتبه چهارم تولید محصول سیب زمینی در کشور را دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، اسید حامد احمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار دهگلان شیدا، با بیان اینکه محصول سیب زمینی یکی از محصولات استراتژیک در سبد خانوار ایرانی به شیوه های مختلف قابل مصرف است گفت: شهرستان دهگلان با توجه به شرایط بالقوه و بالفعل یکی از قطبهای تولید سیب زمینی در استان کردستان شناخته شده است.

 احمدی اظهار کرد: در سال زارعی جاری پیش بینی می شود حدود 3 هزار 800 هکتار  از اراضی شهرستان دهگلان زیر کشت محصول سیب زمینی قرار گیرد ودر تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول، کارشناسان فنی در کنار کشاورزان برای ارائه مشاوره حضور دارند.

مدیر جهاد کشاورزی دهگلان با اشاره به کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی در شهرستان بیان کرد: با توجه به اینکه در سنوات گذشته حدود 6 الی 7 هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول قرار می گرفت و امروز 3 هزار و800 هکتار سطح زیر این محصول قرار گرفته با وارد شدن ارقام پر محصول به چرخه تولید، تولید چندان آسیبی ندیده و از مزایای دیگر کاهش کشت این محصول مدیریت منابع آبی وعدم به هم خوردن بازار عرضه است.

احمدی در ادامه گفت: در حال حاضر 30 درصد اراضی شهرستان زیر کشت محصول سیب زمینی قرار گرفته ونهاده و کود شیمایی نیز در اختیار کشاورزان سیب زمینی کارنهاده شده است و پیش بینی می شود که امسال 140 الی 150 هزار تن سیب زمینی در پایان برداشت تولید شود.

وی با بیان اینکه استان کردستان رتبه چهارم این محصول در کشور را داراست گفت: با توجه به شرایط  موجود، دانش و فن کشت این محصول و توانمندی کشاورزان و کارشناسان خبره در این حوزه، شهرستان دهگلان به عنوان رتبه اول تولید سیب زمینی در استان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه یکی از زیرساختهای اصلی برای توسعه کشت این محصول ایجاد انبار و سرد خانه های فنی و مناسب است گفت: با توجه به تلاش در این راستا علاوه بر انبارهای کوچک که در اختیار کشاورز قرار دارد ظرفیت ذخیره سازی 30 الی 35 هزار تن در شهرستان مهیاست.

احمدی اظهار کرد: یکی از راههای ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی است و با توجه به وجود این ظرفیت از سرمایه گزاران  در خواست می شود که در صورت توان سرمایه گزاری در این حوزه  در راستا راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی محصول سیب زمینی اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاوری دهگلان با اشاره به بازارهدف بیان داشت: علاوه بر بازار داخلی در زمینه صادرات این محصول اقدامات خاصی انجام شده و با توجه شرایط موجود سالیانه بخشی ازاین محصول به اقلیم کردستان عراق صادر می شود.

 مدیر جهاد کشاورزی دهگلان با اشاره به تعداد 850 نفر بهره بردار سیب زمینی کار در شهرستان گفت: حدود 6 رقم سیب زمینی، جلی، اسپریت، بامبا، آگریا، ساتینا ومارفونا در سطح شهرستان کشت شده و در هر هکتار 35 الی 40 تن تولید و برداشت می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید