Iranian Agriculture News Agency

تولید و کشت نشاء پیاز برای اولین بار در سقز

برای اولین بار در کشور در بخشی از سطح اراضی کشاورزی شهرستان سقز با حضور فرماندار این شهرستان، نشاء پیاز تولید و کشت شد.

تولید و کشت نشاء پیاز برای اولین بار در سقز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فرماندار ویژه سقز در بازدید از طرح‌های کشاورزی در شهرستان سقز، با بیان اینکه کشاورزی یکی از ظرفیت‌های نسبی برای توسعه اقتصادی شهرستان است، حرکت به سمت کشاورزی علمی را امری مهم در رونق و جهش تولید برشمرد.

کریمیان عنوان کرد: شرکت ثمین کشت سقز به عنوان شرکتی علمی متشکل از دانش آموختگان بخش کشاورزی در راستای افزایش عملکرد محصول اقدام‌های خوبی انجام داده اند.

وی با اشاره به اهمیت حرکت کشاورزان به سمت روش‌های علمی برای کشت محصول در مزرعه بیان کرد: دولت از این شرکت‌ها در قالب در اختیار قرار دادن امکانت فنی و تسهیلات حمایت خواهد کرد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سقز هم توسعه کشت نشایی را یکی از برنامه‌های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و بیان کرد: کشت نشایی باعث ارتقای معیشت کشاورزان و ارزآوری بیشتر برای آنان خواهد شد.

محمد نافع علایی نیا، بیان کرد: اجرای این شیوه از کشت به دلیل قرار گرفتن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نقش مهمی در کاهش مصرف آب دارد.

وی عنوان کرد: روستای " کمنتو" یکی از قطب‌های کشاورزی شهرستان سقز است که ۳۰ هکتار سیب زمینی پاییزه هم توسط ۱۳ کشاورز کشت شده است.

سمکو حسنی از مدیران شرکت ثمین کشت سقز هم با بیان اینکه برای اولین بار است که نشاء پیاز تولید و در غرب کشور در سطح مزارع کشت می‌شود عنوان کرد: امسال در حدود ۲ هکتار انجام خواهد شد و پیش بینی می‌شود که از سطح هر هکتار حدود ۸۰ تُن پیاز برداشت شود.

حسینی ادامه داد: به مدت دو ماه ۱۴ نفر بر روی مزرعه جهت به ثمر رسیدن محصول کار خواهند کرد.

حسینی از فرماندارسقز خواست تا در راستای راه اندازی گلخانه در روستای "خیدر" برای کشت نشاء ادارات تسهیل گری لازم را انجام دهند.

 ذرت، چغندر قند، پنبه، سبزی و صیفی‌جات، هندوانه، خربزه، گوجه‌فرنگی و خیار در ۵ سال آینده جزو اهداف وزارت جهاد کشاورزی از طریق کشت نشاء است.

بر اساس نظر کارشناسان حوزه کشاورزی، کاهش دفعات آبیاری، زودرس کردن محصول، حداقل توقف رشد در مرحله انتقال، افزایش عملکرد محصول پاییزه، کاهش هزینه بذر و کاهش نیروی انسانی از مزیت‌های کاشت نشاء به جای بذر در زمین‌های زراعی و گلخانه‌ها است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید