Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان

یک سال طلایی برای سطح سبز مزارع گندم کردستان

استان کردستان سالانه به ۹۵ هزار تن بذر نیاز دارد.

یک سال طلایی برای سطح سبز مزارع گندم کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد فرید سپری در سومین جلسه کمیته فنی بذر استان اظهار کرد: روند برنامه بذر در استان کردستان پیشرفت خوبی داشته است.

وی افزود: خوشبختانه امسال شاهد بارندگی‌های خوبی در سطح استان بودیم بطوریکه تا امروز به طور میانگین حدود 500 میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به بلندمدت 2/3 درصد بیشتر بوده است که همین شرایط خوبی را برای کشاورزی استان فراهم آورده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: البته میزان بارندگی امسال نسبت به سال گذشته که حدود ۸۰۰ میلیمتر بود کاهش داشته اما امسال حدود 100درجه روز رشد جلوتر از سال گذشته هستیم ولی نسبت به دو سال قبل یعنی سال زراعی96-۹۷ حدود 120 درجه روز رشد، عقب هستیم که این مسئله برای کشاورزی استان در جهت پیس بینی تولید قابل تعمق است.

وی عنوان کرد: با این تفاسیر امسال میزان سطح سبز ما طلایی بود اما دو سال قبل که عملکرد خوبی داشتیم 100هزار هکتار در پاییز عدم سبز مزرعه گندم یا جوانه زیر خاک یا بذر انتظاری زیرخاکی بود ولی با توجه به دمای خوب و بارندگی‌های بهار که استمرار داشت عملکرد خوبی حادث شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: امروز در شهرستان بیجار که نزدیک به ۱۵۵ هزار هکتار اراضی دیم ما در آنجا است ۴۵ درصد افزایش بارندگی نسبت به بلندمدت داشتیم که این جای خوشحالی دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه امسال شرایط بارندگی مناسب می باسد، حفظ مزارع موجود سیاست و برنامه ماست و در این راستا باید مزارع گندم در مقابل آفات و بیماری ها سمپاشی و تغذیه و محلول پاشی شوند.

در 96 هزار هکتار از اراضی استان با سن مادر مبارزه شده است

سپری تاکید کرد: امسال در 96 هزار هکتار از اراضی استان با سن مادر مبارزه شده است که تقریبا طی 10 سال گذشته چنین چیزی را شاهد نبودیم.

وی تصریح کرد: در بحث بذر کردستان چهار سال پیش مشکل داشت و عمده سطح زیر کشت ما گندم سرداری و مقدار کمی آذر ۲ بود ولی امروز افتخار می‌کنیم که ۹ رقم گندم پر محصول در استان بصورت دیم کشت می‌شود.

وی ادامه داد: چند سال پیش مرکز تحقیقات ۴۰۰ کیلوگرم رقم گندم باران را در اختیار ما گذاشت اما امروز به جایی رسیدیم که در ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان رقم باران کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: با زحمات همکاران ما استان کردستان تا سه سال آینده در زمینه تولید بذر ۴۵ درصد خوداتکایی می‌شود که این افتخار بزرگی است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه و ترویج ارقام جدید گندم در استان عنوان کرد: این که رقمی صد در درصد در مقابل بیماری مقاوم باشد وجود ندارد اما ارقام جدید و اصلاح شده نسبت به ارقام سنتی هم خلوص و کیفیت خوبی دارند و هم نسبت به آفات و بیماری‌ها مقاوم‌تر هستند پس باید استفاده از آنها را در بین کشاورزان ترویج کنیم.

نظارت بر دستگاه های بوجاری در استان شدیدتر می شود

سپری افزود: امروز برخی شرکت‌های خصوصی بوجاری بذر، وارد تجارت بذر شدند و به نوعی امنیت غذایی را به خطر انداخته‌اند که در این راستا باید نظارت‌ها و کنترل لازم را تشدید کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۱۸ سال طول می‌کشد تا یک رقم بذر به وسیله محققین ما تولید و پس از طی مراحل تولید بذر از هزارخوشه تا بذر گواهی شده آماده کشت توسط کشاورزان شود اما این که عده‌ای رقم‌های نامرغوب را به جای رقم‌های گواهی شده با قیمت پایین به دست کشاورز بدهند تخلف است و امسال با جدیت با این تخلف برخورد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: اگر نظارت ما قوی باشد و به موقع هم ورود کنیم جلوی فساد و تخلف در این بخش گرفته می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید