Iranian Agriculture News Agency

آفت زنگ زرد در گندمزار‌های کردستان؛ ضرورت سمپاشی مزارع

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از مشاهده بیماری زنگ زرد مزارع گندم استان خبر دادو گفت:وجود این آفت ،سمپاشی گندمزار‌های استان را ضروری کرده است.

آفت زنگ زرد در گندمزار‌های کردستان؛ ضرورت سمپاشی مزارع

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد صالح احمدی با بیان اینکه بیماری "زنگ زرد" یکی از مهمترین بیماری‌های گندم به شمار می رود، گفت: بارش باران و رطوبت هوا اصلی ترین دلیل ایجاد بیماری "زنگ زرد" در مزارع گندم است که اگر به موقع شناسایی و سمپاشی نشود می تواند خسارت سنگینی به گندم کاران وارد کند.

او افزود: خطر رشد این بیماری بیشتر در شهرستان‌های پرباران، بانه، مریوان، سروآباد و کامیاران احساس می‌شود.

احمدی  از کشاورزان خواست تا نسبت به تهیه سم تیلت از مراکز جهاد کشاورزی، کلینیک‌ها و فروشگاه‌های سموم شیمیایی اقدام و مزارع گندم خود را سمپاشی کنند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی موجود در استان امکان بروز بیماری‌هایی از قبیل فوزاریوم و سپتوریوز در مزارع گندم وجود دارد و کشاورزان به محض مشاهده باید نسبت به سمپاشی مزارع با سموم شیمیایی فالکن و فولیکور اقدام کنند.

گفتنی است؛علائم بیماری "زنگ زرد" در روی برگ های جوان به صورت جوش یا تاول هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر می شود و سپس این جوش ها به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ های در هر ۲ سطح برگ نمایان می شود.

زنگ زرد به اندام های مختلف گندم مانند برگ,غلاف ساقه ,خوشه , گلوم و گلومل و حتی ریشک ها حمله کرده و در بهار زودتر از سایر زنگ ها به چشم می خورد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید