Iranian Agriculture News Agency

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان

جدیت جهاد کشاورزی کردستان برای توسعه گلخانه‌ها

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان از پیشرفت فیزیکی و عملیات داشت محصولات پاییزه استان شامل مسائل کود و عوامل خسارتزای گیاهی مثل سن، علف هرز، آفات عمومی موش و ملخ تا اواسط اردیبهشت ماه گزارش داد.

جدیت جهاد کشاورزی کردستان برای توسعه گلخانه‌ها

احمدی در گفت وگو با خبرنگار ایانا در استان کردستان از پیشرفت فیزیکی و عملیات داشت محصولات پاییزه استان شامل مسائل کود و عوامل خسارتزای گیاهی  مثل سن، علف هرز، آفات عمومی موش و ملخ تا اواسط اردیبهشت ماه گزارش داد.

محمد صالح احمدی با اشاره به سطح ابلاغی و اجرایی محصولات پاییزه استان در سال زراعی 99-98 اظهار کرد: 590 هزارو 450 هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم رفته که از این میزان 32 هزارو 450 هکتار آن آبی و 558 هزار هکتار هم در دیم زارهای استان کشت شده و به سطح سبز رسیده است.

وی اضافه کرد: تا اکنون 31 هزارو 272 هکتار هم جو در استان کشت شده که 26 هزار هکتار آن در دیم زارها و 5 هزارو 272 هکتار هم به صورت آبی کشت شده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی از وضعیت مناسب مزارع کلزای استان خبر داد و تصریح کرد: یک هزارو 50 هکتار کلزا هم درسطح اراضی آبی کشت شده و به سطح سبز رسیده است.

وی در زمینه انتقال کشت نخود بهاره به فصل پاییز خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری یک هزارو 172 هکتار نخود پاییزه و انتظاری، 806 هکتار ماشک دیم و 138 هکتار هم خلر در دیم زارهای استان کشت شده که با توجه به بارندگی های مناسب بهاره انتظار عملکرد مناسبی از این مزارع داریم.

احمدی با اشاره به برآورد خسارت محصولات زراعی در سال زراعی 99-98 در استان گفت: سرمازدگی، تگرگ و سیل بیش از 438 میلیارد ریال خسارت به گندم کاران استان وارد کرده که پیش بینی میزان کاهش تولید ناشی از عامل خسارت 17 هزار و 500 تن گندم را داریم.

وی خاطر نشان کرد: سرما زدگی و سیل به یک هزار هکتار از مزارع جو استان خسارت وارد کرده و 32 هکتار از مزارع کلزای استان هم دچار خسارت های ناشی از این بلایای طبیعی شده است.

وی ادامه داد: تا 14 اردیبهشت امسال  مبارزه با علف های هرز نازک برگ و پهن برگ در سطحی برابر با 122 هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان  صورت گرفته که شهرستان سقز با 36 هزار هکتار بیشترین سطح مبارزه با علفهای هرز راداشته است

احمدی یادآور شد؛  برای مبارزه با سن مضر غلات در مزارع گندم و جو استان تا 14 اردیبهشت امسال حدود 82 هزارو 708 هکتار از این مزارع سمپاشی شده که شهرستان سقز با 35 هزارو 879 هکتار بیشترین سطح مبارزه و شهرستان بانه با 593 هکتار کمترین سطح مبارزه با سن غلات در استان داشته است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان در زمینه وجود بیماری های زراعت گندم استان هم گفت: تا اکنون در  203 هکتار از اراضی استان بیماریهایی مثل زنگ زرد، سپتوریوز برگی، لکه خرمایی و لکه برگیها (سپتوریوز ،سفیدک سطحی) توام،  مشاهد شده است.

محمد صالح احمدی یادآورشد: تا کنون بیش از یک هزار هکتار مبارزه با علفهای هرز و حدود 353 هکتار مبارزه با شته مومی در مزارع کلزای استان صورت گرفته و بیش از 3 هزارو 400 هکتار از اراضی استان هم برای جلو گیری از طغیان ملخ بومی سمپاشی شده است.

وی اذعان کرد: در سطحی نزدیک به 15 هزار هکتار هم  مبارزه با موش کور و مغان در استان صورت گرفته است.

محمد صالح احمدی در زمینه سهمیه کودی و میزان تامین شده در استان افزود: میزان سهمیه کود استان کردستان در سال 99 حدود 95 هزارو 690 تن است که تا 13 اردیبهشت ماه حدود 16 هزارو 140 تن انواع کود ارته، فسفاته و پتاسه توسط بخش خصوص و تعاون روستایی  وارد استان شده و بیش از 14 هزار تن از این کودها در بین کشاورزان توزیع شده است.

جدیت سازمان جهاد کشاورزی کردستان برای توسعه گلخانه ها

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان با تاکید بر مزایای کشت گلخانه ای در استان افزود:  بهره وری مناسب از منابع محدود آب وخاکی، اشتغال زایی، میزان بالای عملکرد در واحد سطح، تولید محصول در تمام فصول، امکان اجرایی نمودن اصلاح الگوی مصرف، صرفه جویی و استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی از مهمترین مزایای کشت های گلخانه ای است.

وی اذعان کرد: افزایش تولید و ارتقاء کیفیت محصولات گلخانه ای، افزایش صادرات محصولات ، بهینه سازی مصرف نهاده ها ، تشکیل صندوق های ملی تخصصی گلخانه ها و ارتقاء مکانیزاسیون واحدها از مهمترین اهداف توسعه کشت گلخانه ای ما در استان کردستان است.

احمدی با بیان اینکه محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، توت فرنگی و گل و گیاهان زینتی در گلخانه های استان تولید می شود اضافه کرد: در راستای طرح توسعه گلخانه ها در استان برای 41 هکتار پروانه تاسیس، صادر شده و 20 هکتار هم به بانکهای عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند.

وی خاطر نشان کرد: سطوح ابلاغی برای استان کردستان، ایجاد60 هکتار گلخانه است که در حال حاظر 11 هکتار عقد قرارداد شده و در حال ساخت می باشد.

وی در زمینه اقدامات انجام شده در برای مجتمع های گلخانه ای در استان گفت: مجتمع گلخانه ای آویژه شهرستان قروه،  در مرحله تدوین طرح توجیهی، مجتمع صادق آباد شهرستان دهگلان، در حال احداث سازه و پیشرفت فیزیکی 60 درصدی، مجتمع قباسرخ شهرستان بیجار به سرمایه گذار واگذار شده و در حال صدور مجوز و مجتمع ماویان شهرستان کامیاران به سرمایه گذار واگذاری شده و  3 سالن از این مجتمع هم در حال حاظر فعال شده اند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان از احداث 100مورد گلخانه کوچک مقیاس به مساحت 299 مترمربع در داخل محدوده شهرها، روستاها و شهرک ها به منظور ترویج فرهنگ گلخانه داری و استفاده بهینه از منابع آب و انرژی خبر داد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید