Iranian Agriculture News Agency

کردستان بهشت کشاورزی ایران زمین/جهش صنایع تبدیلی لازمه صادرات

استان کردستان با داشتن آب و هوای مناسب، خاک غنی، نیروی انسانی توانمند و کارآمد به یکی از مناطق مستعد توسعه بخش کشاورزی در کشور تبدیل شده است.

کردستان بهشت کشاورزی ایران زمین/جهش صنایع تبدیلی لازمه صادرات

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان به نقل از  بازار، از وسعت ۲۹ هزار کیلومتر مربعی استان کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار آن را اراضی کشاورزی تشکیل داده است که از این میزان ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم و مابقی  آن آبی است.

۳۰ درصد اشتغال و ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی این استان مربوط به بخش کشاورزی است و سالانه دو میلیون و ۹۰۰ هزارتن محصول در تمام زیرمجموعه های این بخش اعم از باغی، زراعی و دامی تولید می شود.

۵۸۰ هزار هکتار از اراضی دیم و ۳۲ هزار هکتار از اراضی آبی استان هم سالانه به زیر کشت محصول استراتژیک گندم می رود، سال زراعی گذشته  رتبه دوم خرید تضمینی گندم را در کشور به خود اختصاص داد  و امسال هم پیش بینی شده بیش از یک میلیون تن مازاد برنیاز از گندمکاران این منطقه خریداری شود.

 از لحاظ تولید دیگر محصولات زراعی هم چون کلزا و نخود هم در رتبه های برتر قرار دارد به گونه ای که سال زراعی  گذشته از  سه هزار و ۵۶۲ هکتار از اراضی  زیر کشت کلزا در استان حدود هفت هزار تن محصول تولید و ۲۱۷ میلیارد و ۹۶۷ میلیون ریال هم بابت خرید تضمینی آن به بهره برداران آن پرداخت شد.

کردستان از لحاظ تولید محصولات باغی مانند توت فرنگی هم رتبه نخست کشور، انگور دیم رتبه دوم، آلبالو رتبه پنجم، شلیل، گردو و هلو هم هر کدام رتبه ششم را در بین تمامی استان های تولید کننده این محصول به خود اختصاص داده است.

وجود ۱۳۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار تعداد بهره برداران در تمام زیربخش های کشاورزی استان را ۱۳۳ تا ۱۳۵ هزار بهره‌بردار ذکر کرد و گفت:  ۴۴ مرکز کشاورزی در سطح استان برای ارائه خدمات به این بهره برداران فعال است.

فرید سپری با اشاره به اینکه وجود آب و هوای سرد و سردمعتدل، خاک مناسب و سرمایه انسانی از ظرفیت های ارزشمند بخش کشاورزی استان است، افزود: سالانه دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی دراستان تولید می شود که ظرفیت افزایش آن را تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن داریم.

وی یادآور شد: با تدوین برنامه های یک ساله، میان مدت و بلند مدت در راستای تولید و اشتغال پایدار در بخش کشاورزی استان حرکت خواهیم کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به میزان تولید در بخش باغات استان اشاره کرد و گفت: سالانه ۳۳۷ هزار و ۱۱۵ تن محصولات باغی از سطح ۴۷ هزار و ۶۴۰ هکتار باغات دیم و آبی در استان تولید می شود.

سپری با اشاره به اینکه  ۱۵۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان امسال در بهار تحت کشت بهاره محصولات نخود، عدس، گلرنگ، آفتاب گردان، ذرت، چغندر قند، سیب زمینی و پیاز قرار گرفته است، افزود:  در سال جاری حدود ۴۶ تن نهاده  دامی، ۲۰۰ هزار تن بذور محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی و سموم نباتات و مبارزه با علف های هرز، آفت کش ها و قارچ کش ها بین کشاورزان توزیع شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان پایداری در تولید را منوط به برنامه ریزی ویژه در بخش صادرات ذکر و اضافه کرد: انجام و رونق صادرات بحث کلان کشوری است و در طول چند سال اخیر در بسیاری از محصولات هم چون تخم مرغ توانستیم بازار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق را بدست آوریم و باید برای حفظ آن تلاش کنیم.

وی یکی از برنامه های این سازمان را ایجاد زنجیره های تولید از کاشت تا بازار خواند و یادآور شد: زمانی که پایداری تولید ایجاد شود دیگر براساس نیاز بازار اقدام به تولید خواهد شد و برای این منظور هم در حال فعالیت روی ایجاد وتکمیل زنجیره های تولید در زیربخش های مختلف کشاورزی استان هستیم.

جهش صنایع تبدیلی در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از نیازها و مطالبات کشاورزان استان ایجاد صنایع تبدیلی بوده و هست، گفت: در حال حاضر ۱۴۵ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی (فرآوری) در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۶ مورد مربوط به بخش باغی، ۴۲ بخش زراعی، ۴۵ دام وطیور، ۲۴ مورد بخش سردخانه، ۱۵ انبار و سه مورد هم مربوط به بخش شیلات است.

سپری میزان اشتغالزایی این تعداد واحد را یک هزار و ۴۸۹ نفر اعلام کرد و افزود: پارسال ۸۰ مجوز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان صادر شده که بیشترین آن در بخش زراعی با ۴۳ مورد و سردخانه با ۱۵ مورد است.

وی یادآور شد: پارسال ۴۲ میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی به واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی در استان اعطا شده است.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ظرفیت سردخانه های استان را ۴۱ هزار تن ذکر کرد و افزود: ظرفیت انباری فنی و عادی استان حدود ۱۵۰ هزار تن است که از این میزان ۲۵ هزار تن آن مربوط به انبارهای فنی است.

سپری اظهار داشت: ۶۰۰ هزارتن ظرفیت سیلو در استان وجود دارد که این میزان هر سال  به محصول گندم اختصاص پیدا می کند و مابقی گندم مازاد برنیاز استان هم به دیگر استان های کشور صادر می شود.

سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در صنعت مرغ

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از صنایع اشتغالزا و فعال استان را صنعت طیور خواند و گفت: ۱۴ هزار نفر در مرغداری های گوشتی، کارخانه جوجه ریزی، واحدهای خوراک طیور و کشتارگاه های سطح استان مشغول به کار هستند.

سپری اضافه کرد: ۷۵۲ واحد مرغداری گوشی با ظرفیت ۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره در این استان وجود دارد که نه تنها گوشت سفید مورد نیاز مردم استان بلکه دیگر استان های کشور را هم تامین می کند.

وی با اشاره به اینکه  ۶۰ درصد گوشت سفید تولید شده مرغداری های کردستان به سایر استان های کشور صادر می شود، اظهار داشت: کردستان در حوزه تولید گوشت سفید رتبه ۹ کشور و رتبه نخست غرب و شمال غرب را دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در صنعت مرغداری استان سرمایه گذاری شده که این میزان سرمایه برای حدود ۱۴ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

رونق صادرات محصولات کشاورزی

کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و دارای مرز رسمی و بین المللی باشماق و بازارچه سیرانبند بانه است براساس این ظرفیت  سالانه حجم زیادی از محصولات و کالاهای مختلف از گمرکات این استان به خارج کشور صادر می شود.

۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی تولید شده در استان هم سال گذشته از این طریق به خارج کشور صادر شده و با توجه به ظرفیت های ایجاد شده در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی امسال پیش بینی شده این میزان صادرات به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

مدیر امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت:  محصولات کشاورزی استان از لحاظ کمی و کیفی در حد مطلوبی قرار دارد و این مهم از دلایل موثر در افزایش صادرات آن است.

شهریار حنیفی یادآور شد: سال گذشته ۶۹۵ هزارتن کالا در بخش کشاورزی به ارزش ۳۳۷ میلیون دلار از مرزهای استان به خارج کشور صادر شد.

مدیر امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: این میزان کالای صادر شده در بخش کشاورزی استان معادل ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات تولید شده در این بخش است.

وی با اشاره به فعالیت دو واحد کارخانه فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی در استان، گفت: در سال جهش تولید و با توجه به فعالیت این واحدهای فرآوری پیش بینی می شود میزان صادرات محصولات کشاورزی به ۴۰ درصد افزایش یابد.

ظرفیت های کشاورزی کردستان با توجه به استعدادها و توانمندی ها و تولیدات این بخش  بر همگان آشکار شده  و در یک دهه اخیر تولید در تمام زیربخش های کشاورزی استان رشد قابل توجهی داشته است به گونه ای که در تولید بسیاری از محصولات باغی، زراعی، دام و طیور حائز رتبه های برتر کشوری شده است.

اگر در گذشته افزایش عملکرد و تولید دغدغه متولیان و کشاورزان بود امروزه بدست آوردن بازار عرضه محصولات هم در داخل و هم خارج کشور به مطالبه بهره برداران کشاورزی استان تبدیل شده است که امید می رود سازمان جهاد کشاورزی استان با برنامه مناسب در راستای تحقق این مطالبه هم بهره برداران را یاری دهد.

کردستان علاوه بر تولید محصولات زراعی و باغی، در زمینه تولید دام، طیور و شیلات هم پتانسیل های فراوانی دارد و براساس این توانمندی ها است که از کشاورزی به عنوان محور توسعه این منطقه نام برده می شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید