Iranian Agriculture News Agency

ایجاد صنایع تبدیلی، گامی مهم در مسیر جهش تولید

اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی زمانی نمود پیدا میکند که بعد از صنایع سنگین این صنعت از نظر وسعت و گستردگی، دومین مقام را در جهان داراست.

ایجاد صنایع تبدیلی، گامی مهم در مسیر جهش تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان به نقل ازصداوسیما، به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان، صنایع تبدیلی را پیش نیاز راهبرد صنعتی شدن و تامین کننده امنیت غذایی در کشور می‌دانند، زیرا این صنایع می‌تواند از نقش تامینی مواد غذایی و نیز امنیت غذایی بالایی برخوردار باشد.

صنایع غذایی، بیش از ۸۵ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به بخش کشاورزی را تشکیل میدهد و با توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیم این صنایع از نظر تولید و اشتغال که در بخش کشاورزی بر جای می‌گذارد موجب رشد و شکوفایی، در سطح کلان اقتصادی میشود.

علی رغم تمام تحولات تکنولوژیکی، پیـشرفته تـرین کـشور‌های صـنعتی، توسـعه بخش کشاورزی را نه تنها مکمل بخش صنعت می‌دانند بلکـه اهمیـت تولیـد غـذا را درپیوند با امنیت خود نیز ارزیابی میکنند به طوریکه در کـشور مـا عـلاوه بـر اینکـه توسـعه صنعتی نسبتی با روندی کـه در دنیـا صـورت مـیگیـرد نـدارد از ارتبـاط آن بـا بخـش کشاورزی نیز غفلت شده است.

حال با توجـه بـه رقـم ٣٠ درصـدی ضـایعات محـصولات کشاورزی و همچنین اهمیت صنایع تبدیلی در کاهش ضـایعات و ایجـاد ارزش افـزوده ودرآمد‌های ارزی، بررسی وضعیت این صنایع و ارائه راهکارهـایی برای حـضورموفق در بازار‌های بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار است.

با این ویژگی‌ها می‌توان گفت: که صنایع تبدیلی در فرآیند توسعه کشور نقش کلیدی دارند و توجه بیشتر به این صنایع تسریع در رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی را موجب می‌شود.

در این میان استان کردستان نیزبا داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور است؛ به‌طوری که باغ‌داران استان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تُن انگور دیم، رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده‌اند.

سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است و همچنین رتبه نخست تولید توت‌فرنگی با تولید بیش از ۴۷ هزار تُن، به این استان تعلق دارد.

اما در این بین کشاورزان سود چندانی عایدشان نمی‌شود و همین موضوع موجب شده که به مهاجرت روستاییان هم دامن بزند. به‌عنوان نمونه محصول انگور سیاه سروآباد در کشور یک برند برتر است که به‌صورت کاملاً ارگانیک در باغات دیم کشت و تولید می‌شود، اما به‌دلیل نبود سردخانه مناسب و صنایع تبدیلی، به‌صورت تازه‌خوری و خام‌فروشی عرضه می‌شود.

یکی از کشاورزان کردستانی ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی را از مهمترین مطالبات کشاورزان استان اعلام کرد و گفت: بخشی از محصولات باغداران به سبب نبود کارخانه‌های فراوری و بسته بندی بصورت ضایعات دورریز می‌شود و این موضوع، خسارت‌های بسیاری را بر فعالان این حوزه تحمیل می‌کند.

احمد کریمیان افزود: سالانه درصد‌ی ازمحصولات باغداران دور ریز می‌شود و این موضوع معیشت کشاورزان را با مشکل مواجه می‌کند.

وی بر حمایت بیش از پیش دولت از کشاورزان تاکید کرد و افزود: قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم و نبود امکانات لازم در خصوص کشاورزی مکانیزه سبب شده تا نه تنها بهره وری در بخش کشاورزی استان کاهش یابد بلکه کشاورزان به سود واقعی خود دست پیدا نکنند.

توسعه بخش کشاورزی نقش مهمی در ایجاد صنایع تبدیلی دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، با اشاره به اهمیت توسعه بخش کشاورزی دراستان به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی به ویژه در حوزه ایجاد صنایع تبدیلی، گفت: اگر میزان تولید و قیمت در بخش کشاورزی افزایش پیدا کند این بخش به سودآورترین بخش اقتصادی در کشورمان تبدیل خواهد شد.

فرید سپری با اشاره به اینکه کردستان رتبه نخست تولید توت فرنگی کشور را دارد، گفت: به دلیل اینکه تولید این محصول تنها در چند ماه سال انجام می‌شود ایجاد صنایع تبدیلی آن برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: در صورت افزایش تولید توت فرنگی ودر کنار آن تولید و افزایش سایر محصولات سردرختی می‌توان اقدام به سرمایه گذاری در زمینه ایجاد محصولات سردرختی کرد که در این راستا طرح‌هایی تهیه شده است.

۱۱۹ واحد فرآوری و بسته‌بندی در کردستان فعال است

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز از ۶۴ طرح معرفی‌شده جهت دریافت سرمایه ثابت در زمینه صنایع تبدیلی و غذایی در سال گذشته خبر داد و افزود: میزان تسهیلات سرمایه ثابت مصوب به این طرح‌ها در حدود ۱۶۷ میلیارد تومان با اشتغال‌زایی برای ۸۳۵ نفر و ظرفیت تولید ۲۸۷ هزار و ۸۹۳ تُن بوده است.

امید سلیمی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون ۱۱۹ واحد فرآوری و بسته‌بندی با ۷۹۰ هزار و ۵۴۹ تُن ظرفیت تولید و با یک‌هزار و ۱۹۶ فرصت شغلی در استان مشغول فعالیت هستند، عنوان کرد:۱۰۵ طرح فرآوری و بسته‌بندی با ظرفیت ۳۷۷ هزار تُن در سال در دست اجرا است.

وی افزود: پر شدن جای خالی صنایع تبدیلی به همت مسئولین استان وایجاد امنیت برای سرمایه گذاران روند رو به رشدی را برای این صنعت رقم زده به صورتی که دریکی دو سال اخیر۹۰ میلیارد تومان دراین زمینه سرمایه گذاری شده است.

افزایش مزیت رقابتی برای صادرات محصولات کشاورزی

بخش کشاورزی یکی از مزایای نسبی در بازار‌های صادراتی است و توانایی مناسبی برای رونق صادرات و افزایش ارزآوری دارد، اما نبود نگرش‌های مدیریتی بر صدور محصولات این بخش موجب شده تا از فرصت‌های صادراتی آن به خوبی استفاده نشود.

در واقع نگاه صادرکنندگان بخش کشاورزی به بازار‌های بین المللی از منظر کسب درآمد فوری و بدون تلاش زیاد است در حالی که اندکی تلاش برای تبدیل محصولات کشاورزی به فرآورده‌های با ارزش افزوده، علاوه بر آن که مقدار کسب درآمد از بازار‌های صادراتی را افزایش می‌دهد، طول عمر ماندگاری در بازار‌ها را نیز بالا می‌برد.

شهریار حنیفی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان آمار میزان صادرات محصولات کشاورزی استان را ۲۲۶ میلیون دلار با ۴۴۷ هزار تُن معادل ۲۴ هزار و ۸۹۸ میلیارد رالم برشمرد وگفت: با توجه به آمار ۵۰۵ میلیون دلاری کل صادرات، بخش کشاورزی در این تجارت سهم ۴۷ درصدی دارد.

حال با فرآوری این محصولات در کردستان هم میتوان از میزان ضایعات کاست و هم میتوان با در دست گرفتن بازار‌های بین المللی و هم مرز با استان بازاریابی در بخش کشاورزی را کامل کرد و زمینه را برای اشتغال فارغ التحصیلان و دست اندرکاران بخش‌های مرتبط با کشاورزی و از طرف دیگر کیفیت محصولات کشاورزی و زمینه انتخاب مصرف کننده را گسترش داد.

رونق بخشیدن به صنایع تبدیلی و تکمیلی مستلزم سرمایه گذاری در این صنعت است

مهدی مندمی، یکی از سرمایه گذاران بخش صنعت تبدیلی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در این بخش گفت: در استان کردستان، کشاورزی ۲۵ درصد ارزش تولیدات سالانه را دارد و این نیازمند سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی است تا از خام فروشی فاصله گرفته و ارزش افزوده بعد از تولید محصول نیز به اقتصاد استان برگردد.

وی تاکید کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی ضمن کاهش میزان بیکاری‌های دایمی و فصلی در مناطق روستایی، زمینه مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورده و به افزایش تولیدات، بهره وری، ایجاد فرصت‌های شغلی، تامین نیاز‌های اساسی، پیوند با دیگر بخش‌های اقتصادی و کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای کمک می‌کنند.

کردستان از جمله استان‌های مرزی کشور است و ظرفیت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشوری، چون عراق را دارد بدین‌ترتیب نیاز است تا مسئولین استان فکری به حال کشاورزان کنند و نظاره‌گر سودبری واسطه‌ها و ضرر و زیان‌های کشاورزان نباشند و از طرفی دیگر مدیران شرکت‌های صنایع تبدیلی و فرآوری استان را حمایت کنند و بدانند با چنین قدم‌هایی می‌توان کشاورزان را دلگرم به کار کرد و شرکت‌های صنایع تبدیلی را به سوی بهره‌وری مناسب و صادرات سوق داد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید