Iranian Agriculture News Agency

هم افزایی ترویج با تحقیقات و آموزش کشاورزی در ضریب نفوذ دانش به عمق مزارع و ارتقای افزایش درآمد سرانه تاثیرگذار است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: هم افزایی، ترویج با تحقیقات و آموزش کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی و افزایش درآمد سرانه تاثیرگذار است.

هم افزایی ترویج با تحقیقات و آموزش کشاورزی در ضریب نفوذ دانش به عمق مزارع و ارتقای افزایش درآمد سرانه تاثیرگذار است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان  محمد فرید سپری  در نشست با کارکنان بخش مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان که در سالن جلسات سازمان برگزار شد ، اظهار داشت: ارزیابی فعالیت‌ها در ترویج و سطح شهرستان ها باعث بهره‌وری عملکرد و موجب جهت‌گیری و انگیزه‌ها می شود.

وی بر بازنگری انتخاب کشاورزان نمونه در استان تاکید کرد و افزود: سال های گذشته نقدهایی نسبت به روند انتخاب کشاورز نمونه در استان شده و امسال باید نقاط ضعف موجود در این رابطه برطرف شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: انتخاب کشاورزان نمونه همه ساله به منظور ارج نهادن به تولیدکنندگان برتر و ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان و برای تولید بیشتر و بهتر محصول، الگوبرداری از کشاورزان نمونه و انتقال تجربیات نخبگان کشاورزی به دیگر کشاورزان  انجام می شود.

سپری اضافه کرد: آموزش تشکل های مردم نهاد در اجرای برنامه های ترویجی و پیشبرد اهداف و کاهش مشکلات بسیار موثر است که منجر به وظیفه مند شدن و پویایی تشکل ها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هم افزایی ترویج با تحقیقات و آموزش کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی و افزایش درآمد سرانه تاثیرگذار است، گفت:  سایت های الگویی رویکردی مطلوب برای همکاری بین کارکنان ترویج، کارشناسان اجرایی و محققان و کشاورزان است و در این راستا افزایش کیفیت سایت های الگویی الزامی است تا تاثیرگذاری آنها در بازدیدهای کشاورزان افزایش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هدف از نظام نوین ترویج انتقال دانش به عمق روستاها ذکر کرد و افزود: مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی  از دیگر دستاوردهای طرح نظام نوین ترویج است.

سپری یادآور شد:  در نظام نوین ترویج با مدیریت دانش، اطلاعات به کشاورزان منتقل می‌شود چرا که یکی از لازمه‌های بهره‌وری داشتن اطلاعات کشاورزی است.

وی گفت: ارزیابی کارشناسان فعال در این نظام هم موجب عملیاتی کردن نظام مدیریت دانش و اطلاعات در بخش کشاورزی و منابع طبیعی به منظور دسترسی بهتر ذینفعان به دانش فنی و یافته های تحقیقاتی خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: از جمله نیروهای مردمی ، مددکاران ترویجی هستند که به عنوان رابطین روستاییان و ترویج به عنوان رهبران محلی در راستای ترویج کشاورزی فعالیت می کنند.

سپری با بیان اینکه توانمند سازی مددکاران ترویجی باعث بوجود آمدن رهبران محلی خواهد شد، گفت: به منظور توانمند سازی مددکاران ترویجی دوره هایی با سرفصل های ویژگی رهبران محلی و مددکاران ترویجی و تسهیلگران و نقش مددکاران ترویجی در توسعه یکپارچگی جوامع محلی و بخش کشاورزی علاوه بر دوره های تخصصی و فنی  برگزار شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید