Iranian Agriculture News Agency

تعریف چهار پروژه بخش زراعت کردستان در راستای تحقق جهش تولید

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: چهار پروژه در بخش زراعت در راستای تحقق جهش تولید در استان تعریف شده است.

تعریف چهار پروژه بخش زراعت کردستان در راستای تحقق جهش تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان به نقل از فارس؛ حیدر مرادی اظهار داشت: برنامه‌های مدیریت امور زراعت بیشتر با هدف افزایش و پایداری تولید اجرا می‌شود اما چون امسال از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سال جهش تولید نامگذاری شده است در راستای تحقق شعار سال مدیریت امور زراعت جهاد کشاورزی استان کردستان چهار پروژه مهم شامل ارتقاء بهره‌وری در دیم‌زارهای گندم استان، توسعه کشت نباتات علوفه‌ای با نیاز آبی کم و دیمی در سطح 5000 هکتار، توسعه کشت انتظاری سیب‌زمینی در سطح 200 هکتار و توسعه کشت پاییزه و انتظاری حبوبات در سطح 20 هزار هکتار از اراضی استان تعریف کرده است.

وی افزود: هرچند تا امروز اعتباراتی دریافت نکرده‌ایم اما برنامه‌ها و عملیات‌های لازمه تحقق جهش تولید را شروع کرده‌ایم.

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها، ارتقاء بهره‌وری در دیم‌زارهای گندم استان است که از لحاظ تغذیه، معرفی ارقام، مبارزه و کنترل علف‌های هرز و عوامل خسارت‌زا زنده و غیر زنده پیگیر و در حال انجام است.

پیش‌بینی سال طلایی گندم در کردستان

وی تصریح کرد: با عنایت به آنکه امسال 590 هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص پیدا کرده است و با توجه به مناسب بودن بارندگی‌ها و شرایط آب و هوایی امیدواریم سال طلایی برای گندم در استان باشد و رکورد تولید گندم در سال‌های گذشته را بشکنیم.

مرادی گفت: با توجه به اینکه امنیت غذایی جامعه به کشت و تولید گندم وابسته است پیش‌بینی می‌کنیم در سال زراعی جاری شاهد جهشی چشمگیر در زراعت گندم باشیم.

کشت نباتات علوفه‌ای در 5000 هکتار از اراضی دیم‌زار کردستان

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت نباتات علوفه‌ای با نیاز آبی کم و دیمی یکی دیگر از پروژه‌های تعریف شده برای استان در سال جهش تولید است، گفت: در استان سالانه 350 الی 400 هزار هکتار زمین آیش داریم که سالانه مقداری حبوبات در آن کشت می‌شد اما برنامه‌ریزی کردیم کم‌کم از سطح آیش کم و به کشت نباتات علوفه‌ای اختصاص یابد.

وی عنوان کرد: در همین راستا پروژه 5 هزار هکتاری کشت نباتات علوفه‌ای در اراضی دیم‌زار را تعریف کردیم که تا امروز حدود 900 هکتار نباتات علوفه‌ای در اراضی دیم کشت شده و انتظار داریم با تحقق این 5000 هکتار حدود 10 هزار تن علوفه تولید شود که این منبعی عالی برای تغذیه دام و دامپروری استان است.

کشت انتظاری سیب‌زمینی در کردستان

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: پروژه تعریف شده بعدی ما در سال جهش تولید، کشت انتظاری سیب‌زمینی است در واقع با توجه به اینکه اکثر کشت سیب‌زمینی استان در بهار انجام می‌شود می‌توانیم در شرایط خاصی کشت انتظاری سیب‌زمینی داشته باشیم و تولید مازادی نسبت به کشت بهاره سیب‌زمینی عاید کشاورز شود.

وی اضافه کرد: در زراعت بهاره سیب‌زمینی، آب زیادی مصرف می‌شود اما با کشت انتظاری سیب‌زمینی در  فصل پاییز هم مصرف آب کم می‌شود، هم میزان تولید نسبت به سنوات قبل بیشتر می‌شود و هم در فصل تابستان که مقدار سیب‌زمینی در بازار کم است می‌توان مقداری از آن را وارد بازار کرد.

کشت انتظاری حبوبات در 20 هزار هکتار از اراضی استان

وی گفت: پروژه بعدی زراعت، کشت انتظاری حبوبات در 20 هزار هکتار از اراضی استان است در واقع با توجه به اینکه حبوبات در فصل بهار کشت می‌شود و در این فصل هم امکان دارد بارندگی در استان و همچنین مکانیزاسیون کم باشد سعی و تلاش ما این بود پروژه‌ای تعریف کنیم که در سال جهش تولید کشت حبوباتی که امکان انتقال کشت آنها به پاییز وجود دارد داشته باشیم چون در فصل پاییز هم می‌شود بصورت مکانیزه زمین را آماده کشت کنیم و هم از آب برف و باران بیشتر استفاده شود.

مرادی اذعان کرد: با استفاده از این نوع کشت عملکرد، حداقل دو برابر کشت بهاره می‌شود و این در سال جهش تولید می‌تواند پروژه‌ای بسیار مهم باشد.

وی با اشاره به اینکه کشت نشایی محصولات زراعی پروژه بعدی است، گفت: در کشت بهاره زراعت، هم زمان سبزشدن و چهار الی پنج برگ شدن بذر زیاد است و هم به آب بیشتری نیاز دارد اما با کشت نشایی سه نوبت در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و عملکردی بیشتر از شرایط عادی کسب می‌کنیم یعنی در فضای بسته‌ای مانند گلخانه و یا فضایی محدود می‌توانیم نشاء چندین هکتار را تولید کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید