Iranian Agriculture News Agency

​بهره‌برداری از بزرگترین کارخانه فرآوری محصولات باغی کشور در مریوان

مدیر امور صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بزرگترین کارخانه فرآوری محصولات باغی کشور با ظرفیت 80 هزار تن در مریوان آماده بهره‌برداری است که افتتاح فاز اول آن به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور به تعویق افتاد.

​بهره‌برداری از بزرگترین کارخانه فرآوری محصولات باغی کشور در مریوان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان به نقل ازفارس، کردستان، استانی کشاورزخیز است و معیشت اکثر مردم روستا و حتی شهرهای آن وابسته به بخش کشاورزی و محصولات کشاورزی است.

این استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در سطح کشور دارای رتبه‌های برتر است و بخش کشاورزی سهم بالایی در تولید ناخالص داخلی این استان دارد، اما با وجود تمام این ظرفیت‌ها بیشترین درصد محصولات کشاورزی تولید شده در کردستان به صورت خام‌فروشی از استان خارج می‌شود و نبود صنایع تبدیلی و فرآوری به اندازه‌ای که جوابگوی تولیدات کشاورزی استان باشد موجب شده درآمد کشاورزان متناسب با تلاش و زحمت‌شان و همچنین ظرفیت‌های این بخش نباشد.

در واقع با توجه به اینکه یکی از معضلات بسیار مهم بخش کشاورزی وجود ضایعات فراوان در آن است و محصولات کشاورزی در اصل حالت فسادپذیر دارند نیاز است این محصولات به نوعی نگهداری و  فرآوری شود که ماندگاری آنها بیشتر شود در این راستا صنایع تبدیلی و غذایی و فرآوری محصولات کشاورزی به عنوان لوکوموتیوی برای بخش کشاورزی عمل می‌کند و آن را به دنبال خود می‌کشاند‌ پس هر چقدر این لوکوموتیو قوی‌تر باشد موجب می‌شود که افزایش سطح زیرکشت، افزایش تولید در واحد سطح، افزایش صادرات و کاهش ضایعات، افزایش درآمد بیشتر برای کشاورز و به تبع آن افزایش گردش مالی در استان داشته باشیم.

امید سلیمی مدیر امور صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: با توجه به اینکه حدود 30 درصد تولید ناخالص استان در بخش کشاورزی است و بیشترین اشتغال استان هم مربوط به بخش کشاورزی است لذا توسعه صنایع تبدیلی به عنوان آخرین زنجیره بخش کشاورزی و تکمیل کننده بخش کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: با حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان، برنامه‌ریزی‌های خوبی درخصوص ایجاد صنایع تبدیلی در چند سال گذشته صورت گرفته است.

ایجاد سردخانه و انبار در دشت‌های قروه و دهگلان مانع فروش پایین سیب‌زمینی می‌شود

مدیر امور صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با عنوان اینکه در زمینه صدور مجوز برای ساخت سردخانه و انبار در دشت‌های قروه و دهگلان به شدت پیگیر هستیم گفت: یکی از محصولات تولیدشده استان در دشت‌های قروه و دهگلان، سیب‌زمینی است که در سال‌های گذشته به دلیل نبود انبار و سردخانه کشاورز مجبور می‌شد این محصول را در پیک تولید سریع و با قیمت بسیار پایین به فروش برساند و همین باعث متضرر شدن بسیاری از کشاورزان استان می‌شد.

وی گفت: امروز با ایجاد تعدادی سردخانه در این مناطق تعادل قیمتی ایجاد شده و کشاورز و فعالان این عرصه با انبار کردن سیب‌زمینی، محصول را در طول سال به تدریج به بازار عرضه می‌کنند و همچنین هر زمان هم که فرصت و زمینه برای صادرات فراهم شود کشاورزان می‌توانند با قیمت مطلوب محصول خود را صادر کنند.

لزوم ایجاد 200 هزار تن ظرفیت سردخانه در کردستان

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در استان کردستان سالانه بطور متوسط 320 هزار تن سیب زمینی و حدود 280 الی 300 هزار تن محصولات باغی تولید می‌شود لذا به تعدادی سردخانه با حداقل ظرفیت  200 الی 250 هزار تن برای نگهداری این محصولات نیاز داریم ولی متاسفانه تا امروز توانستیم برای تعدادی انبار و سردخانه با ظرفیت حدود 57 الی 60 هزار تن پروانه بهره‌برداری صادر کنیم.

سلیمی اذعان کرد: هرچند تا رسیدن به ظرفیت موردنیاز در بخش سردخانه و انبار فاصله زیادی داریم اما قدم‌های خوبی در این زمینه برداشتیم و امیدواریم  بستری فراهم شود و تسهیلات خاصی در این بخش به استان اختصاص پیدا کند که ما هم بتوانیم از فعالان و متقاضیان این بخش حمایت کنیم.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات استان در بخش کشاورزی این است که میوه‌های سردرختی فرآوری نمی‌شود و محصول روی دست کشاورز می‌ماند و مجبور می‌شود که محصول خود را با قیمت بسیار پایین به فروش برساند لذا در بحث فرآوری محصولات باغی کارهای خوبی در استان انجام شده تعدادی مجوز صادر کردیم و تعدادی هم در حال احداث است.

بهره‌برداری از فاز یک بزرگترین کارخانه فرآوری محصولات باغی کشور در مریوان بعد از کرونا

مدیر امور صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: یکی از طرح‌های مهم بخش صنایع تبدیلی در استان کردستان، بزرگترین کارخانه فرآوری محصولات باغی کشور در مریوان با ظرفیت 80 هزار تن است، این کارخانه شامل سه فاز خط تولید انواع آبمیوه، عصاره مالت و مالتینگ و کنسانتره و پوره است که فاز اول این کارخانه آماده بهره‌برداری است اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور به تعویق افتاد و امیدواریم با عادی شدن شرایط این کارخانه افتتاح و شروع به فعالیت کند.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های ما بحث فرآوری محصولات بخصوص محصولات باغی بود و کشاورز مجبور بود محصول خود را با قیمت بسیار پایین بفروشد و یا در مواردی اصلا فروش نمی‌رفت و ضایع می‌شد اما مطمئنا با راه‌اندازی این کارخانه تا حدود زیادی از هدر رفتن محصولات درجه سوم باغی استان جلوگیری می‌شود.

سلیمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کردستان منشا رویش و تولید بسیاری از گیاهان دارویی است در این بخش، هم در بحث تولید و هم در بحث صنایع تبدیلی و فرآوری مانند تولید عرقیات گل محمدی طرح‌هایی شروع به کار کرده‌اند.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه استان کردستان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان گندم در کشور است بحث نگهداری گندم یکی از دغدغه‌های ما بود و بیشتر مراکز نگهداری گندم در استان غیراستاندار بود، اما امروز برای تعداد زیادی سیلو مجوز صادر کردیم و این مشکل تا حدودی حل شده است.

وی ادامه داد: به غیر اینها، طرح‌های دیگر در زمینه فرآوری محصولات باغی داریم که مجوز آنها را صادر کردیم و در آینده نزدیک اینها هم وارد عرصه فرآوری می‌شوند، همچنین در بحث بسته‌بندی حبوبات و میوه‌جات و در بخش دام شامل لبنیات و گوشت باز چندین طرح داریم که برایشان مجوز صادر کردیم و تعدادی هم به بهره‌داری رسیده است.

فعالیت 145 واحد صنایع تبدیلی و غذایی در کردستان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: در حال حاضر 145 واحد صنایع تبدیلی و غذایی با اشتغال‌زایی برای 1489 نفر در استان فعال هستند که از این تعداد 16 مورد در بخش باغی، 42 مورد در بخش زراعی، 45 مورد در بخش دام و طیور، 3 مورد در بخش شیلات، 24 مورد در بخش سردخانه و 15 مورد در بخش انبار است.

موافقت اصولی با 289 طرح صنایع غذایی و تبدیلی در کردستان

وی تصریح کرد: در سال 98 با 289 طرح صنایع غذایی و تبدیلی موافقت اصولی شد که از این تعداد 102 طرح در بخش سردخانه، 76 طرح در بخش زراعی، 66 طرح در بخش باغی، 31 طرح در بخش دام و طیور و 14 طرح در بخش انبار است.

سلیمی گفت: با بهره‌برداری از این 289 طرح برای دو هزار و 183 نفر اشتغال‌زایی در استان ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین سال گذشته 80 مجوز تاسیس صنایع تبدیلی و غذایی در استان صادر شده است که از این تعداد 25 مورد در سنندج، 17 مورد در قروه، 12 مورد در دهگلان، 7 مورد در بیجار، 5 مورد در سقز، در کامیاران و مریوان هر کدام 4 مورد و در دیواندره و سروآباد هر کدام 3 مورد است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: از این 80 مجوز تاسیس 43 مورد مربوط به بخش زراعی، 8 مورد مربوط به بخش باغی، 10 مورد مربوط به بخش دام و طیور، 15 مورد مربوط به بخش سردخانه و 4 مورد هم مربوط به بخش انبار بود.

صدور 37 پروانه بهره‌برداری

وی یادآور شد: همچنین در سال گذشته 37 مورد پروانه بهره‌برداری صنایع تبدیلی و غذایی در استان صادر شده که با این تعداد پروانه بهره‌بردداری برای 425 نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

سلیمی گفت: 96 طرح صنایع تبدیلی و غذایی در حال احداث در استان با سرمایه‌گذاری 7774047 میلیون ریال وجود دارد که شامل 4 طرح خوراک دام و طیور آبزیان، 11 انبار سیلوی غلات، 15 طرح سردخانه بالا و زیر صفر درجه، 5 طرح ورمی کمپوست و کود گیاهی غنی شده، یک طرح بستنی پاستوریزه، 12 طرح اسانس، عصاره و انواع عرقیات گیاهی و بسته‌بندی گیاهان دارویی، 5 طرح بسته‌بندی انواع حبوبات و غلات، 9 طرح تولید خیارشور و ترشیجات، 2 مورد تولید فیله و گوشت ماهی، و .... است.

سلیمی گفت: سال گذشته 428 هزار و 750 میلیون ریال تسهیلات بانکی به واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی در استان اعطا شده است.

وی در پایان تاکید کرد: در هر بخشی از حوزه کشاورزی تولید داشته باشیم در بحث صنعت آن هم وارد شدیم و قدم به قدم مجوزهایی را صادر می‌کنیم و با اختصاص تسهیلاتی کم‌بهره از فعالان این بخش حمایت می‌کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید