Iranian Agriculture News Agency

صنعت مرغداری در کردستان سالانه بیش از ۹۵ هزار تن گوشت سفید تولید می‌کند

صنعت مرغداری در کردستان، صنعتی پویاست که درحال حاضر باوجود ۷۵۲ واحد مرغداری فعال، سالانه قادر به تولید بیش از ۹۵ هزار تن گوشت سفید است که علاوه بر تأمین نیاز مصرف استان، مازاد آن به ۱۲ استان دیگر نیز صادر می‌شود.

صنعت مرغداری در کردستان سالانه بیش از ۹۵ هزار تن گوشت سفید تولید می‌کند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، صنعت مرغداری یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور محسوب می‌شود که تأمین‌کننده سهم مهمی از نیاز‌های غذایی جامعه است.

این صنعت یکی از صنعت‌های اشتغالزا و پررونق است که نقش بسیار مهمى در تبدیل دانه‌ها و سایر محصولات به گوشت و تخم‌مرغ که مواد غذائى مفیدى براى انسان هستند، دارد. صنعت مرغدارى به‌عنوان یک منبع درآمد، منبع غذا و استفاده در صنعت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

درحال حاضر در صنعت مرغداری استان کردستان در چند سال اخیر اقدامات بسیار خوبی انجام‌شده کما اینکه ازنظر ظرفیت مرغ گوشتی در میان ۸ استان غرب و شمال غرب رتبه اول را دارد.

صنعت مرغداری در کردستان، صنعتی پویاست که درحال حاضر باوجود ۷۵۲ واحد مرغداری فعال، سالانه قادر به تولید بیش از ۹۵ هزار تن گوشت سفید است که علاوه بر تأمین نیاز مصرف استان، مازاد آن به ۱۲ استان دیگر نیز صادر می‌شود.

محمد فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ،گفت: صنعت مرغ کردستان در حوزه تولید و ظرفیت رتبه ۹ کشوری و رتبه نخست را در غرب و شمال غرب کشور را به خود اختصاص داده است و تنها صنعتی است که در شرایط سخت تحریم‌های امروز دشمنان توانسته سرپا بایستد.

او افزود: هم‌اکنون ۱۴ هزار نفر در صنعت مرغداری و صنایع وابسته به آن ازجمله واحد‌های مرغداری گوشتی، مرغ مادر، خوراک طیور و کشتارگاه‌ها در استان کردستان مشغول بکار هستند.

سپری بابیان اینکه ۷۵۲ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت ۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره در سطح استان فعالیت می‌کنند، بیان کرد: مصرف سرانه گوشت مرغ در کردستان برای هر نفر به‌صورت میانگین ۲۷ کیلوگرم بوده که این آمار با میانگین کشوری برابر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: تأمین امنیت غذایی به‌عنوان مهم‌ترین وظیفه جهاد کشاورزی در کنار سرمایه‌گذاران می‌تواند نقطه بسیار ارزشمندی از تولید و پایداری درآمد برای اقتصاد کشور باشد.

سپری با اشاره به سرمایه‌گذاری بالغ‌بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در صنعت مرغداری استان بیان کرد: این صنعت منجر به اشتغال‌زایی سه هزار و ۵۰۰ نفری به‌صورت مستقیم و ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفری به‌صورت غیرمستقیم شده است.

او اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۴۴ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های کردستان انجام شد که منجر به تولید بیش از ۹۵ هزار تن گوشت سفید در استان شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تنها ۴۰ درصد از مرغ سفید تولیدشده در کردستان در داخل خود استان مصرف می‌شود و ۶۰ درصد مازاد آن نیز به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: ۴.۸ درصد تولید گوشت سفید در کشور مربوط به کردستان است و در این زمینه کردستان در منطقه غرب و شمال غرب کشور رتبه اول و در کل کشور رتبه نهم را به خود اختصاص داده است.

همه‌ساله از این استان در قالب محموله‌های مختلف انواع دام و طیور زنده، فرآورده‌های خام دامی، ماهی خوراکی و خوراک دام و آبزیان با نظارت دامپزشکی به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شود.

فرشاد بهمنی یکی از مرغ فروشان و مرغداران سطح شهر نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،در مورد وضعیتعرضه و فروش مرغ در استان گفت: در بحث خرید‌های تضمینی دولت جهت حمایت از صنعت مرغداری و مرغداران ضوابطی وجود دارد بدین گونه که مرغ تولیدشده باید دارای وزن یک کیلو ۲۰۰ گرم تا یک کیلو ۸۰۰ گرم باشد.

او افزود: در شرایط فعلی که صنعت مرغداری با رکود همراه است تولید مرغ بیشتر در وزن‌های بیشتر از یک کیلو و ۵۰۰ گرم صورت می‌گیرد و این خود باعث می‌شود تا درصد خیلی کمی از این تولیدات خریداری شود.

بهمنی گفت: زمانی که دولت بخواهد از مرغدار و صنعت مرغداری حمایت کند باید مانع اشباع شدن بازار از گوشت سفید شده تا قیمت آن پایین نیامده و تولیدکننده در این میان متضرر نشود.

او به یکی دیگر از مشکلات مرغداران اشاره کرد و افزود: توقف چند ماه نهاده‌های دامی در بنادر باعث می‌شود مدت‌زمانی بیشتری طول بکشد تا این نهاده‌ها به دست مرغدار برسد و یا به دلیل توقف زیاد در بنادر دیگر غیرقابل‌مصرف می‌شود.

یکی از شهروندان که جهت خرید مرغ به مرغ فروشی مراجعه کرده بود در زمینه وضعیت مرغ در بازار گفت: ما به‌صورت هفتگی جهت تهیه مرغ به مرغ فروشی مراجعه می‌کنیم.

او تأکید کرد: باوجود شیوع کرونا در استان هرزمانی که جهت تهیه گوشت سفید ما به بازار مراجعه می‌کردیم هیچ کمبودی در بازار نبوده و تنها مشکل موجود درحال حاضر نوسان قیمت مرغ و گوشت سفید در استان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید