Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان

پیش‌بینی برداشت 50 هزار تن توت فرنگی از مزارع استان کردستان

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان عنوان کرد: 3400 هکتار در استان کردستان سطح زیر کشت توت فرنگی هستند و هر ساله نیز 200 هکتار افزایش سطح زیر کشت این محصول را در استان داریم و پیش بینی ما این است که امسال 50 هزار تن برداشت این محصول را داشته باشیم که متوسط عملکرد آن 14 تا 16 تُن است.

پیش‌بینی برداشت 50 هزار تن توت فرنگی از مزارع استان کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، زاهد حاج‌میرزایی افزود: شهرستان سنندج، کامیاران و مریوان به ترتیب شهرستان هایی است که بیشترین درگیری کشت توت فرنگی را دارند.

وی خاطر نشان کرد:  هر سال علاوه بر فصل بهار، در فصل پاییز هم برداشت محدودی را از توت‌فرنگی در سطح استان داریم که قابل توجه نیست.

حاجی میرزایی ادامه داد: در حال حاضر قریب به چهار هکتار توت فرنگی گلخانه‌ای را نیز در سطح استان کردستان داریم که در خارج از فصل برداشت هم قابلیت تولید و عرضه توت فرنگی را دارند.

وی ذکر کرد: همچنین در حال حاضر بیشترین میزان تولید و سطح زیر کشت توت فرنگی کشور مربوط به استان کردستان بوده و توت فرنگی استان در کشور یک برند است.

60 الی 70 درصد توت فرنگی کردستان به خارج از استان صادر می شود

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان اعلام کرد: 60 الی 70 درصد توت فرنگی کردستان به خارج از استان صادر می‌شود که بازار هدف اصلی آن تهران است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: به صورت پایلوت در استان، طرح تونل‌های پلاستیکی را در سطح ۳۰۰ مترمربع از مزارع توت فرنگی روستای گزنه انجام دادیم که این طرح در جهت کاهش آسیب‌های بارندگی، تگرک، سرمای هوا و آفت و پوسیدگی بسیار موثر است.

حاجی میرزایی ادامه داد: در برنامه داریم که تمام مزارع استان را به سمت این طرح هدایت کنیم؛ در این راستا از توت فرنگی کاران سطح استان هم دعوت کرده‌ایم از این سایت الگویی بازدید به عمل آورند و در صورت نیاز تسهیلات لازم نیز برای اجرای این طرح در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه توت فرنگی میوه ای لوکس و برند کُردستان است و مصرف آن به صورت تازه خوری است لذا نوبرانه های کُردستان زودتر به بازار میوه های بهاری ورود پیدا می کند و چو.ن جنس و بافت آن گوشتی است لذا زود خراب می شود .

حاج میرزایی خاطرذ نشان کرد: توت فرنگی در استان کردستان قابلیت سردخانه را ندارد زریا محصول که از بوته ی آن جدا مکی شود میزان تنفس آن زیاد می شود اما جهاد کشاورزی استان کردستان دستگاه پرکولیینگ با دمای تعریف شده را در اختیار توت فرنگی کاران قرار داده است، دستگاهی به شکل یخچال هایی بزرگ که باعث می شود تنفس سلولی محصول توت فرهنگی کاهش پیدا کند و ماندگاری آن تا زمان فروشش بیشتر شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کُردستان با بیان اینکه کمتر از 30 درصد محصول توت فرنگی در استان کردستان پرت می شود خاطر نشان کرد: این پرت بودن محصول بستگی به وضعیت بازار دارد، چرا که اکثر توت فرنگی در استان کردستان در فضای باز پرورش می یابد لذا در صورت به فروش نرفتن آن ممکن است که ضایعات ان بیشتر و یا کمتر باشد.

نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل فصلی بودن برداشت توت فرنگی در استان و نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران، متاسفانه تاکنون کارخانه و یا صنایع تبدیلی برای این محصول در استان ایجاد نشده است اما امسال برای اولین بار در استان کردستان کارخانه ژینا نوش در شهرستان مریوان اعلام امادگی کرده است که 5 الی 8 هزار تن از این محصول را خرید نماید.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه توت فرنگی 4 روز قابلیت نگهداری را دارد لذا امسال ورود چند رقم جدید از نوع توت فرنگی را با توجه به سازگاری آن داریم که در سال جدید وارد محصول چرخه تاولید خواهند شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید