Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان

مبارزه با آفات نباتی موجب افزایش ۳۰ درصدی تولید محصول می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مبارزه به موقع با آفات نباتی علاوه بر کاهش حجم سم مصرفی، موجب افزایش ۳۰ درصدی راندمان تولید محصول کشاورزی و باغی می‌شود.

مبارزه با آفات نباتی موجب افزایش ۳۰ درصدی تولید محصول می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری در اولین جلسه کمیته پـایش و پیش آگاهی زراعت استان اظهار کرد: تامین امنیت غذایی از مهمترین رسالت‌های جهاد کشاورزی است که در این راستا باید سعی شود بهره برداران در اولین فرصت اقدامات حفاظتی و داشت را انجام دهند.

وی اضافه کرد: یکی از این اقدامات مبارزه به موقع با آفات گیاهان و میوه‌هاست که انجام ندادن آن باعث بروز خسارت‌های جبران ناپذیر حتی کاهش ۱۰۰ درصدی محصول می‌شود و در صورت اقدام به موقع می‌توان ۳۰ درصد از حد میانگین نیز بیشتر محصول برداشت کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه این سازمان در استفاده از سموم و کودها مسایل زیست محیطی را در اولویت قرار می‌دهد، یادآور شد: استفاده از سموم ترجیحا کم خطر علاوه افزایش تولید محصول موجب افزایش کیفی محصول نیز می‌شود.

سپری افزود: با توجه به اینه بیشتر اراضی کردستان دیم بوده و تولید آن وابسته به شرایط اقلیمی است می‌توان گفت تولید در این استان شکننده است و باید با عملیات داشت از جمله تغذیه گیاهی و مبارزه با آفات نهایت دقت را به عمل آورد تا در صورت بروز حوادث غیرمترقبه شاهد کمترین خسارت‌ها باشیم.

عملیات مبارزه با آفات در هفت هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع کردستان انجام شد

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه افت سن گندم و علف‌های هرز در بسیاری از مزارع مشاهده شده است، افزود: به همین دلیل مبارزه با این آفت‌ها از اول بهار آغاز شده و تاکنون در هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مبارزه بر علیه این آفات انجام شده است.

فریدون حامدی با بیان اینکه این میزان مبارزه شامل ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار علیه علف‌های هرز پهن و نازک برگ و یک هزار هکتار نیز علیه سن گندم است،  افزود: هم اکنون نیز بازدیدها از مزارع برای بررسی ریزش سن گندم انجام می‌شود که بیشترین میزان آن در شهرستان‌های دهگلان،  دیواندره و بیجار انجام شده است.

۱۰ هزار و ۵۰۰ تن کود شیمایی در کردستان تامین شد

مدیر شرکت خدماتی و حمایتی سازمان جهاد کشاورزی نیز گفت: هشتم اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ تُن کود برای کشاورزان این استان تخصیص یافته که حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تُن از این میزان در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

شهیاد افزود: بقیه سهمیه نیز در چند روز آینده به استان منتقل می‌شود تا در فصل مصرف کودهای شیمیایی مورد استفاده بهره برداران قرار گیرد.

استان کردستان دارای ۲۸۲ هزار هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

هم اکنون این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین و ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید