Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

اهمیت حضور مستمر کارشناسان پهنه در عرصه‌های کشاورزی

خالد جعفری گفت: نظام صنفی کشاورزی به عنوان بزرگ‌ترین تشکل غیردولتی بخش کشاورزی با همت، اراده و تلاش خستگی ناپذیر ایجاد شده است می تواند بازوی توانمند جهاد کشاورزی استان کردستان باشد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، خالد جعفری جعفری در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان که باحضور مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر تعاون روستایی، معاونین و  مدیران جهاد کشاورزی استان و شهرستانها با 3دستور کار، نظام صنفی کشاورزی، توسعه سیستم‌های های نوین آبیاری و ساماندهی سامانه جامع پهنه بندی برگزار شد اظهار کرد : نظام صنفی کشاورزی به عنوان بزرگ ترین تشکل غیر دولتی بخش کشاورزی با همت، اراده و تلاش خستگی ناپذیر ایجاد شده است می تواند  بازوی توانمند  جهاد کشاورزی استان کردستان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: نظام صنفی کشاورزی می تواند در راستای ایجاد وحدت رویه اتحادیه های با توجه به ضرورت های موجود در حوزه های مختلف کشاورزی با انجام اقدامات  اقتصادی، پیگیری امور حقوقی کشاورزان، مطالبگری واقعی در جهت رفع دغدغه کشاورزان اقدام نماید.

جعفری با اشاره به سازو کار تشکیل اتحادیه های صنفی عنوان کرد: تشکیل اتحادیه های صنفی و اتاق صنف می‌تواند به عنوان اهرم مدیریتی خاص در کنار بخش دولتی حرکت نماید.

وی در رابطه با دستورکاردوم جلسه مبنی بر سامانه های نوین آبیاری اظهار کرد: یک عزم جدی درکلیه سطوح نیاز است تا کلیه اراضی  کشاورزی به سیستم های نوین مجهز شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان شناسایی اراضی نیازمند به تجهیز سیستم‌های نوین آبیاری را اولویت مجموعه آب و خاک و پیمانکاران عنوان کرد و افزود: برای پای کارآمدن کشاورزان باید با ایجاد یک سازو کار مناسب و دقت نظر ویژه سیستم های نوین آبیاری اجرایی شود.

به گفته وی، انسجام در جذب باغداران و کشاورزان برای استفاده از سیستم های نوین آبیاری یک هنر است که باید اجرایی و عملیاتی شود و نباید غافل شد که توجه به منافع کشاورز لازم و ضروری است.

خالد جعفری در مورد دستور کار سوم جلسه گفت:سامانه جامع پهنه بندی استان باید در کمترین زمان ممکن بازنگری و ساماندهی شده تا براساس آن کود مورد نیاز کشاورزان بدست مصرف کننده گان واقعی برسد.

وی با تاکید بر اهمیت توزیع عادلانه کود که بر اساس سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد:با افرادی که در توزیع یا مصرف کود سوء استفاده کنند در کمترین زمان ممکن برخورد و به تعزیرات و مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

جعفری همچنین کود را حق کشاورزی دانست که تناوب و آیش در زارعت را انجام داده و به عنوان مصرف کننده واقعی در زمان مناسب به کود مورد نیاز دسترسی آسان داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: کارشناسان مراکز از علم روز و تکنولوژی جدید به منظور پایش سطوح زیر کشت محصولات کشاورزی حداکثر استفاده را ببرند.

جعفری اظهار کرد: همه مدیران شهرستانها در قبال توزیع صحیح کود مسئول بوده و باید حداکثر تلاش را برای توزیع عادلانه در سطح استان انجام داده و برای کشت جاکار به هیچ کشاورزی کود ارائه نشود مگر از تناوب زراعی محصولاتی همانند حبوبات،جو،ماشک یا گلرنگ بهره ببرند.

وی اذعان کرد: ارتباط چهره به چهره با بهره برداران موجب تاثیر گذاری بیشتر توصیه ها و تشخیص نیازهای آموزشی بخش شده و از طرفی هم کشاورزان واقعی شناسایی شده تا خطا در توزیع کود به حداقل رسیده و مقدار توزیع شده با سطح زیر کشت ایشان متناسب باشد.

جعفری در پایان این جلسه افزود: در بحث صنایع تبدیلی وتکمیلی تسهیلگری لازم برای حضور سرمایه گذاران صورت خواهد گرفت تا موجب توسعه بخش و امیدواری کشاورزان برای افزایش ارزش افزوده محصولشان تحقق یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید