Iranian Agriculture News Agency

طرح توسعه باغات دیم در کردستان با جدیت دنبال می شود

اهمیت استفاده از ارقام متناسب با اقلیم استان در تولید محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: طرح توسعه باغات دیم در کردستان با مبنا قرار دادن شرایط آب و هوایی و نیز پتانسیل های موجود با جدیت بیشتری دنبال می شود.

طرح توسعه باغات دیم در کردستان با جدیت دنبال می شود
 
به گزارش ایانا به نقل از  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان،   خالد جعفری در دومین جلسه کارگروه توسعه باغات دیم در سال 98  گفت: با مبنا قراردادن مسائل فنی و کارشناسی در طرح توسعه باغات و باغات علمی با رویکرد اقتصادی در استان ایجاد کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه طرح توسعه باغات در اراضی ملی و مستثنیات با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان انجام میشود تصریح کرد: در این راستا همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی باید بیش از پیش نمود پیدا کند.
 
جعفری با اشاره به اینکه باید شرایط اجتماعی بهره برداران بخش در جهت توسعه باغات مد نظر قرار گیرد تاکید کرد: پتانسیل لازم برای توسعه باغات در استان وجود دارد و باید با برنامه ریزی مدون به اهداف تعیین شده در زمان مناسب دست یابیم.
 
 اهمیت استفاده از ارقام متناسب با اقلیم استان در تولید محصولات کشاورزی
 
جعفری در  جلسه ستاد فنی زراعت و ستاد کاشت و برداشت دانه های روغنی هم با بیان اینکه کاشت ارقام مناسب با اقلیم در استان کردستان باید در اولویت باشد،  در  استان کردستان نقاط به طور تخصصی مشخص شده که هر محصول در چه مناطقی کشت شود تا علاوه بر تولید محصول باکیفیت نقش مهمی در ارتقاء معیشت و درآمد کشاورز ایفا کند.
 
وی افزود: باتوجه به مزایای بسیار مناسب کشت نشائی محصولات کشاورزی، باید در راستای سوق دادن محصولات کشاورزی به سمت کشت نشائی اقدام کرد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان   اظهار داشت:آب در کشاورزی به عنوان حیاتی ترین عنصر از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که  براین اساس اولین و نهایی ترین هدف ما در کشاورزی افزایش بهره وزی آب است با وجود بهره مندی استان از 5میلیارد متر مکعب روان آب در استان استفاده بهینه از این عنصر ارزشمند باید همواره در اولویت باشد.
 
جعفری خاطر نشان کرد :باید در برنامه های ابلاغی وزارتخانه نیز به افزایش درآمد کشاورزان نگاه ویژه تری داشت محصولاتی که توجیه اقتصادی دارند و همچنین خرید تضمینی آنها انجام می شود در اولویت باشند.
 
وی درادامه با اشاره به مبارزه به موقع با آفات مزارع گفت:نباید کشاورزان کردستانی دغدغه ای برای تامین و حمل کود داشته باشند برای رفع این دغدغه ها و تولید محصولات کشاورزی باکیفیت مبارزه به موقع با تهیه به موقع کود امکان پذیر است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان  با بیان اینکه در سال  گذشته 16061تن و در سال جاری نیز تا کنون 23هزارو 36تن کود در استان به شهرستانهای استان حمل شده است، گفت:  در راستای  کاشت نشایی محصولاتی چون گوجه فرنگی که از توجیه اقتصادی مناسبی نیز برخورداراست باید مناطق ویژه که تداخلی با محصولات دیگر ایجاد نکند کشت شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید