Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

۶۲ درصد کل تولید توت فرنگی کشور در استان تولید می شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۶۲ درصد کل تولید توت فرنگی کشور در استان تولید می شود.

۶۲ درصد کل تولید توت فرنگی کشور در استان تولید می شود

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان  ، رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کردستان با میزان تولید ۴۵۰ هزار تن در سطح ۵۲ هزار و ۶۰۰ هکتار و سطح زیر کشت ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار موفق به تولید۶۵ هزار تن توت‌فرنگی در فضای باز شده است و کردستان یکی از استانهای شاخص در تولید محصولات باغی و رتبه اول کشوری در تولید و سطح توت فرنگی رو با ۶۲ درصد تولید فضای باز این محصول را به خود اختصاص داده است .

پیمان اسکندری در سومین جشنواره توت فرنگی روستای شیان در خصوص تولید توت‌فرنگی در گلخانه های کردستان اظهار کرد: علاوه بر تولید در فضای باز، ۱۶۰ تن توت‌فرنگی گلخانه‌ی در سطح ۲ هکتار تولید می‌شود.

اسکندری با تاکید بر اینکه عمده تولید توت فرنگی مربوط به شهرستان سنندج است عنوان کرد: سنندج  با دارا بودن ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار و تولید حدود ۳۷ هزار تن، از تولیدات توت فرنگی استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: استان کردستان با تولید ۴۵۰ هزار تن  محصولات باغی در ۵۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی، یکی از استانهای پیشرو و قطب تولید محصولات باغی و مخصوصا توت‌فرنگی است.

وی افزایش تولید توت‌فرنگی را نتیجه تلاش همکاران سازمان جهاد کشاورزی و بهره برداران عنوان کرد و افزود: متوسط میزان تولید از ۵ تن در یک هکتار به ۱۸ تن در یک هکتار افزایش پیدا کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ۱۷ هزار بهره بردار توت‌فرنگی در استان فعالیت دارند ادامه داد: شهرستان های کامیاران ، مریوان و سروآباد در جایگاه های بعدی تولید این محصول استراتژیک استان قرار دارند.

وی در خصوص رقم جدید توت‌فرنگی با کیفیت بهتر اذعان داشت:  در چندسال اخیر  با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان طرح تولید و ایجاد ارقام جدید بومی اجرا گردید.

اسکندری افزود: نتایج حاصل از این فعالیت، خوشبختانه دارای عملکرد، کیفیت، عطر و طعم بهتری بوده و این موضوع در حال رصد ویژگی ها و در آینده نزدیک شاهد معرفی رقم جدید در این زمینه خواهیم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان رقم غالب کشت شده توت فرنگی در استان را پاروس و کویین الیزا برشمرد و افزود: ارقام کشت شده عمدتا پاروس، کویین الیزا، سلوا، کاماروسا است.

  وی بازدهی و عملکرد برداشت توت فرنگی را مناسب خواند و عنوان کرد: متوسط عملکرد این محصول ۱۸ تن در هکتار می باشد که گاها عملکردهای تا ۴۰ تن در هکتار  را نیز در سطح مزارع استان شاهد بوده ایم.

  وی با تاکید بر نهضت احداث گلخانه در کردستان گفت: تا ۲ سال آینده سطح گلخانه های کردستان مشروط بر تامین اعتبار و تخصیص به موقع به ۱۲۰ هکتار افزایش پیدا خواهد کرد.

اسکندری با تاکید بر تشکیل میز خدمت توت فرنگی گفت:پیگیری در راستای جذب تجار و صادر کنندگان به منظور صادرات توت فرنگی و معرفی ارقام جدید با عملکرد بالا و ماندگاری بیشتر در این راستا موثر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به رتبه جهانی ایران در تولید توت فرنگی گفت: سالانه ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن توت‌فرنگی در جهان برداشت میشود که از این میزان ۱۱۸ هزار تن در کشور ما ایران تولید می‌شود که موفق به کسب رتبه ۱۴جهانی شدیم.

طول دوره برداشت توت فرنگی ۴۵ روز و در کردستان و از اواخر اردیبهشت ماه آغاز وتا اواسط تیرماه ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید