Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

تولیدات بخش کشاورزی محور اصلی صادرات در استان کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به افزایش صادرات تولیدات کشاورزی، گفت: تولیدات بخش کشاورزی محور اصلی صادرات در این استان به شمار می رود.

تولیدات بخش کشاورزی محور اصلی صادرات در استان کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان،  در ایران  بعد از صادرات نفت یکی از مهم­ترین قسمت­های صادرات غیر نفتی، به صادرات محصولات کشاورزی اختصاص دارد. این اتفاق مهم به دلیل وجود سرزمینی چهار فصل است که هدیه خداوند به سرزمین‌مان ایران است. همچنین تجربه چندین ساله ایرانیان در کشاورزی و زراعت می­باشد که در طی این سال‌ها پیشرفته­ ترین امکانات و روش­ها را به کارگرفته ­اند تا محصولاتی بهتر از دیروز را عرضه کنند.

ظرفیت های صادراتی بخش کشاورزی استان به رغم محدودیت ها و شرایط اقلیمی و آب و هوایی نامساعد بالا است به طوریکه پیمان اسکندری ضمن اشاره به ظرفیت های بالای استان کردستان در بخش کشاورزی، عنوان کرد: در حال حاضر بار اصلی تولید و اشتغال در کردستان مربوط به بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای کردستان در راستای توسعه بخش کشاورزی، یادآور شد: افزایش حمایت های دولت و تسهیل در سرمایه گذاری در این بخش می تواند زمینه را برای توسعه هر چه بهتر این بخش فراهم کند و در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی برنامه ریزی ویژه ای را در این بخش در دستور کار قرار داده است.

وی به ظرفیت های استان کردستان در راستای توجه به صادرات محصولات و کالاهای تولیدی اشاره کرد و افزود: وجود مرزهای رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه و همچنین بازار بکر اقلیم کردستان عراق، فرصت های خوبی برای صادرات تولیدات کشاورزی این استان را فراهم کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه امسال ۵۶ میلیون دلار محصولات کشاورزی از مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است، گفت: بیش از ۶۵ درصد صادرات کل گمرکات استان را محصولات کشاورزی تشکیل داده است.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار گمرکات استان طی ۲ ماهه سال جاری ارزش کل صادرات انجام شده از مرزهای استان ۸۶ میلیون دلار بوده است، اظهار داشت: از این میزان ۵۶ میلیون دلار آن مربوط به بخش کشاورزی بوده است به عبارتی بیش از ۶۵ درصد کل صادرات استان را محصولات کشاورزی تشکیل داده است.

اسکندری با اشاره به اینکه به طور میانگین روزانه حدود سه هزار و ۱۳۰ تن محصولات کشاورزی از طریق گمرکات استان به کشور عراق صادر شده است، افزود: ۲ هزار و ۶۰۰ تن از محصولات کشاورزی از طریق مرز رسمی باشماق مریوان و ۵۳۰ تن از طریق مرز سیرانبند بانه صادر شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: میزان صادرات محصولات کشاورزی از گمرک باشماق مریوان طی این مدت از نظر ارزش وزنی نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۶ درصد و از لحاظ دلاری هم ۱۲ درصد کاهش داشته است.

اسکندری با بیان اینکه محصولات شیلاتی و دامی به نسبت ارزش وزنی صادرات، بیشترین ارزآوری را داشته اند، گفت: ظرفیت‌های تولیدی محصولات بخش کشاورزی استان و توسعه صنایع تبدیلی وابسته به این بخش مهم اقتصادی، نشان دهنده قابلیت های متنوع این بخش برای ارزآوری بیشتر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید