Iranian Agriculture News Agency

ذکریای نژاد:

امسال سال طلایی توزیع نهاده دامی در استان کردستان بود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: صنعت مرغداری در استان کردستان پویاترین صنعت استان است و سالانه 98 هزار تن گوشت مرغ در این صنعت تولید می شود.

امسال سال طلایی توزیع نهاده دامی در استان کردستان بود
به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی، مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان، مدیرکل ستاد فرمان اجرایی امام (ره ) ، مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی ، مدیر کل پشتیبانی امور دام ، معاونین و مدیران  ستادی و مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای استان برگزار شد.

سید احمد ذکریایی نژاد اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 1 میلیارد و 288 میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداریهای سطح کشور صورت گرفته که سهم استان کردستان از این مقدار  43 میلیون قطعه جوجه ریزی با سهمی معادل 3/3 درصد بوده  که  معادل 98 هزار تن گوشت سفید در سال است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه سالانه 98 هزار تن گوشت مرغ در کردستان تولید می شود افزود:  در بهمن ماه سال جاری 4 میلیون و دویست و هفتاد و چهار هزار قطعه جوجه ریزی در مرغدای های استان صورت گرفته که با توجه به پروسه زمانی رشد 50 تا شصت روزه ی جوجه ،  به قطعیت میتوان گفت این مقدار جوجه ریزی گوشت مرغ مورد نیاز استان را در ایام پیک مصرف ( اواخر اسفند و اوایل فروردین)  تامین خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به وضعیت تامین نهاده دامداری ها و مرغداریهای سطح استان اظهار داشت: تمام تلاش همکاران معاونت تولیدات دامی و شرکت پشتیبانی امور دام تامین نهاده مرغداریها و دامداریهای سطح استان بوده که میتوان گفت در یک سال گذشته تمام همت و توان خود را به کار بسته ایم به طوریکه علیرغم کمبودها و فراز و فرودهای موجود توانسته ایم 245 هزار و 635 تن انواع نهاده طیور، حدود ۸۲ هزارتن دیگر که شامل جو ،کنجاله سویا و ذرت نهاده دامی و و بالغ بر ۳۱ هزارتن سبوس تامین و توزیع گردیده است  را تامین کنیم .

ذکریایی نژاد در ادامه ضمن اذعان این مطلب که استان کردستان دارای 72 واحد پرورش گاو شیری صنعتی   با تعداد 11 هزار راس دام سنگین است اظهار داشت: سهمیه ابلاغی این واحدها پس از ثبت در سامانه بازارگاه بارگذاری شده و اتحادیه دامداران و تعاونی مربوطه سهمیه اختصاصی هر واحد را تحویل خواهد داد. که سهم هر واحد  به ازای هر راس رقمی معادل 30 کیلوگرم سبوس خواهد بود .

وی در خصوص سهمیه نهاده دام سبک افزود: به خاطر جلوگیری از هر گونه سوء استفاده احتمالی ، پس از نشست های مختلف دستور تبدیل نهاده به کنستانتره صادر که تاکنون بالغ بر 51 هزار و 887 تن کنستانتره از طریق 11 کارخانه تولید شده و در اختیار شهرستانها قرار می گیرد.

ذکریایی نژاد افزود: در تاریخ دامپروری استان ، تاکنون آمارهای توزیعی همچون آمارهای امسال چشمگیر نبوده است .

معاون بهبود تولیدات دامی ضمن اشاره به تسهیلات اعطایی در قالب  دامدار کارت اظهار داشت : 14 میلیارد و 300 میلیون تومان با تعداد 750 نفر به بانک معرفی شده که تاکنون 240 نفر بالغ بر 60 میلیارد ریال تسهیلات اعتباری خود را دریافت نموده اند که امید آن میرود در مرحله دوم 140 میلیارد ریال دیگر جذب و در اختیار متقاضیان قرار گیرد .

گفتنی است: ارایه گزارش کاشت محصولات بهاره و  داشت محصولات پاییزه، ارایه گزارش توزیع نهاده های دامی و جذب تسهیلات دامدار کارت، گزارش اشتغال ایجاد شده  و احیاء واحدهای راکد و نیمه فعال، بررسی وضعیت پروژه های شبکه فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب و سامانه های نوین آبیاری و توزیع اقلام اساسی ؛ میوه شب عید و مباحث خبازیهای استان از مهمترین موضوعات مطرح شده در این جلسه بود .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید