Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان پیش بینی کرد:

تولید بیش از یک میلیون تن گندم در کردستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون تن گندم در استان تولید شود و ۸۷۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را نیز خریداری کنیم.

تولید بیش از یک میلیون تن گندم در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان کردستان، ، محمد صالح احمدی در جلسه ستاد زراعت استان کردستان ،گفت: در سال زراعی گذشته ۶۰۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم بود که در مجموع ۵۱۶ هزار و ۷۸۴ تن گندم تولید و در مجموع ۲۸۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان  جهاد کشاورزی کردستان گفت: برنامه ابلاغی و اجرایی گندم استان کردستان در سال زراعی جاری ۵۸۲ هزار هکتار است که تاکنون ۵۹۴ هزار هکتار کشت شده است.

او می گوید: پیش بینی تولید گندم در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون تن است که انتظار داریم ۸۷۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان  را خریداری کنیم.

احمدی گفت: در مجموع ۶۲ هزار و ۶۰۰ هکتار کم خاک ورزی و نزدیک به ۱۳ هزار هکتار کشت مستقیم گندم در بحث کشاورزی حفاظتی استان انجام گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان  جهاد کشاورزی کردستان با تاکید بر مصرف بذور گواهی شده گندم در استان گفت: در کشت‌های پاییزه امسال مجموع مصرف بذر های رسمی در طبقات مختلف ۱۰ هزار و ۶۹۰ تن و مصرف بذور خود مصرفی بوجاری و ضدعفونی شده کشاورزان هم ۸۶ هزارو ۹۸۵ تن بوده است.

احمدی با تاکید بر توزیع مناسب کود یارانه‌ای در استان گفت: تاکنون ۷۱ هزارو ۶۴۷ تن کود بین کشاورزان استان توزیع شده و ۷ هزار و ۸۵۴ تن هم در انبار‌های استان موجود است که در صورت نیاز توزیع خواهد شد.

به گفته او: تاکنون ۲۹ هزار تن کود ازته، ۱۱۱۴ تن کود فسفاته، ۱۳۸ تن کود پتاسه و حدود ۳۰۰ کلیوگرم ریز مغزی در بین گندم کاران استان برای کشت‌های پاییزه و مرحله داشت توزیع شده است.

احمدی می گوید: بارندگی‌های مناسب پائیزه و کشت به موقع گندم در استان عاملی شده که صد در صد اراضی گندم استان به سطح سبز برسد و از این میزان ۲۰ درصد گندم هم به پنجه کامل رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان  جهاد کشاورزی کردستان گفت: جهاد کشاورزی برای اولین بار اقدام به کشاورزی قراردادی برای محصول گندم در استان کرده که تاکنون سازمان تعاون روستایی درسطح ۲۶ هزار و ۷۷۵ هکتار با هزار و ۶۱۱ تولید کننده گندم استان قرارداد عقد کرده است.

او گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار و ۶۱۲ هکتار از اراضی استان زیر کشت جو بود که کشاورزان استان بیش از ۴۱ هزار تن جو را تولید کردند.

به گفته احمدی: سطح ابلاغی جو استان برای سال زراعی پیش رو ۴۱ هزار هکتار می باشد که تاکنون ۴۰ هزارو ۳۰۰ هکتار زیر کشت رفته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید