Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

توسعه کشاورزی در روستاها و مهاجرت معکوس از شهر به روستا، هدف جهاد کشاورزی است

متقاضیان احداث باغ توت در کردستان زمین دریافت می کنند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان گفت: توسعه کشاورزی در روستاهای استان، مهاجرات معکوس از شهر به روستا و ایجاد اشتغال روستایی در مبحث کشاورزی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی است.

توسعه کشاورزی در روستاها و مهاجرت معکوس از شهر به روستا، هدف جهاد کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، بیست و هفتمین جلسه قرارگاه امنیت غذایی با هدف بررسی مجموعه قوانین مدیریت پسماند و اجرا و توسعه صنعت نوغانداران  با حضور  رییس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل صداوسیمای استان کردستان، رییس دفتر امور روستائی استانداری کردستان، رییس سازمان تعاون روستائی، همکاران کمیته امداد و محیط زیست و جمعی از معاونین و مدیران ستادی برگزار شد.

سپری به  توسعه صنعت نوغانداری اظهار داشت: مهاجرت معکوس(مهاجرت از شهر به روستا)، از پدیده های مثبتی است که درسالهای اخیر درکشور شاهد آن هستیم. تداوم این روند می تواند ضمن کاهش بخشی از مشکلات جامعه شهری ایران، به آبادی و رونق دوباره روستاها و توزیع نسبتاً عادلانه جمعیت درفضای جغرافیایی کشور بیانجامد و صنعت نوغانداری می تواند با توجه به امکانات موجود کنونی روستاها که اکثر آنها دارای انشعاب برق، آب شرب سالم و گاز شهری می باشند میتواند نتایج بسیار مفیدی داشته و از حاشیه نشینی جلوگیری کنند. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی به  طرحهای شیلات  روستاهای پالنگان و دیوزناو اشاره نمود  و افزود : این طرحها  اشتغال زایی بسیار خوبی ایجاد و مهاجرت معکوس را در برداشته است بطوری که به جرات میتوان گفت صد درصد ساکنین این روستاها شاغل هستند.

وی اظهار داشت بشدت در صدد احداث استخرهای پرورش ماهی در روستای جولان ده در نزدیکی روستای دیوزناو هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به استعداد دشت های شرق استان در خصوص پرورش درختان توت جهت نوغانداری اشاره نمود و اظهار داشت : به متقاضیان احداث باغات توت به شرط وجود آب، زمین واگذار می نماییم تا این صنعت رونق خود برای اقتصاد استان را فراهم نماید و موجبات اشتغال بیشتر در بخش مهیا شود.

محمد فرید سپری  از امنیت غذایی، صادرات محصولات کشاورزی و حفظ آرامش جامعه در حوزه تامین محصولات کشاورزی  به عنوان  سه راس مهم مثلث قرارگاه امنیت غذایی نام برد.

وی گفت:  مباحث ترویجی قبل از تولید، برداشت محصول و حتی نحوه توزیع و تنظیم بازار و هم چنین شورای آرد و نان به قرارگاه امنیت غذایی سازمانهای جهاد کشاورزی واگذار شده که مسئولیتی بس سنگین و عظیم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی  با توجه به دستور کار جلسه که قانون مدیریت پسماند بود  افزود: در گذشته نسبت به حفاظت از محیط زیست توجه جدی صورت نمی گرفت اما امروزه به لحاظ اهمیت و افزایش خطراتی  که محیط زیست را تهدید می کند هم د لتها و هم سازمانهای بین المللی با برگزاری کنفرانسها نسبت به حفاظت ازمحیط زیست توجه جدی کرده اند.

وی به اهمیت سدهای استان هم درحوزه تامین آب شرب و هم در حوزه  کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت : سد های استان کردستان  کم کم به سمت تغذیه گرایی می روند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت:  پس از تحقیقات لازمه ، محققین به این نتیجه رسیده ایم که در سد بزرگی چون سد قشلاق، وجود جلبکها باعث ایجاد بو و طعمی نامطبوع گردیده است که  با رها سازی کپور ماهیان مانند ماهیان فیتوفاک به عنوان پالایشگر می توانند تاثیر بسزایی در پاکسازی و تغییر طعم و بوی آب باشند.

وی به انتقال آب سد آزاد به شبکه توزیع شهرستان سنندج اشاره نمود و افزود: اگر بخواهیم آب سد آزاد نیز با چنین مشکلی مواجه نشود،  بهترین راهکار همین است.

سپری افزود: متاسفانه دستکاری چرخه اکوسیستم توسط عوامل انسانی  نظم آن را به هم میریزد که این به نفع جهان نیست.

سپری با اشاره به اینکه استان کردستان یک استان کشاورزیست و مهم ترین بخش آن نیز زراعت می باشد اظهار داشت: بیشترین سطح زیر کشت گندم دیم در کشور مربوط به استان کردستان می باشد که حتی در این زمینه نیز توجه به محیط زیست را در دستور کار قرار داده ایم.

وی افزود :  جهت دست یابی به کشاورزی پایدار عمده توصیه ما توجه به کشاورزی کم خاک ورزی یا بی خاک ورزی و حذف شخم عادی است چرا که با شخم زمین به وسیله خیش برگردان دار باعث از دست رفتن رطوبت زمین خواهیم شد و نتیجه آن ایجاد گازهای گلخانه ای و گرم شدن محیط خواهد شد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی به نقش صدا و سیما در اطلاع رسانی اشاره و افزود : نقش صدا و سیما ی مرکز استان در فرهنگ سازی صحیح و اطلاع رسانی دقیق خصوصا در عرصه کشاورزی  بسیار ارزشمند بوده و ضرورت دارد که حمایت های لازمه همچنان از طریق این  رسانه ملی که  همراه همیشگی جهاد کشاورزی بوده همچنان ادامه دار باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید