Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

رهاسازی 3.5 میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی غیرشرب کردستان

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای سال‌جاری تا کنون 3 میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی غیرشرب کردستان رهاسازی شده است.

رهاسازی 3.5 میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی غیرشرب کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، حمید حسین‌پور مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان ،اظهار کرد: از محل طرح بهسازی و افزایش تولید آبزیان و اعتبارات استانی از ابتدای سال‌جاری با همکاری و مشارکت  تعاونی‌های صیادی استان تا کنون ۳ میلیون ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی از نوع کپور ماهیان از گونه‌های فیتو فاگ و بیگ‌هد در منابع آبی مطالعه و بررسی شده با هماهنگی حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان رهاسازی شده است.

وی تصریح کرد: استان کردستان دارای ۶ تعاونی صیادی با عضویت بیش از ۴۲۰ نفر است و  این ذخیره‌سازی ماهی موجب تضمین فعالیت صیادی در سنوات آینده می‌شود.

به گفته مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان، در حال حاضر سه مجتمع پرورش ماهی سیروان در سروآباد، پلنگان در کامیاران و قمچقای در بیجار فعال بوده و با توجه به تجهیزات مکانیزاسیون به کار رفته بیشتر از ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۳۰ مورد مزارع منفرد، تیپ، استخرهای دو منظوره و ذخیره کشاورزی مشغول پرورش ماهی سردابی هستند که بیش از ۹۰ درصد آنها مکانیزاسیون است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: با توجه به منابع آبی مناسب و سدهای احداث شده و در حال احداث استان با هماهنگی سایر ادارات ذیربط میزان اشتغال و تولید در سال‌های پیش رو  بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۵۰ تن انواع ماهی در استان تولید شده است، گفت: ۶ هزار و ۱۰۰ تن از این میزان از منابع آبی صید و ۴ هزار ۲۵۰ تن در مزارع و مجتمع‌های پرورش ماهی تولید شده است.

حسین‌پور افزود: ۲ کارخانه قطعه‌بندی و بسته‌بندی در شهرک‌های صنعتی سنندج و دهگلان با ظرفیت یک‌هزار و ۳۰۰ تن فعال بوده و در نیمه نخست امسال عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.

گفتنی است؛ ۴ مرکز تکثیر ماهی در سطح استان به صورت حد واسط( مرکز تفریغ) مشغول فعالیت هستند که تخم های چشم زده وارداتی را تبدیل به ماهی کوچک کرده و می فروشند. وی ظرفیت تولید سالانه آنها را ۱۹ میلیون تن ذکر کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید