Iranian Agriculture News Agency

صادرات 300 هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان

مسئول روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان، گفت: امسال ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار از مرز‌های کردستان صادر شده است.

صادرات 300 هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان، مهدی فتحی  مسئول روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: براساس برنامه توسعه صادرات، برای سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۷ درصدی نسبت امسال پیش بینی شده است که با توجه به خشکسالی اخیر و کاهش تولید محصولات کشاورزی در سال جاری و همچنین جهشی بودن میزان صادرات امسال، امکان تحقق آن وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس میانگین صادرات بخش کشاورزی در سه سال اخیر می‌توان پیش بینی صادرات ۶۰۰ هزار تنی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار را محقق کرد.

مسئول روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان ذکر کرد: سال گذشته حدود یک میلیون تن محصول به ارزش ۳۸۶میلیون دلار از استان صادر شد که با توجه به شیوع ویروس کرونا و بسته شدن اکثر مرز‌های مبادلاتی کشور، بیشتر محموله‌های صادراتی از طریق گمرک باشماق بود که موجب افزایش جهشی میزان صادرات بخش کشاورزی از طریق گمرکات استان شد.

فتحی در زمینه برگشت برخی از محصولات کشاورزی صادراتی ایران، که ابهاماتی را برای شهروندان ایجاد کرده، گفت: امسال ۲ محموله سیب درختی به وزن ۴۷ هزار و ۵۰ کیلوگرم به دلیل نداشتن مجوز از استان‌های دیگر به مقصد مرز باشماق بارگیری شده بود که برگشت خورد و هیچکدام از محموله‌های صادراتی استان برگشت نخورده است.

مسئول روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان افزود: میزان حداکثر باقیمانده سموم و کود‌های شیمیایی در هر محصول کشاورزی، ارتباط مستقیم با سرانه مصرف آن محصول در هر کشور دارد به عنوان مثال، استاندارد حداکثر باقیمانده مجاز نیترات در محصول سیب زمینی کشور ایران ۲۵۰ میلی گرم در هر کیلوگرم بوده درحالی که این عدد در کشور آلمان ۱۰۰ میلی گرم در هر کیلو گرم است که دلیل آن مصرف سرانه بسیار بیشتر محصول سیب زمینی در سبد غذایی مردم کشور آلمان است.

فتحی تاکید کرد: صادرات یا واردات محصولات کشاورزی در هر کشوری تابع قوانین، مقررات و استاندارد‌های خاص خود بوده لذا صادرکنندگان محصولات کشاورزی لازم است قبل از اقدام به امر صادرات، از کلیه مقررات و ضوابط کشور مقصد اطلاع حاصل نموده و بر این اساس نسبت به تهیه محصول و صادرات آن اقدام کنند.

وی بهترین راهکار برای تضمین یک صادرات موفق، بکار بستن شیوه کشاورزی قراردادی اعلام و اظهار داشت: در این روش ضمن عقد قرارداد با کشاورزان، امکان تولید محصول مورد نظر با شرایط و استاندارد‌های کشور مقصد فراهم می‌شود و لذا توصیه می‌شود صادرکنندگان این راهکار را در اولویت کاری خود قرار دهند.

مسئول روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان گفت: طی سال‌های اخیر ۱۶۵ قلم سم پرخطر از چرخه سموم کشاورزی در کشورمان حذف شده است.

فتحی افزود: در حال حاضر حدود ۹۵ درصد سموم کشور جزء سم‌های رده کم خطر و متوسط خطر هستند که در اکثر کشور‌های دنیا اجازه مصرف دارند و اگر در زمان مناسب و به مقدار مجاز مصرف شوند به سلامت جامعه آسیب نخواهد رساند.

وی یادآور شد: طی ۱۰ سال گذشته، تعداد ۶۰ قلم آفت‌کش بیولوژیک و زیستی وارد چرخه سموم کشور شده است.

فتحی میانگین مصرف سموم شیمیایی در جهان را ۶.۲ کیلوگرم در هکتار اعلام و تاکید کرد: این عدد در ایران ۲.۲ و در کردستان ۰.۶۵۰ کیلوگرم در هکتاراست.

مسئول روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: حدود ۱۲ درصد اراضی کشاورزی کردستان به صورت آبی و ۸۸ درصد هم دیم است که در محصولات دیم، آفت و بیماری کمتر بوده و سم و کود کمتری مصرف می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید