Iranian Agriculture News Agency

استادیار دانشگاه شهرکرد:

تهدیدهای جدی منابع طبیعی شناسایی شود

استادیار مهندسی محیط‌زیست دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد نیز می‌گوید: منابع طبیعی یکی از مهمترین عوامل شرط بقاء جامعه بشری است و باید تهدیدهای جدی منابع طبیعی شناسایی شود .

تهدیدهای جدی منابع طبیعی شناسایی شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، نسرین قرهی استادیار مهندسی محیط‌زیست دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد در جریان همایش استانی روز جهانی خاک در استان چهارمحال و بختیاری گفت: خاک به عنوان یکی از مهمترین منابع طبیعی است که فرسایش، شوری خاک، آلودگی، تخریب، تغییرکاربری اراضی ،تغییر اقلیم مهمترین و بزرگترین تهدیدهای خاک است.

به گفته وی، تغییرات اقلیمی اثرات زیادی دنبال دارد که سیلاب‌های شدید، فرسایش شدید خاک، افزایش گرما، تخریب خاک، بالا آمدن سطح آب دریا، پیامدهای تغییر اقلیم است که این تغییرات آینده ویرانگری  برای جهان رقم خواهد زد.

وی اظهار داشت:برای حفظ بقا بشریت و منابع طبیعی باید این تهدیدها را جدی درک کنیم و برنامه‌ها و اقدامات مختلف را اجرا کنیم.

این محقق حوزه کشاورزی و منابع طبیعی گفت: محیط اطراف ما به سادگی با استفاده از سوخت‌های فسیلی و روش‌های ناصحیح کشاورزی تغییر پیدا می‌کند و گاز دی اکسید کربن که نوعی گاز خطرناک است، تولید و باعث گرم شدن  زمین می‌شود.

به گفته وی، گازهای گلخانه‌ای نیز سهم عمده در تولید این گازها و گرم شدن زمین دارند که ۲۱ درصد گازهای تولیدی که باعث تغییر اقلیم می‌شود، از زمین‌های کشاورزی انتشار پیدا می‌کند.

وی به افزایش تولیدات کشاورزی به عنوان یک برنامه و سیاست در کشور و جهان با توجه به افزایش جمیعت و نیاز به تامین غذا اشاره کرد و گفت: افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح یک راهکار برای مقابله با تهدیدهای حوزه کشاورزی مختلف است.

قرهی به رویکرد نادرست آتش زدن باقیمانده محصولات کشاورزی در اراضی کشاورزی به عنوان یک عامل تخریب خاک و منابع آلی خاک اشاره کرد و گفت:از سال‌های گذشته کشاورزان، باقیمانده  محصولات کشاورزی را آتش می‌زدند تا زمین برای کشت آینده آماه شود، که این امر علاوه بر تخریب خاک در کاهش حاصلخیزی خاک نیز اثر گذار است و عاملی برای تولید دود، گرد و غبار و گاز دی اکسیدکربن است.

وی به تغییر شیوه کشاورزی با استفاده از محصولات و راهکارهای جدید در افزایش سطح محصولات اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از "بیوجار" یک راهکار برای بهبود عملکرد در سطح، کاهش گازهای گلخانه‌ای و ذخیره کردن منابع آلی در خاک است.

 استادیار مهندسی محیط‌زیست دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد گفت: بیوجار یک ماده زیستی نیم سوز سیاه رنگ غنی از کربن است که با سوزاندن ان ماده آلی تولید می‌شود و دارای عناصر غذایی بیشتر نسبت به مواد آلی خاک است و در کاهش گازهای گلخانه اثرگذار است.

وی اظهار کرد: دستگاه تولید بیوجار یک مخزن است که در کنار تمام اراضی کشاورزی قابل احداث و نصب است و بقایای محصولات کشاورزی در این دستگاه آن سوخته و کشاورز به صورت مستقیم از سوختن بقایای محصولات خود این ماده را تولید و با استفاده از آن در اراضی کشاورزی باعث افزایش عملکرد در سطح  می‌شود.

وی افزود: هم اکنون بیوجار در سطح جهان استفاده می‌شود و استفاده از آن در پایداری خاک کشاورزی، جلوگیری از فرسایش بادی و آبی خاک و مدیریت ضایعات و بقایی محصولات کشاورزی اثر گذار است.

به گفته وی،کاهش تغییرات اقلیم و بهبود مواد آلی در خاک، بهبود اصلاح و کارآیی کود، نگهداری خاک، کاهش آب شویی، افزایش مواد آلی خاک، بهبود رشد گیاه، ایجاد ریشه سالم، نگهداری مواد مغذی برای گیاه در دراز مدت اثرگذار است.

قرهی افزود: استفاده از این روش از نظر اقتصادی نیز مقرون و به صرفه است باید منابع کافی برای آموزش استفاده از این روش در کشور تامین شود

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید