Iranian Agriculture News Agency

ابراهیمی خبر داد:

اجرای 28 طرح برای جلوگیری از فرسایش و شوری خاک در چهارمحال و بختیاری

رییس سازمان‌ جهادکشاورزی استان گفت: هم‌اکنون ۲۸ طرح در حوزه کشاورزی از جمله آبیاری نوین، مبارزه شیمیایی، کشاورزی در اراضی شیب‌دار در سطح اراضی کشاورزی استان در دست اجراست که این طرح‌ها در زمینه افزایش بهره‌وری از منابع آب، جلوگیری از فرسایش و شوری خاک اثر گذار است.

اجرای 28 طرح برای جلوگیری از فرسایش و شوری خاک  در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، عطااالله ابراهیمی رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در همایش استانی رو جهانی خاک گفت : استفاده بهینه از منابع طبیعی براساس آمایش سرزمین یک گام اثرگذار در جلوگیری از فرسایش و شور شدن خاک و هدر رفت آب است.

ابراهیمی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل دخالت انسان در طبیعت و بی‌توجهی به اصول اکولوژیک و اکوسیستمی باعث خشک شدن چشمه‌ها، تشدید فرسایش خاک و بروز سیلاب و یا خشکسالی شده است.

وی با اشاره به اینکه مساحت استان یک درصد کل کشور را شامل می‌شود، گفت: بحرانهای آبی،  فرسایش خاک و خشکسالی‌های چند سال گذشته به دلیل استفاده نادرست از منابع آب، خاک به وقوع پیوسته است.

به گفته وی،هم‌اکنون بیشتر مراتع استان جز مراتع متوسط و ضعیف قرار گرفته است و تاج پوشش جنگل‌ها در کمترین حد قرار دارد که همه این‌ها اثرات منفی در ذخیره آب و نفوذ منابع آبی دارد.

ابراهیمی افزود: استفاده و برداشت بیش از حد از منابع آبی و آبخوانهای یک تهدید برای استان است که حفر چهار هزار حلقه چاه در دشت‌های استان و برداشت بیش از حد آب از آبخوان‌های استان نمونه نادرست از استفاده از منابع آبی برهم‌زدن اصول اکولوژیکی است.

وی به بالابردن بهره‌وری منابع آب به عنوان یک راهکار برای جلوگیری از فرسایش خاک اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون فرسایش خاک در استان از ۱۸ تا ۳۵ تن در سال است که این میزان فرسایش نشان‌دهنده استفاده نادرست از طبیعت است.

وی به فرسایش بالای ۳۵ تن خاک در منطقه حفاظت شده سبزکوه اشاره کرد و افزود: بهره‌برداری بیش از حد از پوشش گیاهی و چرای دام پیش از موعد از مهمترین دلایل تخریب پوشش گیاهی این منطقه و افزایش فرسایش خاک است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به کاهش سطح آبخوان‌های استان تا حدود ۱۰۰ متر اشاره کرد و اظهار کرد: این امر باعث ممنوعه شدن دشت‌ها و فرسایش خاک در دشت‌های استان شده است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه میانگین فرسایش خاک در استان از میانگین کشور نیز بالاتر است، گفت: میزان شیب در استان به طور متوسط ۳۴ درصد است و شیب بالا، بهره‌برداری بیش از حد از منابع گیاهی، چرای نامتعادل و زودهنگام از عوامل افزایش فرسایش خاک در استان است.

وی به حفاظت و حراست از جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اراضی مرتعی و جنگلی بیشترین سطح مساحت استان را تشکیل می‌دهد در اولویت برنامه‌ریزی برای حفاظت از خاک قرار دارند.

رییس سازمان‌ جهادکشاورزی استان گفت: هم‌اکنون ۲۸ طرح در حوزه کشاورزی از جمله آبیاری نوین، مبارزه شیمیایی، کشاورزی در اراضی شیب‌دار در سطح اراضی کشاورزی استان در دست اجراست که این طرح‌ها در زمینه افزایش بهره‌وری از منابع آب، جلوگیری از فرسایش و شوری خاک اثر گذار است.

ابراهیمی به آلودگی نفتی خاک بر  اثر ترکیدن لوله نفت در سرخون به عنوان یکی از تهدیدهای خاک اشاره کرد و افزود:تاکنون اقداماتی برای تعویض لوله و جلوگیری از ایجاد خسارت در این منطقه اجرا شده است تا سلامت خاک تامین و از آلودگی بیشتر خاک جلوگیری شود.

وی گفت:افزایش عملکرد در واحد سطح به جای توسعه سطح کشاورزی به عنوان یکی از  اولویت‌های بخش کشاروزی برای استفاده بهینه از خاک است که باید با استفاده از مواد آلی این امر محقق شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید