Iranian Agriculture News Agency

ذاکری خبر داد :

تجهیز 57درصد اراضی کشاورزی چهارمحال وبختیاری به سیستم های نوین آبیاری

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای بیش از ۶۷ هزار هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان گفت: ۵۷ درصد اراضی کشاورزی استان به روش آبیاری نوین مجهز شده است.

تجهیز 57درصد اراضی کشاورزی چهارمحال وبختیاری به سیستم های نوین آبیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، غلامرضا ذاکری گفت :در استان  ۱۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی قرار دارد که توسعه آبیاری نوین به سه روش بارانی، تیپ و زیرسطحی در سطح استان به خصوص در اراضی شیب‌دار در اولویت قرار دارد.

به گفته وی، این استان از نظر درصد اجرای سامانه آبیاری نوین و تجیهز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین رتبه دوم کشور را دارد.

وی اظهار داشت: با اجرای طرح‌های آبیاری نوین به خصوص آبیاری به روش تیپ، بهره‌وری و راندمان آب بین ۹۰ تا ۹۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و یک راهکار اساسی در راستای جلوگیری از فرسایش خاک است.

ذاکری افزود: استفاده از روش نوین در افزایش راندمان آبیاری، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، جلوگیری از فرسایش خاک، کاربرد همزمان آب و کود، افزایش کمی و کیفی محصول و تسهیل عملیات کشاورزی اثرگذار است.

وی، با اشاره به کم بودن میزان مواد آلی خاک در استان به عنوان یک تهدید برای تامین امنیت غذایی گفت: افزودن کود دامی، جلوگیری از چرای دام در مزارع پس از برداشت محصول و آتش‌نزدن بقایای گیاهی در مزرعه، برگرداندن بقایای گیاهی به خاک و اجرای طرح کشاورزی حفاظتی بدون خاک ورزی و جلوگیری از شخم بی‌رویه مهمترین روش برای افزایش مواد آلی خاک است.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح‌های آبیاری نوین و افزایش مواد آلی خاک، توسعه پوشش گیاهی از مهمترین راهکارهای برای جلوگیری از  فرسایش خاک در استان و به خصوص در اراضی کشاورزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید