Iranian Agriculture News Agency

منصور خبر داد:

وضعیت بحرانی فرسایش خاک در 27 میلیون هکتار از عرصه های کشور

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وضعیت بحرانی فرسایش خاک، گفت :۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در معرض فرسایش خاک قرار دارد که از این میزان ۲۷ میلیون هکتار در وضعیت بحرانی است و همچنین ۱۶ تن در هکتار فرسایش بادی در کشور رخ می‌دهد.

وضعیت بحرانی فرسایش خاک در 27 میلیون هکتار از عرصه های کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مسعود منصور روز جمعه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری که با حضور رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در فرمانداری شهرستان بروجن برگزار شد، با بیان اینکه ۴۵۹ شهر و هشت هزار و ۲۶۰ روستا در کشور در معرض سیلاب قرار دارد، افزود: در دهه‌های اخیر هفت هزار و ۷۰۰ هزار سیلاب در کشور رخ داده است اظهار کرد: هر یک از این سیلاب‌ها به طور میانگین ۲۵ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

وی اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری را مهمترین راهکار برای حفظ منابع آب و خاک دانست و گفت: آبخیزداری خسارت سیلاب را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

منصور ادامه داد: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در معرض فرسایش خاک قرار دارد که از این میزان ۲۷ میلیون هکتار در وضعیت بحرانی است و همچنین ۱۶ تن در هکتار فرسایش بادی در کشور رخ می‌دهد.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: آبخیزداری نه تنها ۷۰ درصد خسارت سیلاب را کاهش می‌دهد بلکه از فرسایش ۹ تن خاک در هکتار نیز می‌کاهد.

منصور تصریح کرد: همچنین عملیات آبخیزداری چهار میلیون مترمکعب رسوبات را کاهش می‌دهد و ۱۲۰ کیلوگرم در هکتار تولید علوفه را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به وجود ۴۰ هزار رشته قنات در کشور اظهار داشت: از این تعداد تاکنون ۹ هزار و ۸۰۰ قنات متاثر از عملیات آبخیزداری شده است و از این طریق سه هزار و ۸۰۰ قنات احیا شده است.

منصور ره آورد سفر به استان چهارمحال و بختیاری را اضافه شدن ۲۰ درصد به اقدامات آبخیزداری این استان عنوان کرد و گفت: امید است در ادامه شاهد اقدامات بیشتری در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری در این استان باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید