Iranian Agriculture News Agency

اوسطی در شهرکرد :

چهارمحال و بختیاری توان نقش‌آفرینی مؤثر در تولید شیر و گوشت در کشور را دارد

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت :پیشینه دامپروری و کشاورزی در این استان به دلیل توانمندی‌های طبیعی و سرزمینی بالاست که در صورت به‌کارگیری روش‌های نوین در این ۲ حوزه، چهارمحال و بختیاری توان نقش‌آفرینی مؤثرتر در تولید شیر و گوشت در کشور را دارد.

 چهارمحال و بختیاری توان نقش‌آفرینی مؤثر در تولید شیر و گوشت در کشور را دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، پرویز اوسطی در نشست پایانی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی به چهارمحال و بختیاری در فرهنگسرای شهر بروجن افزود: پیشینه دامپروری و کشاورزی در این استان به دلیل توانمندی‌های طبیعی و سرزمینی بالاست که در صورت به‌کارگیری روش‌های نوین در این ۲ حوزه، چهارمحال و بختیاری توان نقش‌آفرینی مؤثرتر در تولید شیر و گوشت در کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه دامپروری استان مبتنی بر استعداد سرزمینی، اتکا به مراتع و ظرفیت‌های طبیعی است، افزود: عمده مشکل پیش روی این حوزه با توجه به بروز خشکسالی های شدید به تامین علوفه باز می‌گردد.

اوسطی تصریح کرد: بخش زیادی از دامپروری در چهارمحال و بختیاری به صورت سنتی و نیمه‌صنعتی در حال انجام است که باید تلاش برای صنعتی شدن این امر افزایش یابد که در این زمینه نیز اقدامات مطلوبی برای احداث مجتمع‌های دامپروری انجام شده است و انتظار می‌رود در کنار تکمیل زنجیره ارزشی بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز در این مجتمع‌ها مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بازدیدهای اعضای کمیسیون کشاورزی از برخی مراکز تولیدی استان گفت: شرکت شیر و گوشت زاگرس از جمله مراکزی است با وجود اقدامات مناسب در اصلاح نژاد دام همچنان در بحث سرمایه در گردش دچار مشکلات متعددی است و تخصیص نیافتن آب موجب شده است که تنها ۴۰ هکتار از مجموع ۲۶۰ هکتار این واحد تولیدی زیر کشت برود. 

اوسطی تامین نهادهای دامی و مشکلات واگذاری ۳۶ هکتار از اراضی این شرکت را یادآور شد و افزود: لازم است برای تامین نیازهای مالی این واحد موضوع کشت قراردادی با همکاری دستگاه‌های متولی دنبال شود.

وی به مشکلات واحد مرغداری صنعتی سامان نیز اشاره و تصریح کرد: عرصه این مرغداری پس از خریداری توسط بخش خصوصی، ملی اعلام‌شده است که نیاز است دستگاه‌های دولتی برای حل مشکل بررسی‌های لازم را انجام دهند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی ضرورت فعال شدن شرکت جوجه زاگرس را به عنوان تنها واحد مرغ مادر استان با ظرفیت تولید ۱۶ میلیون جوجه یک‌روزه گوشتی متذکر شد و گفت: در صورت فعالیت کامل این واحد بخش عمده‌ای از نیاز کشور در این بخش تامین خواهد شد.

اوسطی ایجاد ایستگاه پرورش گوسفند نژاد لری بختیاری را از جمله اقدامات مهم حوزه دامپروری در چهارمحال و بختیاری دانست و یادآور شد: حجم کار در این واحد پایین است که می‌توان با گسترش آن به دیگر مناطق تحولی اساسی در زمینه تولید گوشت قرمز در کشور به وجود آورد.

وی از شرکت شیر خشک پگاه نیز به عنوان یکی از ظرفیت‌های قابل توجه استان یاد کرد و افزود: این شرکت علاوه بر ظرفیت مناسب تولیدی توان صادرات را نیز داراست که در دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی از این واحد،  ناهماهنگی در واردات محصولات مشابه و همکاری نکردن وزارت بهداشت و پزشکان در استفاده از محصولات این شرکت به عنوان بخشی از مطالبات مدیران شرکت شیر خشک مطرح شد.

اوسطی بازدید از ۲ واحد تولید خوراک آبزیان و ۲ طرح حوزه آب و خاک استان را نیز یادآور شد و اظهار داشت: تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام می‌تواند با سرعت بخشی به روند بهره‌برداری زمینه را برای بهبود وضعیت معیشتی مردم ساکن در چهارمحال و بختیاری فراهم کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید