Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

ضرورت بهره گیری از تکنولوژی نانو ذرات در تغذیه دام

ورود نانوتکنولوژی انقلابی عظیم در عرصه علم و فناوری در دامپروری به دنبال داشته است باتوجه به شرایط در پیش رو توجه به این علم و تخصصی کردن علوم دامی و پرورش حیوانات با این فناوری یک ضرورت است.

ضرورت بهره گیری از تکنولوژی نانو ذرات در تغذیه دام

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ، نانوتکنولوژی یک فناوری جدیدی است که دربخش های کشاورزی و دامپروری کاربردهای بسیاری دارد. یکی از زیر بخش های مرتبط با دامپروری استفاده از این تکنیک در تغذیه دام می باشد. از انجایی که مواد معدنی یکی از بخش های مهم و مورد توجه در تغذیه دام می باشند و عنصر روی نیز یکی از عناصر کم نیاز مهم می باشد لذا تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از فناوری نانو روی این عنصر انجام شده است

اندازه ذرات در نانوذرات اکسید روی بین 1 تا 100 نانومتر می باشداین ماده سبب تحریک رشد و افزایش تولید شده و بر ایمنی و تولید مثل حیوانات مزرعه مؤثر است. به دلیل زیست فراهمی بالای نانوذرات اکسید روی، این مکمل در مقایسه با منابع معمول روی می تواند در مقادیر کم در جیره حیوان مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال سبب کاهش  آلودگی های محیط زیستی می شود

 همچنین از آنجایی که امروزه مصرف آنتی بیوتیک ها، واکسن ها، پروبیوتیک ها و عمده ی داروها از طریق وارد کردن آنها از راه غذا یا آب دامها و یا از راه تزریق عضلانی صورت می گیرد. رها سازی یک مرحله ای دارو در برابر یک میکروارگانیزم علی رغم تاثیرات درمانی و اثرات بازدارنده پیشرفت یک بیماری معمولا با بازگشت مجدد علائم بیماری وتخفیف اثرات دارویی مصرفی همراه است.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن‌آوری و بازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد اظهار داشت: روشهای موجود در سطح نانو،  با استفاده از نانو تکنولوژی سبب افزایش قابلیت تشخیص و درمان عفونت، اختلالات تغذیه ای و متابولیکی می گردد. سیستمهای سنتتیک ازاد سازی دارو می تواند خواص چند جانبه برای حذف موانع بیولوژیکی در افزایش بازده درمانی داروی مورد استفاده و رسیدن آن به بافت هدف داشته باشد.

یاسر رحیمیان افزود :امکان تزریق نانوذرات به حیوانات و فعال شدن تدریجی ماده موثر همراه با آنها در بدن حیوان برای از بین بردن و تخریب سلولهای سرطانی، افق های جدیدی را به منظور تحقیقات  به روی محققان بازکرده است. محققان  مراحل مقدماتی کاربرد نانو ذرات را برای تزریق به جریان خون ارزیابی کرده اند و بیان کرده اند که این ذرات نانو به گیرنده های غشاسلولهای سرطانی متصل می شوند و با ایجاد امواج مادون قرمز باعث بالا رفتن دمای سلولهای مذکور به ۵۵ درجه و از بین رفتن تومورهای موجود می گردند.

وی ادامه داد :همچنین نانو ذراتی که از اکسیدهای آهن ساخته می شوند، با ایجاد امواج مگنتیک در محل استقرار سلولهای سرطانی باعث از بین بردن این سلولها می شوند. یکی از اساسی ترین محورهای تحقیقاتی کنونی، توسعه سیستمهای رها سازی  ژنومی غیرزنده، با بازدهی مناسب و با حداقل هزینه و عوارض جانبی و سمی می باشد، که در ژن درمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

رحیمیان اظهار داشت :امروزه یکی از مهم ترین اهداف  کاربردی در زمینه تغذیه دام ، استفاده از نانو حسگرها بر پایه سیلیس  یا همان نانو ذرات متخلخل سیلیکونی  در فساد پذیری کنسانتره های دام ،طیور و آبزیان ‌می باشد وبا از ذرات نانو سیلور در تغذیه طیور،افزایش پروتئین، تولید گوشت طبیعی با بهترین کیفیت و کمیت، افزایش درصد وزنی به نسبت میزان خوراک مصرف شده ،کاهش چربی و کلسترول گوشت مرغ وکاهش میزان تلفات تا بیش از ۷۰ درصدًمشاهده شده است.

وی خاطرنشان کرد : کوچک بودن اندازه ذرات نانو میزان آلودگی را کاهش می دهد بدین ترتیب مقدار سمیت پایین می رود و سبک بودن وزن آن ها سبب کارآمد واقع شدن این فناوری می شود. علاوه بر آن، این مواد نیمه عمر طولانی دارند و تولید انبوه آن ها صرفه اقتصادی بالایی را در تولیدات در پی خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید