Iranian Agriculture News Agency

ضرورت بهره گیری از ضایعات و پسماند ها تولیدات کشاورزی در صنایع خوراک دام

با توجه به حجم بالای پسماندهای کشاورزی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، مدیریت پسماندها و ضایعات این بخش میتواند کمک زیادی به حفظ منابع آبی و خاکی ، انرژی، کنترل گازهای گلخانه ای و حفاظت از طبیعت و‌محیط زیست داشته باشد.

ضرورت بهره گیری از ضایعات و پسماند ها تولیدات کشاورزی در صنایع خوراک دام

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، در حال حاضر یکی از دغدغه های محیط زیستی در جهان ساماندهی،مدیریت و دفع پسماندها است.

سالیانه مقادیر فراوانی پسماند در بخش کشاورزی با بهای زیاد تولید می شود که متاسفانه بخش قابل توجهی از آن به شکل غیر اصولی و به دور از ملاحظات زیست محیطی در محیط رها و یا دفن می شود.

مدیریت بهینه این نوع پسماندها و ضایعات علاوه بر حفظ محیط زیست می تواند منجر به امنیت غذایی نیز شود.

پسماندهای کشاورزی دارای مواد باارزشی می باشند که قابل به کارگیری در تهیه خوراک دام و طیور هستند اما برای استفاده بهینه از این پسماندها لازم است روشهای مناسب تصفیه به کار گرفته شود.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در حوزه فناوری و بازار یابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت :استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی از بروز مشکل زیست محیطی جلوگیری می‌کند و موجب کاهش قیمت علوفه، پرهیز از اسراف و دورریز ضایعات گیاهی می‌شود.

یاسر رحیمیان افزود: باقیمانده های گیاهی و ضایعات کشاورزی ،پسماندهای صنایع فرآوری،پسماندهای موجود در پساب ها و صنایع فرآوری ،پسماندهای صنایع دامی و شیلات  و برخی پسماندها به دلیل ارزش غذایی نسبتا مناسب به صورت مستقیم و یا با فرآوری در تهیه محصولات خوراک دام و طیورمورد استفاده قرار می گیرند.

رحیمیان به مزایای استفاده از ضایعات در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت : مزایای استفاده از ضایعات کشاورزی شامل ایمن بودن و‌سالم بودن،تجدید پذیری و فراهمی بالا مواد خام با ارزش، کاهش مشکلات زیست محیطی و افزایش توسعه پایدار  هستند.

وی افزود : تولید خوراک دام بر اساس استاندار های تغذیه ای  و با استفاده از ضایعات کشاورزی و باغی سبب تعادل در تغذیه دام، کاهش هزینه های تولید و حفظ محیط زیست میگردد و بهره وری را برای تولید کننده افزایش خواهد داد.

رحیمیان تصریح کرد :با توجه به وجود ضایعات کشاورزی به میزان بالا در سطح استان چهارمحال و‌بختیاری پتانسیل مناسبی جهت استفاده از این ضایعات در تهیه خوراک دام وجود دارد و توجه به این امر ضروریست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید