Iranian Agriculture News Agency

آغاز کشت کلزا در هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از آغاز کشت کلزار در سطح یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد .

آغاز کشت کلزا در هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، محسن مهدوی با اشاره به آغاز کشت کلزار در سطح یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان  گفت:۹۰ درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است و توسعه کشت دانه‌های روغنی از برنامه‌های مهم وزارت جهادکشاورزی است.

 مهدوی با تاکید بر اینکه کلزا به دلیل اینکه دارای ارقام مختلف سردسیری و گرمسیری  است و در مناطق مختلف قابلیت کشت دارد، اظهار داشت: این دانه گیاهی به دلیل کیفیت، کمیت و سازگاری به شرایط محیطی مختلف در استان قابلیت کشت دارد.

به گفته وی، کشت کلزا در مناطق سردسیری باید از اواسط شهریورماه تا ۳۱ شهریورماه انجام شود که یک مرحله آبیاری دارد و آبیاری‌های بعدی را از آب سبز بارندگی‌ها انجام می‌شود.

مهدوی اظهار داشت: این دانه گیاهی علاوه بر خرید تضمینی به دلیل کشت متناوب با گندم، زمین را برای کشت بعدی گندم نیز آماده می‌کند  و برای کاشت این دانه روغنی، زمان، عمق و تراکم کشت و مبازره با آفات و بیماری‌ها مورد تاکید است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرکشت کلزار قرار خواهد گرفت که این میزان در سال زراعی جاری ۷۶۰ هکتار بود که به دلیل خشکسالی درصدی از این کشت غیر قابل برداشت و باردهی بود.

وی اظهار داشت: در سال زراعی جاری (از اول مهرماه سال ۱۳۹۹تا اواخر شهریورماه ۱۴۰۰) بیش از ۲۰۰ تن کلزا از سطح زیرکشت استان برداشت شد.

مهدوی به ارائه تسهیلات ارزان قیمت و سرمایه در گردش، توزیع بذر با قیمت دولتی و توزیع انواع کودهای پتاسه، اوره و فسفاته به میزان لازم بین کشاورزان و خرید تضمینی دانه‌های روغنی به کشاورزان اشاره کرد و گفت: قیمت تضمینی خرید کلزا امسال ۱۵۰ هزار ریال برای هر کیلو گرم از سوی وزارتخانه در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید