Iranian Agriculture News Agency

برگزاری دوره آموزشی استحصال ژل رویال و فرآورده های جانبی زنبور عسل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردل از برگزاری دوره آموزشی پرورش زنبور عسل و استحصال فرآورده‌های جانبی خبر داد.

برگزاری دوره آموزشی استحصال ژل رویال و فرآورده های جانبی زنبور عسل

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، روح الله سعیدی گفت: در راستای اجرای پروژه ملی توانمندسازی زنان روستایی در استحصال ژل رویان و فرآورده‌های جانبی زنبور عسل، دوره آموزشی باهمین عنوان ویژه زنبورداران زن نمونه های استانی در شهرستان اردل آغاز شده است.

وی افزود: دگردیسی زنبور عسل، ویژگی‌های مطلوب ملکه زنبورعسل، روش­های کنترل صفات نامطلوب، تشخیص کندوهای دارای ملکه و اقدامات لازم در صورت نبودن ملکه در کندو و یا وجود ملکه‌های هرمافرودیت، بررسی عمر مفید ملکه و عوامل تهدید کننده کندوها را از جمله موضوعات این دوره آموزشی ذکر کرد.

سعیدی اظهار کرد: در این دوره آموزشی، استفاده از مشاور استانی جناب آقای اویسی صورت گرفته و با تشریح وضعیت تولید عسل و فرآورده‌های جانبی آن در کشور و استان بر اهمیت تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل و نقش موثر آن در افزایش در آمد زنبورداران تاکید کرد.

وی، همچنین با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر بهره‌برداران دامی و  کشاورزی استان در به کارگیری توصیه‌های فنی به منظور کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد و افزایش دانش فنی، خواستار مشارکت بیشتر زنبورداران ومخصوصا بانوان در راه‌اندازی تشکل‌های مردم نهاد و تعاونی‌ها جهت تسهیل در امر تولید شد.

همچنین  خانم مهندس اصغریان کارشناس مسئول بانوان سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به شهرت جهانی عسل این استان و لزوم حمایت از تولید محصول عسل و پرورش زنبور عسل در این استان بیان کرد: برای توسعه صنعت زنبورداری در استان سالانه  کلاس و دوره آموزشی تخصصی بسیاری برای زنبورداران استان برگزار می‌شود.

وی افزود: سیاست اصلی جهاد کشاورزی اقتصادی ‌تر کردن فعالیت زنبورداران از طریق تولید محصولات جانبی و سوق دادن آنها به تولید سایر فرآورده های مرتبط با زنبورداری از جمله تولید ژل رویال، گرده و نیز زهر زنبور عسل، تولید عسل مرغوب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چهارمحال و بختیاری به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و گونه‌های گیاهی از مناطق مستعد پرورش زنبور عسل در کشور است که  به دلیل تنوع گیاهی به ویژه گیاهان دارویی شهدخیز، گون‎زارهای وسیع، شرایط آب و هوایی و درصد رطوبت پایین منطقه، دارای محصول با کیفیت است.

گفتنی است: این دوره آموزشی جهت ۲۰ نفر از زنبورداران برگزار شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید