Iranian Agriculture News Agency

ابراهیمی در نشست با خبرنگاران:

خشکسالی 3 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در نشست با اصحاب رسانه استان گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی سال‌ اخیر بیش از سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد.

خشکسالی 3 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، عطاءالله ابراهیمی در حاشیه دیدار خبرنگاران از مراحل برداشت نخستین مزرعه گل گلایول در بروجن افزود: به دلیل خشکسالی و کاهش بارش در سال زراعی جاری تولیدات بخش کشاورزی استان یک سوم کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سطح اراضی کشاورزی استان ۲۵۰ هزار هکتار است، گفت: سالانه نیمی از این میزان زیر کشت قرار می‌گیرد و مابقی اراضی آیش گذاشته می‌شود.

به گفته وی، در سال زراعی جاری از ۱۳۰ هزار سطح زیر کشت در استان ۵۸ هزار هکتار به کشت گندم اختصاص یافت که از این میزان ۲۰ هزار هکتار آبی و ۳۸هزار هکتار گندم دیم است و بعد از گندم، جو و کشت ذرت علوفه‌ای بیشترین سطح زیر کشت را دارد.

ابراهیمی به کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی در دشت‌های شهرکرد، سفیددشت، فرادنبه و خانمیرزا اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی سال زراعی جاری نسبت به میان مدت و کوتاه مدت کاهش داشت.

وی افزود: براساس میانگین بلند مدت میزان بارندگی در کل کشور به طور متوسط ۲۵۰ میلمتر بود که در سال‌های گذشته این میزان کاهش یافت و به ۲۳۰ میلیمتر رسید و این میزان در استان از ۵۹۰ میلیمتر در بلندمدت به ۴۸۰میلیمتر در سال زراعی جاری رسیده است.

تقاضای دریافت تسهیلات برای راه اندازی ۲۰۰ هکتار گلخانه به بانک‌ها ارسال شد

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه در استان گفت: تاکنون ۳۰ هکتار گلخانه در استان احداث شده است و در راستای سیاست توسعه گلخانه در استان تقاضای راه‌اندازی ۲۰۰ هکتار گلخانه برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل ارسال شده است.

به گفته وی، هم‌اکنون شهرستان‌های بروجن، شهرکرد، خانمیرزا با بحران جدی آب مواجه است و حفظ شرایط موجود و استفاده بهینه منابع و ایجاد اشتغال از اولویت‌های نخست جهادکشاورزی استان است.

وی با تاکید بر اینکه در برخی مناطق خاک مناسب و آب کافی وجود دارد، گفت: ۲۸ طرح تامین و انتقال آب برای توسعه کشاورزی در اراضی شیب‌دار برای جلوگیری از فرسایش خاک و تولیدات گلخانه‌ای در دستور کار قرار دارد.

ابراهیمی افزود: در هر هکتار گلخانه زمینه اشتغال برای ۱۵ نفر فراهم  می‌شود در صورتی که در هر هکتار اراضی زراعی زمینه اشتغال برای چهار نفر و اراضی باغی به ازای هر ۲ هکتار برای یک نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی گفت: برای توسعه بخش کشت متراکم و گلخانه در استان  یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید