Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری :

تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری مازاد بر نیاز است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، گفت: هم‌اکنون در استان گوشت مرغ مازاد بر نیاز استان تولید می‌شود و آمار حاکی از آن است که توزیع این فرآورده در سال گذشته حدود 52/7 تن در روز بود که این میزان در سال جاری به 89 تن در روز افزایش یافت.

تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری مازاد بر نیاز است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ،عطاء‌الله ابراهیمی در جریان بازدید از کشتارگاه صنعتی طیور سیمرغ شهرستان شهرکرد  با بیان اینکه صنعت طیور جزو ۲ الی ۳ صنعت بزرگ کشور است و چون با امنیت غذایی مردم در ارتباط است اهمیت بالایی دارد، گفت: این صنعت به علت تفکیک وظایف وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی در سال گذشته، تحریم و تهیه خوراک دام از کشورهای دیگر اختلالات و ناهماهنگی‌هایی در تأمین این محصول ایجاد کرد که به همت مجموعه جهاد نوسانات مرتفع شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی با اشاره به مرغ لاین، اجداد، مادر و گوشتی به عنوان لایه‌های مرغ، افزود: هر یک از این لاین‌ها اگر دچار اختلال شود چند سال بعد آثار آن مشهود می‌شود لذا نوسانات سال گذشته ناشی از یک سال قبل بود که مجموعه جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را کرد تا نوسانات را کمتر و چالش‌ها را به حداقل برساند و نیاز مردم در گوشت مرغ را تأمین کند.

شرایط استان برای جوجه کشی مطلوب نیست

ابراهیمی ادامه داد: یک واحد تولید مرغ مادر در استان وجود دارد که اگر با حداکثر قدرت کشتار کند بیشتر نیاز استان را تأمین می‌کند اما از آنجایی که استان در ارتفاع بالایی قرار دارد و اکسیژن در آن کم است شرایط مناسبی برای جوجه کشی وجود ندارد و این فرآیند در شمال کشور ‌انجام می‌شود.

فعالیت ۲۲۰ واحد تولیدی مرغ در چهارمحال و بختیاری

 وی با بیان اینکه ۲۲۰ واحد تولیدی در استان وجود دارد که به طور متوسط حدود ۷۰ تا ۸۰ واحد آن به طور همزمان فرآیند تولید را انجام می‌دهند، اظهار کرد: ۳ واحد کشتارگاه فعال در شهرکرد فرآیند کشتار مرغ را انجام می‌دهد که تاکنون بالغ بر هزار نفرشب نیرو را تأمین کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: نوسانات قیمت در بازار باعث شده بخشی از مرغ تولیدی به استان‌های دیگر برود اما جهادکشاورزی سعی داشت در حیطه وظایفش و تأمین مرغ اختلالی ایجاد نشود.

وی افزود: در فروردین سال جاری یک میلیون و ۱۷۰ هزار قطعه، در اردیبهشت ماه یک میلیون و ۴۳۴ هزار قطعه، در خرداد ماه یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه و در تیرماه تا به امروز بالغ بر ۶۷۰ قطعه جوجه‌ریزی شده که در مقایسه با سال گذشته در اکثر ماها افزایش وجود داشته است.

ابراهیمی ادامه داد: میزان مصرف استان به‌طور متوسط به ازای هر نفر در سطح کشور ۲۵ کیلوگرم در نظر گرفته شده که با مقایسه آمار مشهود است که مازاد بر نیاز تولید شده است اما از آنجایی که جوجه ریزی روند یکسانی ندارد و تابع شرایط، تأمین نهاده‌ها، قیمت و ... هستند و مجموع شرایط مساعد مرغدار را به تولید ترغیب می‌کند و بخشی به خاطر شرایط نامساعد به وجود آمده جوجه‌ریزی کمتری داشتند که سبب کاهش کشتار شد.

ابراهیمی با بیان اینکه تأمین نیاز استان همیشه در اولویت بوده، گفت: بعضٱ مرغ مازاد استان به استان‌های همسایه صادر شده تا به بازار کشور کمک شود که نوسانات قیمت در استان‌های عامل اصلی این انتقال‌ها در مرغ شد.

کشتار ۸۹ تن مرغ در چند شب گذشته

وی ادامه داد:در چند شب گذشته به طور میانگین ۸۹ تن مرغ در استان کشتار شده که این مقدار در مدت زمان مشابه سال گذشته ۵۲.۷ تن بود.

ابراهیمی در پایان گفت: تلاش مجموعه این است که مرغ را که  نسبت به سایر گوشت‌ها ارزان‌تر و به نسبت پرمصرف‌تر به میزان وافر تولید کنند که اتحادیه مرغ و کشتارگاه‌ها نقش مهمی در این راستا دارند همچنین دامپزشکی نیز بر کیفیت و کمیت مرغ، سلامت آن، حتی قرنطینه در استان و فرایند نظارتی نقش دارد تا بازار ثابتی برای تولید مرغ ایجاد کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید