Iranian Agriculture News Agency

بروز اثرات خشکسالی:

سطح کشت محصولات بهاره چهارمحال و بختیاری 4 هزار هکتار کاهش یافت

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سطح زیر کشت محصولات بهاره در سال زراعی قبل 17 هزار و 500 هکتار بوده که در سال جاری بدلیل کاهش بارندگی، بروز خشکسالی و کم آبی در استان به بیش از چهار هزار هکتار کاهش یافته است.

سطح کشت محصولات بهاره چهارمحال و بختیاری 4 هزار هکتار کاهش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، عطاء‌الله ابراهیمی گفت: کشت مکانیزه محصولات بهاره شامل سیب‌زمینی، ذرت علوفه‌ای، چغندر قند و حبوبات از جمله لوبیا در سال جاری در سطح 13 هزار و 400 هکتار انجام شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کاشت مکانیزه در  سیب‌زمینی، ذرت علوفه‌ای و چغندر قند 100 درصد و در حبوبات از جمله لوبیا 92 درصد است، افزود: مابقی عملیات کشت حبوبات  به‌صورت دستی انجام می‌شود و این تغییر رویه در راستای کاهش هزینه‌های تولید، صرفهجویی در مصرف نهاده‌های تولید شامل بذر، کود و سم و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب، انرژی در سوخت ماشین آلات است.

وی ادامه داد: همچنین این حرکت سبب افزایش سطح سبز محصول و تراکم مناسب بوته در واحد سطح، تسریع و تسهیل در عملیات کاشت و کشت بموقع با استفاده از  ادوات و دستگاه‌های کارنده کشت می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه کشت مکانیزه چغندر قند در سطح یک هزار و 400 هکتار با استفاده از 150دستگاه ردیفکارپنوماتیک، نئوماتیک و مکانیکی، انجام شده است، اظهار کرد: محصولات کشت ذرت علوفه‌ای نیز در سطح 3 هزار و 700 هکتار، کشت محصول سیب‌زمینی در سطح چهار هزار هکتار  با استفاده از 550 دستگاه غده کار سیب‌زمینی و انواع لوبیا در سطح 4 هزار و 300 هکتار توسط تعداد 113 دستگاه لوبیا کار انجام شد.

کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی به دلیل خشکسالی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: سطح زیر کشت محصولات بهاره در سال زراعی قبل 17 هزار و 500 هکتار بوده که در سال جاری بدلیل کاهش بارندگی، بروز خشکسالی  و کم آبی در استان به بیش از چهار هزار هکتار کاهش یافته است.

وی افزود: در راستای تعامل با کم‌آبی و خشکسالی  ضمن کاهش سطح زیر کشت، برنامه مدیریت بهینه منابع آب، تغییر در تاریخ کاشت و استفاده از ارقام میان‌رس و زودرس و توصیه استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری قطره‌ای و تیپ در دستور کار قرار گرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید