Iranian Agriculture News Agency

آغاز کوچ بهاره عشایر استان چهارمحال و بختیاری از هفته آینده

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت :به دلیل بروز خشکسالی تمام مراتع ییلاقی استان از ۱۰ اردیبهشت‌ماه آماده ورود دام است و زمان ورود عشایر به مراتع استان به ۱۰ اردیبهشت‌ماه تغییر یافت.

آغاز کوچ بهاره عشایر استان چهارمحال و بختیاری از هفته آینده

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، فرامرز مردانی با بیان اینکه تا پیش از خشکسالی مراتع استان در سه سطح درجه یک، درجه و ۲ و سه تقسیم‌بندی شده بودند، افزود: به دلیل بروز خشکسالی سال‌جدید تمام مراتع ییلاقی استان از ۱۰ اردیبهشت‌ماه آماده ورود دام است.

وی از اجرای طرح مدیریت چرای دام در ۲۴۵ هزار هکتار از مراتع ییلاقی استان خبر داد و گفت: به دلیل خشکسالی، امسال مراتع درجه یک به درجه ۲ تبدیل شده و میزان تولید علوفه در این مراتع کاهش یافته است.

به گفته مردانی، براساس بروز خشکسالی، به ازای کاهش یک میلیمتر بارندگی هشت دهم کیلوگرم تولید گیاهان مرتعی نیز کاهش می‌یابد.

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه۱۷هزار و ۵۰۰ پروانه چرای دام در مراتع در استان صادر شده است، گفت: با اجرای طرح مدیریت چرای دام، با بهره‌برداران و دامداران بدون پروانه چرا و فاقد مجوز، از سوی ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها برخورد خواهد شد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

مردانی گفت: در استان مراتع بیابانی وجود ندارد، اما به دلیل کاهش بارش میزان تولید علوفه در مراتع کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، جریمه دام مازاد بر اساس دستورالعمل ارسالی از سازمان و قوانین موجود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است.

مردانی از مردم استان خواست تا هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از جمله چرای غیر مجاز دام، تخریب و تصرف اراضی ملی، بوته‌کنی، قاچاق چوب و زغال جنگلی را با شماره ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۱۱۵ هزار و ۵۸ نفر جمعیت عشایری و یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک است و عشایر استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید